جستجو
Generic filters
مشکل کار نکردن دوربین اندروید

مشکل دوربین گوشی – امروزه گوشی های هوشمند تنها یک وسیله برای برقراری ارتباط به حساب نمی آیند؛ بلکه پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا تلفن های همراه تبدیل به یک دوربین حرفه ای شوند. به خصوص بسیاری از برندهای موبایل بر سر ارائه یک گوشی با دوربین با کیفیت و حرفه ای، رقابت شدیدی دارند.

با این تفاسیر در صورتی که دوربین گوشی با مشکل روبرو شده و عملکرد آن مختل شود، احتمالاً تأثیر منفی در فعالیت های شما خواهد داشت. از این رو در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مشکل دوربین گوشی های اندرویدی بپردازیم.

 

بررسی مشکل دوربین گوشی

بسیاری از کاربران گوشی های اندرویدی گاهی با مشکل کار نکردن دوربین روبرو می شوند. به طوری که دیگر قادر نیستند با موبایل خود عکسبرداری و یا فیلم برداری کنند. قطعاً چنین اتفاقی برای هیچ کس خوشایند نیست. اما باید گفت که مشکل کار نکردن دوربین می تواند بر اساس ایرادات سخت افزاری و یا نرم افزاری تلفن همراه باشد.

بنابراین اگر دوربین گوشی شما خراب شده و کار نمی کند، لزوماً به این معنا نیست که قطعات سخت افزاری آن دچار مشکل شده و باید به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید. بلکه گاهی این اتفاق از اختلالات نرم افزاری به وجود می آید که با چند روش قابل حل است.

مشکل کار نکردن دوربین

علت کارنکردن دوربین گوشی های اندرویدی

به طور کلی باید گفت که عمدتاً مشکلات نرم افزاری در تلفن های همراه باعث می شود تا دوربین گوشی از کار بیفتد. اما علاوه بر آن عواملی همچون، ضربه خوردن گوشی، آبخوردگی، شکسته شدن صفحه گوشی و سایر اتفاقات می تواند به سخت افزار گوشی آسیب رسانده و درنتیجه باعث خرابی دوربین شود.

 

نشانه های خراب شدن دوربین گوشی چیست؟

برخی مواقع دوربین گوشی شما به گونه ای است که تنها خودتان می توانید از آن استفاده کنید، و دیگران قادر به عکس و فیلم گرفتن نیستند و حتی ممکن است تصور کنید که دوربین گوشی تنظیماتی دارد که تنها شما به آن واقف هستید.

اما باید گفت که این طرز تفکر در مواقع بسیاری می تواند اشتباه باشد، چرا که ممکن است دوربین گوشی شما خراب بوده و شما از این موضوع اطلاعی نداشته باشید، بنابراین به مرور زمان دوربین از کار افتاده و آسیب جدی به دستگاه وارد میشود. به همین منظور در این بخش به علائم خرابی دوربین گوشی می پردازیم.

 

تار بودن تصویر

اکثراً علت تار شدن تصویر گرفته شده با دوربین گوشی می تواند بر اثر لرزش دست و یا کثیف بودن لنز باشد. اما باید گفت که لنز دوربین دارای شیشه ای است که مانند محافظ عمل می کند. اما در صورتی که جسم تیز و یا فلزی به آن برخورد کند می تواند باعث شکستگی و یا خش برداشتن شود. بنابراین در صورت مشاهده چنین موضوعی سریعاً جهت تعویض آن اقدام کنید.

 

مشکل فوکوس دوربین

یکی دیگر از نشانه های خرابی دوربین مشکل فوکوس کردن آن است. در چنین شرایطی برخی افراد تصور می کنند که دوربین آن ها قلقی دارد که به دست خودشان حل می شود. اما باید گفت که مشکل در فوکوس کردن دوربین در دراز مدت نشانه خرابی دوربین گوشی می باشد.

 

صدای لنز دوربین

نشانه دیگر، صدا دادن لنز در دوربین گوشی می باشد. این مشکل ممکن است بر اثر آبخوردگی دستگاه اتفاق افتاده باشد. باید گفت که مشکل جدی به حساب می آید و گاهاً تعمیر آن با تعویض دوربین انجام می شود.

 

کار نکردن فلش دوربین

گاهی پیش می آید که در برخی مواقع مانند محیط هایی با نور کم، فلاش گوشی کار نمی کند. ساده ترین دلیل آن ممکن است به جهت کم بودن شارژ باتری گوشی باشد. اما در صورتی که موبایل شما شارژ کافی دارد، این مشکل بر اثر ایرادات سخت افزاری و یا نرم افزاری ایجاد می شود.

 

نشان دادن صفحه سیاه

یکی دیگر از علائم خرابی دوربین این است که وقتی برنامه camera را باز می کنید، بر روی صفحه گوشی تصویر سیاهی را نشان می دهد. در صورتی که علت این موضوع از سخت افزار گوشی باشد باید توسط تعمیرکاران موبایل مشکل آن رفع شود. اما اگر بر اثر ایرادات بخش نرم افزار این اتفاق افتاده باشد، می توان این مشکل را بدون نیاز به باز کردن گوشی رفع کرد.

 

از دوربین خارج شدن

گاهی پیش می آید که مشغول عکس برداری با دوربین گوشی هستید، اما به طور ناگهانی از برنامه خارج می شوید و قادر به عکس گرفتن نیستید. این موضوع نیز می تواند نشانه مهمی از خرابی دوربین باشد که عمدتاً منشأ نرم افزاری دارد.

 

روش های رفع مشکل دوربین گوشی اندروید

تا به اینجا با نشانه ها و علت خرابی دوربین آشنا شدیم. اما همانطور که گفتیم اگر کار نکردن دوربین بر اثر ایرادات نرم افزار گوشی باشد، قابل حل می باشد. در چنین مواقعی معمولاً کاربران با پیام هایی همچون Camera Failed – Unfortunately Camera Has Stopped و یا Camera Stopped روبرو می شوند. بر همین اساس در این بخش چند روش حل مشکل دوربین گوشی را معرفی کردیم.

 

مشکل دوربین گوشی اندروید

 

ریستارت کردن برنامه

در هنگام بروز مشکل کار نکردن دوربین، اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که برنامه Camera را از بخش Recent Apps ببندید و بعد از چند دقیقه مجدد دوربین را باز کنید. اگر مشکل جدی وجود نداشته باشد؛ با این کار مجدد دوربین قابل استفاده است.

 

ریستارت دستگاه

گاهی اوقات ممکن است اختلالات موقتی در گوشی دوربین را از کار بیاندازد. اگر در چنین مواقعی پیام هایی همچون Camera Stopped را مشاهده کردید و با ریستارت کردن برنامه مشکل حل نشد. این بار گوشی خود را ریستارت کرده و با روشن شدن دستگاه یک بار دیگر دوربین را امتحان کنید.

 

پاک کردن حافظه پنهان دوربین

ممکن است داده هایی که در بخش Cache Data برنامه دوربین ذخیره شده است، عملکرد دوربین را متوقف کرده باشد. بنابراین به منظور پاک کردن کش دوربین به قسمت تنظیمات Settings بروید. سپس در قسمت Applications گزینه All را انتخاب کنید. به گزینه Camera App وارد شوید. اکنون در این بخش گزینه Clear Cache را انتخاب کنید تا حافظه کش پاک شود.

اکنون مجدد به برنامه دوربین رفته و تست کنید که مشکل حل شده است یا نه!

پاک کردن حافظه پنهان گوشی

در صورتی که با پاک کردن کش این مشکل حل نشد پس گزینه پاک کردن کش کل سیستم را امتحان کنید. به این منظور Settings رفته و گزینه Storage & Memory را انتخاب کنید. اکنون گزینه Cached Data را انتخاب کرده و Clear یا Ok را انتخاب کنید تا حافظه کش دستگاه پاک شود. بعد از این مرحله یک بار گوشی خود را ریستارت کرده و بعد عملکرد دوربین را بررسی کنید.

 

حذف کردن برنامه های شخص ثالث

یکی از علت های کار نکردن دوربین به دلیل نصب برنامه های شخص ثالث دوربین می باشد. در صورتی که از برنامه های دوربین سوم شخص استفاده می کنید، ممکن است به دلیل باگ های نرم افزاری روند کار دوربین مختل شود. بنابراین این برنامه ها را حذف کرده و مجدد برنامه پیش فرض دوربین را امتحان کنید.

 

راه اندازی گوشی در حالت Safe Mode

گاهاً ممکن است کار نکردن گوشی به دلیل مشکلات و باگ های سایر اپلیکیشن هایی باشد که خودتان نصب کرده اید. زمانی که گوشی خود را در حالت سیف مود (Safe Mode) راه اندازی می کنید، این برنامه ها به طور موقف از کار می افتد. بنابراین می تواند به علت این مشکل پی ببرید.

از این رو ابتدا دکمه پاور گوشی را فشار داده و نگه دارید تا علامت ریستارت و خاموش کردن گوشی ظاهر شود. سپس گزینه Power Off را انتخاب کرده و انگشت خود را چند ثانیه روی آن نگه دارید. با این کار گزینه Restart in Safe Mode نمایان می شود که با انتخاب Safe Mode دستگاه در این حالت راه اندازی می شود.

اکنون به برنامه دوربین بروید، اگر دوربین بدون مشکل کار می کرد، پس علت کار نکردن آن به جهت نصب برنامه های مخرب است و باید آن ها را حذف کنید.

 

به روز رسانی سیستم عامل

استفاده کردن از نسخه های قدیمی اندروید و آپدیت نکردن گوشی به مدت طولانی باعث بروز باگ هایی شده که در روند کار دوربین اختلال ایجاد می کند. بنابراین به Settings دستگاه بروید. گزینه About را انتخاب کنید. سپس در بخش Software Updates و Check for Updates را لمس کنید.

اگر آپدیت جدیدی برای گوشی شما نمایان شد، اندروید را آپدیت کرده و بعد از راه اندازی مجدد دستگاه دوربین را امتحان کنید.

 

بازگشت به تنظیمات کارخانه

به عنوان آخرین روش، در صورتی که هیچ کدام از راه حل های فوق جوابگو نبود، گوشی خود را ریست فکتوری کنید. با این کار اطلاعات شما پاک خواهد شد، پس از قبل از اطلاعات گوشی خود بکاپ تهیه نمایید. سپس به Settings بروید. در بخش Backup & Reset گزینه Factory Reset Data را انتخاب کنید. با لمس کردن گزینه Reset، گوشی شما ریست فکتوری می شود.

 

جمع بندی

در نهایت باید گفت که اگر هیچ کدام از روش های بالا مشکل دوربین گوشی شما را حل نکرد، به احتمال زیاد با مشکلات سخت افزاری روبرو هستید. در هنگام بروز چنین مشکلی می توانید برای تعمیرات موبایل و کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *