جستجو
Generic filters

تشخیص گوشی اصل از کپی – اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید، باید بدانید گوشی های فیک آفت بزرگی در بازار فروش موبایل هستند و اگر غفلت کنید، به دام فروشندگان محصولات تقلبی می افتید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم روش های تشخیص گوشی اصل از کپی را معرفی کنیم.

 

گوشی طرح اصلی چیست؟

در کشور ما بازار موبایل، بسیار ریسک پذیر بوده و برای خرید یک گوشی جدید باید خیلی دقت داشته باشید. از آنجایی که نمایندگی معتبر بسیاری از برندها، در داخل کشور وجود ندارد؛ شاهد گروه زیادی از گوشی های فیک و به اصطلاح “طرح اصل” در بازار هستیم.

بسیاری از کشورها از جمله چین و کره، برای برندهایی مانند آیفون و سامسونگ گوشی فیک تولید می کنند. به این صورت که وقتی گوشی کپی را در دست می گیرید، هیچ تفاوتی با مدل اصلی آن ندارد. اما ساخت افزار و سایر بخش های آن از نمونه اصلی بی کیفیت تر است. به طوری که بعد از مدتی کوتاه گوشی کپی به تعمیرات نیاز پیدا می کند.

 

 

گوشی فیک یا اصل

فرق بین گوشی های کپی و قاچاق

موضوع مهمی که باید بدانید اینکه، کوشی فیک با گوشی قاچاق فرق دارد و این دو اصلاً یکسان نیستند. همان طور که اطلاع دارید، چندسالی می شود که طرح رجیستری گوشی های همراه در ایران اجرا می شود. به این ترتیب اگر یک موبایل اصل (نه کپی) را وارد کشور کنیم؛ باید برای استفاده، آن را رجیستر کنیم.

در غیر این صورت نمی توان گوشی قاچاق را داخل ایران استفاده کرد. این گونه موبایل ها توسط شرکت سازنده ساخته شده و اصل است. اما موبایل کپی توسط شرکت های متفرقه و به شکل طرح اصلی ساخته می شوند.

 

روش های تشخیص گوشی اصل از کپی

با توجه به توضیحاتی که گفته شد، حتماً تا اینجا با مفهوم گوشی کپی آشنا شده اید. اما سوال اینجاست که چطور گوشی فیک را شناسایی کنیم؟ و چگونه می توان یک گوشی اصل خرید؟

برای پاسخگویی به این سوالات باید چند تکنیک مهم که اکثر افراد حرفه ای در حوزه موبایل می دانند را بلد باشید، پس با ما قدم به قدم همراه شوید تا هریک از این روش ها را معرفی کنیم.

 

1.خرید گوشی از نمایندگی

اولین راهی که می توانید مطمئن باشید که یک موبایل اصل خریده اید؛ مراجعه به نمایندگی های فروش انواع برندهای مختلف است. خرید از نمایندگی های اپل، سامسونگ و… اصولی ترین روش تهیه تلفن های همراه است. اما مشکل اینجاست که در حال حاضر با توجه به مسئله تحریم ها و سایر مشکلات، بسیاری از برندها در ایران نمایندگی معتبری ندارند.

اما در چنین شرایطی باید چه کرد؟ با توجه به این موضوع حتماً دقت کنید که از مراکز معتبر فروش تلفن همراه برای خرید برند مورد نظر خود اقدام کنید. دقت داشته باشید که معمولاً فروشندگان نامعتبر با پیشنهاد قیمت پایین تر، شما را وسوسه می کنند تا گوشی کپی خریداری کنید.

 

2.کنترل جعبه گوشی

در روش بعدی، باید جعبه گوشی را بررسی کنید. نکته مهم این که از خرید گوشی های بدون جعبه خودداری کنید. جعبه های باز یا خراب و آسیب دیده نشان دهنده تقلبی بودن موبایل است. حتماً فروشنده باید جعبه کالا را در مقابل شما باز کند. پلمپ بودن جعبه و نشان هولوگرام نیز بسیار مهم است.

البته باید گفت که این روش صد در صد نشان دهنده اصل یا فیک بودن دستگاه نیست. اما باید حتماً به آن توجه شود.

 

3.بررسی مشخصات ظاهری گوشی

اگرچه تشخیص یک گوشی تقلبی از ظاهر آن کار دشواری است با این حال این روش هم برای تشخیص موثر است. در سایت های معتبر جهانی همچون آمازون مشخصات انواع تلفن های همراه بیان شده است، شما می توانید ویژگی های ظاهری عنوان شده را با تلفنی که قصد خریداری آن را دارید، مقایسه کنید.

گاهی از کیفت دکمه های موبایل، سوکت شارژ، درزهایی که در محل درزها وجود دارد و حتی بررسی کیفیت صفحه نمایش می توانید متوجه فیک بودن دستگاه شوید.

گوشی های فیک و اصل

بررسی سایر قابلیت ها و ویژگی ها

در این بخش چند روش دیگر برای شناسایی گوشی اصل وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  • کنترل سرعت اجرا نرم افزار: طبیعتاً دستگاه هایی که رم و cpu کافی دارند، سرعت بیشتری در اجرای برنامه ها دارد. در صورتی که کندی در بازکردن چند برنامه به طور همزمان وجود داشته باشد، ممکن است دستگاه اورجینال نباشد.
  • بررسی حسگر انگشت و فیس لاک نیز بسیار مهم است.
  • حتماً کیفت دوربین را بررسی کرده و با مشخصات گوشی اصل تطبیق دهید.

 

4.استفاده از امکانی به نام کد IMEI

بی شک یکی از بهترین روش های تشخیص گوشی اصل، کد IMEI است. این شماره شناسه تلفن های همراه هوشمند است. هر تلفن همراه یک کد منحصر به خود را دارد. معمولاً در تلفن این کد بر روی بسته آن نوشته شده است.

برای آنکه مطمئن شوید شماره روی جعبه درست است یا نه؛ گوشی را روشن کرده و شماره #06#* شماره گیری کرده و شماره ای بر روی صفحه نمایان می شود همان کد IMEI است.

در مرحله بعد باید به یکی از سایت های جهانی تشخیص اصالت گوشی، وارد شوید. برای اینکار می توانید به یکی از آدرس های زیر مراجعه کنید.

سپس در شماره imei را وارد کنید. بعد از مشاهده می کنید که تمام اطلاعات موبایلی که این کد را دارد نمایان می شود. مدل گوشی، مشخصات آن، کشور سازنده و… را می توان به دست آورد. در صورتی که این مشخصات با موبایلی که می خواهید خریداری کنید، مطابقت داشته باشد می توان به اصل بودن آن پی برد.

برای این کار نیز داخل صفحه گزینه Number analysis tools را کلیک کرده و کد را در قسمت IMEI number analysis وارد کنید.

 

نحوه تشخیص گوشی دزدی و سرقتی

متأسفانه برخی از افراد گوشی ها سرقتی را داخل جعبه قرار داده و به عنوان موبایل اصل و بدون مشکل به شما می فروشند، بدون آنکه از دزدی بودن آن اطلاع داشته باشید. بنابراین در چنین مواقعی می توان با استفاده از کد IMEI از این موضوع جلوگیری کرد.

برای این کار ابتدا به سامانه استعلام و ردیابی موبایل (hamyab24.ir) رفته و با وارد کردن کد imei مشاهده کنید که آیا این دستگاه سرقتی بوده یا نه. چرا که در صورت گزارش سرقت داشته باشد، در این سامانه نمایان خواهد شد.

 

5.استفاده از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل

شما می توانید از چند نرم افزار که برای تشخیص اصالت تلفن های هوشمند، وجود دارد استفاده کنید. این نرم افزارها شامل موارد زیر است.

نرم افزار AnTuTu Officer مخصوص گوشی اندورید

نرم افزار cpu z برای بررسی قطعات سخت افزاری گوشی های اندرویدی

نرم افزار AnTuTu Benchmark برای بررسی اطلاعاتی نظیر، حافظه، پردازنده و…

 

6. استفاده از کد مخفی در گوشی های سامسونگ

برای تشخیص موبایل های برند سامسونگ علاوه بر روش های فوق یک راه دیگر نیز وجود دارد. موبایل را روشن کرده و شماره #* 0 #* را وارد نمایید. در گوشی های فیک معمولاً این کد وجود ندارد ویا اطلاعات آن به ناقص است.

7. استفاده از برنامه اندروید در گوشی آیفون

در گوشی های آیفون نیز یک روش ساده برای شناسایی مدل فیک از اصلی وجود دارد. همانطور که می دانید موبایل های آیفون دارای سیستم عامل ios هستند و تنها می توان برنامه هایی که برای این سیستم عامل طراحی شده است را روی گوشی نصب کرد.

برای تشخیص مدل اصلی، ابتدا یک برنامه که تنها بر روی گوشی های اندروید نصب می شود را دانلود کرده و بر روی گوشی نصب کنید، در صورتی که برنامه نصب شود شک نکنید که تلفن همراه تقلبی است.

 

سخن پایانی

در این مقاله در تلاش بودیم تا چند روش موثر که می توانید هنگام خرید از آنها استفاده کنید را معرفی کنیم. همچنین شما می توانید برای تعمیرات تلفن های همراه خود از اینجا اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *