جستجو
Generic filters
معرفی تکنولوژی شارژ سریع

معرفی تکنولوژی شارژ سریع – در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران گوشی‌های هوشمند، طول عمر و سرعت شارژ شدن باتری تلفن همراه آن‌هاست. اما به لطف پیشرفت سریع تکنولوژی در دنیای فناوری امروز، شارژ سریع یا همان QC-PD که خلاصه شده کلمه Quick Charger Power Delivery است، این نیاز و نگرانی کاربران تا حد زیادی برطرف شده که البته با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، این قابلیت توسط کمپانی‌های بزرگ و مطرح دنیا همچنان در حال بروزرسانی است.

تکنولوژی شارژ سریع یا  QC-PD) Quick Charger Power Delivery) دقیقا چیست؟

فرآیند شارژ سریع باتری یا همان فست شارژینگ در واقع با افزایش توان ولتاژ خروجی آداپتور و کابل شارژر و همچنین قابلیت پذیرش شارژ سریع در باتری و خصوصیات سخت‌افزاری گوشی‌های موبایل میسر می‌شود، بیایید با نگاهی دقیق‌تر و جزیی‌تر به این تکنولوژی نوپا بهتر با این فناوری کاربردی و محبوب در بین کاربران آشنا شویم، پس تا انتهای این مقاله با آسان جی‌اس‌ام همراه باشید.

معرفی تکنولوژی شارژ سریع
معرفی تکنولوژی شارژ سریع

نسخه‌های مختلف تکنولوژی شارژ سریع QC  از سال 2013 تا 2017

اولین طراح و عرضه کننده تکنولوژی شارژ سریع

بر خلاف تصور عموم این شرکت‌های تولید کننده بزرگ گوشی‌های موبایل مثل سامسونگ، اپل یا دیگر برندها نبودند که این تکنولوژی را به گوشی‌های هوشمند آوردند، بلکه این نوآوری حاصل طراحی و همکاری شرکت‌های تولید کننده چیپست یا پردازنده‌های گوشی‌‌های موبایل بود. پدید آورنده این تکنولوژی شرکتی مشهور و پیشتاز در تولید چیپست‌های سری اسنپ دراگون بود که اولین پردازنده خود را با پشتیبانی از شارژ سریع یا همان Fast Charging طراحی و تولید کرد.

شرکت کوالکام یا Qualcomm در سال 2013 میلادی، با عرضه پردازنده سری 215 خود و نسخه اولیه Quick Charge 1 این فناوری را به دنیای تکنولوژی عرضه و معرفی کرد. شارژ سریع 10 واتی، با جریان 2 آمپر شاید برای ما که درحال حاضر در سال 2023 هستیم کمی ضعیف به نظر برسد اما در آن سال‌ها تکنولوژی جدید و قابل توجهی بود که همه را متعجب کرد و از آن بسیار استقبال شد. درواقع شرکت طراح و عرضه کننده تلفن‌های هوشمند سوئدی – چینی وان پلاس OnePlus اولین شرکت استفاده کننده از تکنولوژی شارژ سریع در تلفن‌های هوشمند خود در سال 2013 بود.

پیشرفت تکنولوژی فست شارژینگ تا به امروز: 

در حال حاضر پس از سال‌ها این نوآوری همچنان در حال پیشرفت و بروزرسانی است، یکی از شرکت‌های پیشرو در استفاده از این فناوری کمپانی مشهور Realme است و اکنون با استفاده از قابلیت شارژر سریع 150 واتی در یکی از گوشی‌های جدید خود به نام Realme GT 3 مدت زمان شارژ کامل باتری این گوشی را از صفر تا صد به پانزده دقیقه رسانده است که البته هنوز در تمام گوشی‌ها عرضه نشده و فقط در مدل‌هایی خاص از آن استفاده شده است.

بی شک در نسخه‌های اولیه این فناوری مشکلاتی جدی وجود داشت، مثل داغ شدن بیش از حد گوشی که البته هنوز هم به طور کامل برطرف نشده و همچنان کمپانی‌ها به دنبال راه حلی برای کاهش حرارت ناشی از آن هستند، یا به عنوان مثال مشکلاتی مانند ایجاد حرارت زیاد در خود آداپتور یا به اصطلاح کلگی شارژر که گاهی هم منجر به اتصال و منفجر شدن آداپتور شارژر و ایجاد خطرات جدی می‌شد.

به هر حال امروزه بعد از مدت‌ها تحقیق و پژوهش کمپانی‌های عرضه کننده این فناوری، مشکلات جدی در این حوزه تقریبا کنترل و بهینه سازی‌ شده و تحقیقات برای به دست آوردن نتیجه‌های بهتر همچنان ادامه دارد.

در ادامه این مطلب به سوالاتی خواهیم پرداخت که ممکن است ذهن هر کاربری را نسبت به این فناوری مشغول کند

آیا شارژ سریع برای گوشی مضر است؟

در حال حاضر با پیشرفت این تکنولوژی هیچ ضرر جدی‌ای برای گوشی‌های هوشمند پیش‌بینی نشده است، به جز مواردی که خود کاربر باید آن‌ها را رعایت کند.

به عنوان مثال اگر گوشی هوشمند بیش از حد به برق متصل باشد آن هم با آداپتورها و شارژرهای فست شارژینگ قطعا بعد از فول شدن باتری، جریان مداوم برق می‌تواند مشکلاتی برای باتری و قطعات دیگر برد گوشی موبایل ایجاد کند، پس مطمعنا بهتر است که بعد از فول شدن باتری گوشی را از شارژر و اتصال برق جدا کنیم تا آسیبی به باتری و دیگر قطعات تلفن همراه نرسد.

استفاده مداوم از پاوربانک‌های بی کیفیت و تقلبی برای گوشی‌ها و دستگاه‌هایی که از قابلیت شارژ سریع استفاده می‌کنند می‌تواند به طور کلی مشکلاتی را برای باتری و گوشی موبایل ایجاد کند، پس پیشنهاد می‌شود که در صورت استفاده از پاوربانک یا شارژرهای همراه حتما از برندهای معتبر و مناسب استفاده شود.

فقط گوشی‌های هوشمند از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند؟

طبیعتا گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند اولین دستگاه‌هایی بودند که این تکنولوژی در تولید آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت، اما امروزه شاهد آن هستیم که حتی خودروهای برقی، انواع لپتاپ‌ها، ساعت‌های هوشمند و بسیاری دیگر از محصولات شارژی از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند.

معرفی تکنولوژی شارژ سریع
معرفی تکنولوژی شارژ سریع

جدیدترین نسخه از فناوری فست شارژینگ

همانطور که می‌دانید در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تولید کننده شارژرهای بدون کابل یا همان Wireless Charger از جدیدترین نسخه‌های در حال توسعه این تکنولوژی در تولیدات خود استفاده می‌کنند. همچنین مولتی شارژر های دارای چند پورت USB که مناسب شارژ کردن چند دستگاه به طور همزمان هستند هم در حال حاظر از این قابلیت استفاده می‌کنند.

معرفی تکنولوژی شارژ سریع
معرفی تکنولوژی شارژ سریع

تفاوت اصلی PD و QC 

در واقعیت این دو کلمه باهم استفاده می‌شوند و درکنارهم معنا دارند، اما در یک سری موارد باهم تفاوت دارند.

در نسخه PD فقط کابل‌های سری Type C پشتیبانی می‌شود، اما در نسخه QC تمامی کابل‌های شارژ پشتیبانی می‌شوند. همچنین سری PD قابلیت پشتیبانی بالای 100 وات را دارد اما در نسخه QC حداکثر تا توان 30 وات قابل پشتیبانی است. در واقع تکنولوژی QC توسط شرکت کوالکام Qualcomm عرضه شده که تکنولوژی PD به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی‌های موبایل، ساعت‌ها و سیستم‌های کامپیوتری طراحی و تولید شده است.

برای مثال به عکس زیر دقت کنید:

معرفی تکنولوژی شارژ سریع
معرفی تکنولوژی شارژ سریع

 

در این محصول که یک پاوربانک است، 1 پورت ورودی وجود دارد و 2 پورت خروجی، 2 پورت خروجی با رنگ آبی، همان خروجی USB نسخه 3 است که برای شارژ کردن گوشی کاربرد دارد و همانطور که می‌بینید در زیر آن‌ها علامت اختصاصی QC که نشان دهنده همان تکنولوژی شارژ سریع است وجود دارد، همچنین یک پورت تایپ C برای شارژ کردن خود پاوربانک وجود دارد که  علامت PD  را در زیر آن مشاهده می‌کنید.

در مجموع هر 3 پورت، از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند اما برای شارژ کردن خود پاوربانک که ظرفیتی بالایی دارد، باید از شارژ سریع استفاده شود چون ظرفیت 20000 میلی آمپری این پاوربانک به طور معمول ساعت‌ها نیاز به زمان دارد تا به صورت کامل شارژ شود اما با استفاده از تکنولوژی fast charging این زمان به حداقل خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *