جستجو
Generic filters
گوشی ریپک و رفرش

گوشی ریپک – خرید گوشی جدید همواره یک چالش سخت بوده؛ بخصوص برای افرادی که اطلاعات زیادی از تلفن های همراه، حوزه سخت افزار و سیستم عامل آن ندارند. به علاوه سالهاست که انواع و اقسام گوشی های فیک، تعمیر شده و… با عنوان گوشی اصل و نو توسط افراد سودجو به فروش میرسد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که برای خرید یک گوشی اورجینال و سالم باید تجربه کافی در این زمینه داشته باشید. برهمین اساس برای دقت بیشتر در هنگام خرید گوشی جدید، در این مقاله قصد داریم تا با موضوعی به نام گوشی ریپک و رفرش آشنا شویم پس با ما همراه شوید.

 

گوشی ریپک چیست ؟

گوشی ریپک چیست – گوشی ریپک (repack) به گوشی هایی می گویند که جعبه آن باز شده و لوازم جانبی داخل جعبه مانند هندزفری، کابل شارژ، آداپتور شارژ و … عوض شده و به جای آن لوازم فیک قرار داده شده باشد. همان طور که مطلع هستید، در حال حاضر قیمت لوازم جانبی گوشی بسیار بالا می باشد.

از این رو برخی از افراد سودجو جعبه های گوشی های اصل و نو را باز کرده و این لوازم را با قطعات فیک جا به جا می کنند و لوازم اصلی را جداگانه به فروش می رسانند.

 

گوشی ریپک

گوشی رفرش چیست ؟

ممکن است نام گوشی رفرش به گوشتان خورده باشد. نام دقیق این مدل گوشی های refurbished یا ریفربیش است، که در بازار با نام رفرش شناخته می شود. کلمه refurbished به معنای نوسازی مجدد می باشد. در خارج از ایران زمانی که گوشی که یک برند می سازند، ایراد جزئی داشته باشد، این ایراد تحت نظارت شرکت اصلی گوشی تعمیر می شود.

به همین خاطر قیمت گوشی رفرش کمتر بوده و هنگام فروش آن ذکر می شود که گوشی رفرش شده و یا تعمیری می باشد. اما شرکت اصلی اعلام می کند که این گوشی ها مشکلی نداشته و ایرادات آن تعمیر شده است. این ایراد می تواند از بدنه گوشی و یا قسمت سخت افزاری آن مانند مشکلات آی سی، سی پی یو، هارد و… باشد.

 

گوشی رفرش چیست

گوشی رفرش در ایران به چه معناست؟

متأسفانه گوشی های رفرش یا همان ریفربیش زمانی که وارد ایران می شود، با نام گوشی اصل و بدون تعمیر به مشتری فروخته شده و رفرش بودن آن ذکر نمی شود. همچنین این گوشی را به قیمت گوشی نو و اورجینال به فروش می رسانند.

همان طور که گفتیم گوشی ریفربیش به معنای گوشی تقلبی نیست. معمولاً محصولاتی که توسط کاربران با مشکل روبرو شده و به شرکت اصلی مرجوع می شود را تعمیر کرده و مجدد به فروش می رسانند. اما قطعاً این دستگاه باید قیمت پایین تری داشته باشد که متأسفانه در ایران به این موضوع توجه نمی کنند.

 

راه های تشخیص گوشی ریپک چیست ؟

تشخیص گوشی ریپک شده تا حدودی سخت می باشد. با این حال توجه به چند موضوع کمک می کند تا به ریپک بودن گوشی پی ببرید که شامل موارد زیر است.

  • در صورتی که گوشی نو را بدون جعبه فروخته و یا جعبه آن پلمپ نباشد.
  • اگر با یک دستمال مرطوب روی جعبه گوشی ریپک بکشید، نوشته های آن کم رنگ می شود.
  • معمولاً فونت و سایز آن در گوشی های ریپک با جعبه اورجینال فرق دارد.
  • ظاهر لوازم جانبی معمولاً با لوازم اورجینال متفاوت و بی کیفیت تر می باشد.
  • ممکن است در اثر باز کردن جعبه، بدنه گوشی خش داشته باشد.

 

راه های تشخیص گوشی رفرش چیست ؟

گوشی های ریفربیش گوشی های مرجوعی هستند که معمولاً در محصولات شرکت اپل زیاد با آن روبرو می شوید. شرکت اپل سال هاست که به مشتریان خود اعلام می کند، در صورت بروز برخی مشکلات دستگاه آن ها را تحویل گرفته و یک گوشی نو به مشتری می دهد.

از این رو دستگاه های مرجوعی را تعمیر کرده و مجدد به فروش می رساند. برای گوشی های ریفربیش دو نکته را ذکر کرده است:

  • تمامی گوشی های آیفونی که رفرش (ریفربیش) می شوند؛ قاب و باتری جدید و یک سال گارانتی دارد و هزینه ارسال آن از آمریکا رایگان می باشد. در صورتی که این دستگاه معیوب باشد، کاربر می تواند مجدد دستگاه را مرجوع کند.
  • گوشی های ریفربیش تمامی تست های عملکرد صحیح را گذرانده و در جعبه جدید همراه لوازم جانبی به فروش می رسد.

 

اما در بازار موبایل ایران از کجا می توان تشخیص داد که یک گوشی ریفربیش شده است؟ برای این کار به راهکارهای زیر توجه کنید.

 

توجه به مدل گوشی

یکی از روش ها بررشی مدل گوشی به خصوص در گوشی های آیفون است. برای تشخیص گوشی رفرش شده آیفون ابتدا از بخش تنظیمات وارد General شده و سپس About را انتخاب کنید. در این قسمت اطلاعات دستگاه را مشاهده می کنید. یکی از آنها Model می باشد.

اولین حروف دستگاه معمولاً N ،F ،M یا P است که هر حرف یک معنای متفاوت دارد.

  • اگر حرف اول M باشد یعنی گوشی سالم و نو بوده است.
  • اگر حرف N باشد یعنی دستگاه توسط شرکت اپل ریفربیش شده است.
  • اگر حرف F باشد یعنی توسط شرکت دیگری تعمیر شده است.
  • اگر حرف P باشد یعنی گوشی آیفون را شخصی سازی کرده و در بدنه آن عنوان می شود.

 

در گوشی های سامسونگ نیز می توانید کد ##786# را شماره گیری کرده و گزینه View را انتخاب کنید تا جزئیات مدل گوشی نمایان شود و از قسمت Status می توان پی به رفرش بودن گوشی برد.

 

بررسی شماره سریال گوشی و کد IMEI

معمولاً از طریق کد IMEI می توان تا درصد زیادی پی برد که اورجینال است یا نه. شما می توانید برای استفاده از این روش این مقاله را مطالعه کنید. اما روش دیگر بررسی شماره سریال گوشی می باشد.

مطابق روش فوق در قسمت About گزینه Serial Number را مشاهده می کنید. سپس وارد سایت checkcoverage.apple.com شده و در آنجا عدد Serial Number را وارد کنید. در صورتی که گوشی اصل و نو باشد پیامی مبنی بر آکبند بودن دستگاه ظاهر می شود.

 

بررسی جعبه گوشی

معمولاً در گوشی های رفرش کلمه RFB را مشاهده می کنید که از عبارت Refresh Forever boys گرفته شده است. این کلمه به معنای رفرش بودن دستگاه است. اگر این عبارت بر روی جعبه مخدوش شده یا خالی باشد می توانید نتیجه گیری کنید که فروشنده آن را پاک کرده است.

 

جمع بندی

در نهایت باید گفت که در هنگام خرید گوشی به خصوص برند آیفون بسیار دقت کنید تا به اشتباه برای یک گوشی رفرش یا ریپک هزینه زیادی نپردازید. در صورتی که دستگاه شما آسیب دیده باشد برای تعمیرات آن می توانید به تیم تعمیرات موبایل آسان جی اس ام مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *