جستجو
Generic filters
آموزش کار با منبع تغذیه تعمیرات موبایل

آموزش کار با منبع تغذیه تعمیرات موبایل – منبع تغذیه چیست؟ منبع تغذیه دستگاهی است که می تواند قدرت الکتریکی را به بار الکتریکی تبدیل کند یا تعبیری دیگر منبع تغذیه تبدیل کننده انرژی الکتریکی به یک دیگر است. در واقع از منبع تغذیه به عنوان تبدیل کننده برق هم استفاده می شود. منبع تغذیه انواع مختلفی دارد، نمونه هایی از این دستگاه مانند منابع برق در کامپیوترها و دستگاه های الکتریکی مصرفی به کار می رود. منبع تغذیه انرژی مورد نیازی که برای تبدیل نیاز دارد را از یک منبع انرژی دریافت می کند. با توجه به طراحی منبع های تغذیه، این دستگاه ممکن است انرژی مورد نیاز خود را از راه های مختلفی تامین کند، به طور مثال سیستم های انتقال انرژی الکتریکی ، دستگاه های ذخیره سازی انرژی از جمله در باتری ها ، سلول های سوختی ،سیستم های الکترومکانیکی مانند ژنراتورها و آلترناتورها ، مبدل انرژی خورشیدی و یا منبع تغذیه دیگر از جمله راه هایی است که یک منبع تغذیه می تواند برای تامین انرژی مصرفی خود از آن ها استفاده کند.

 

اجزای منبع تغذیه تعمیرات موبایل

همانطور که می دانید بر روی یک منبع تغذیه چند دکمه، ولوم چرخشی، نمایشگر و سوکت خروجی وجود دارد، معمولا سه سوکت قرمز، زرد و مشکی بر روی این دستگاه وجود دارند که سوکت قرمز رنگ همان خروجی مثبت دستگاه و محل اتصال پراب قرمز است. سوکت زرد و یا سبز نیز خروجی Ground یا اتصال به زمین است که برای جلوگیری از الکترسیته ساکن یا هرگونه احتمال جریان برق استفاده می شود. با توجه به مدل منبع تغذیه ممکن است دکمه ها و ولوم های متعددی روی آن وجود داشته باشد. اما معمولا دو ولوم چرخشی برای تنظیم ولتاژ و دو ولوم برای تنظیم جریان بر روی این دستگاه وجود دارند. به کمک این ولوم ها می توانید ولتاژ و جریان را بصورت اعداد درشت و ریز تنظیم کنید. به عبارتی دیگر یکی از این ولوم ها برای افزایش یا کاهش بصورت مقادیر بزرگ و دیگری برای تنظیم دقیق مقادیر در حد یک دهم است. بر روی منبع تغذیه ها معمولا یک یا دو نمایشگر وجود دارد که مقادیر ولتاژ و جریان تنظیم شده را نشان می دهد. هم چنین یک دکمه پاور بر روی دستگاه قرار دارد که برای روشن کردن آن استفاده می شود. روی برخی از مدل های منبع تغذیه یک دکمه کوچک برای محدود کردن آمپر (نشان دادن مقادیر بصورت آمپر و میلی آمپر) نیز وجود دارد. البته برخی مدل های دیگر نیز که در بازار وجود دارند دکمه قفل تنظیمات، کلیدهای حافظه و محافظ ولتاژ/جریان مصرفی هم دیده می شود.

منبع تغذیه در تعمیرات موبایل:

منبع تغذیه یکی از ابزارهای پر مصرف در تعمیرات موبایل است که که وظیفه آن دریافت انرژی الکتریکی از یک منبع انرژی و تبدیل آن به ولتاژ، جریان و بسامد مناسب برای تغذیهٔ بار مصرفی است. منبع تغذیه دستگاهی برای تأمین انرژی الکتریکی برای یک یا چند مصرف‌کننده است. برای خرید یک دستگاه مناسب کار خود باید چند نکته را در نظر بگیرید، مقدار ولتاژ و جریان مورد نیاز، تعداد کانال خروجی و مدار محافظ یا ایمنی دستگاه در مقابل اضافه بار از پارامترهای مهم در تهیه یک منبع تغذیه مناسب هستند. یکی از ویژگی های مهم در Power supply که باید هنگام خرید به آن توجه کرد مدار محافظ جریان خروجی است که این ویژگی در مقابل اضافه بار خروجی به دستگاه خسارتی وارد نمی‌کند. انواع منبع تغذیه را می‌توان به دو نوع AC و DC دسته بندی کرد. مدل DC را از نظر ساختار داخلی می‌توان به دو دسته خطی و سوئیچینگ تقسیم کرد که با توجه به خروجی دستگاه به دو نوع تک خروجی ، چند خروجی و منبع تغذیه با قابلیت برنامه ریزی تقسیم کرد. از نظر ولتاژ خروجی می‌توان آن ها را به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی کرد.

ویژگی‌های منبع تغذیه عبارتند از:

  • مقدار ولتاژ و جریانی که می‌تواند برای بار مصرف‌کننده خود تأمین کند.
  • میزان پایداری ولتاژ یا جریان خروجی در شرایط بار مختلف.
  • مدتی که می‌تواند انرژی را بدون سوخت‌گیری یا شارژ تأمین کند.

محبوترین برندها در تولید این دستگاه در تعمیرات گوشی موبایل می‌توان به شرکت سانشاین ، گرداک و یاکسون اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک لوازم تعمیرات موبایل

روش استفاده از منبع تغذیه:

آموزش کار با منبع تغذیه تعمیرات موبایل – معمولا روش کار با منبع تغذیه در تعمیرات موبایل به صورت مرحله به مرحله و گام به گام در دوره های آموزشی تعمیرات موبایل به صورت کامل به کارجویان و فن آموزان آموزش داده می شود. هرچند را اندازی و کار با این ابزار تخصصی کار سخت و دشواری نیست اما بهتر است به صورت اصولی این کار را انجام داد. برای کار با منبع تغذیه در ابتدا دکمه پاور که روی دستگاه قرار دارد را به حالت روشن تغیر داده و دستگاه را روشن کنید سپس پراپ های مثبت و منفی دستگاه را در سوکت های مربوط به خود نصب کنید. به طور کلی در اکثر منبع تغذیه ها یک سوکت قرمز و یک سوکت مشکی وجود دارد که معمولا سوکت قرمز مثبت و سوکت مشکی رنگ منفی است. البته ممکن است با توجه به مدل دستگاه تعداد سوکت ها کم و یا زیادتر شوند و یا جفت سوکت ها قرمز باشد که در این صورت باید حتما به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید و از آن کمک بگیرید. در مرحله بعد؛ ولوم کنترل جریان را کمی بچرخانید تا خروجی ولتاژ داشته باشید که بعد از آن چراغ مربوط به کنترل ولتاژ روش می شود در این مرحله با اتصال نوک پراپ ها به دستگاه برای تنظیم جریان اقدام کنید. پس از تنظیم جریان منبع تغذیه، پراپ ها را از هم جدا کنید تا ولتاژ تنظیم شده را روی نمایشگر مشاهده نمایید. اکنون پراب ها را به هر وسیله ای که متصل کنید جریان خروجی به مقداری خواهد بود که روی دستگاه منبع تغذیه اعمال کرده اید.

کاربردهای منبع تغذیه در تعمیرات گوشی موبایل:

– به عنوان جایگزین باتری برای روشن کردن گوشی موبایل

باتری به عنوان تنها منبع انرژی در داخل گوشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، باتری گوشی های هوشمند معمولا به دلیل شارژ و دشارژ شدن زیاد باید از موادی تولید شوند که مقاومت مناسبی داشته باشد و به همین دلیل اکثرا از جنس نیکل کادیوم ساخته می شوند، از بین انواع آن‌ها باتری های لیتیوم از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند و معمولا اکثر باتری های استفاده شده در گوشی ها از نوع لیتیومی هستند. در حین کار تعمیرات موبایل گاهی لازم است گوشی به صورت باز روشن و تست شود و ممکن است در شرایطی باشد که امکان اتصال باتری مخصوص گوشی وچود نداشته باشد، از این رو تعمیرکاران توسط کابل های مخصوصی به نام پراپ گوشی را به منبع تغذیه متصل می کنند و انرژی مورد نظر برای روشن کردن دستگاه را از منبع تغذیه تامین می کنند که این یکی از موارد متعدد استفاده از منبع تغذیه در تعمیرات موبایل است.

– شوک باتری با استفاده از منبع تغذیه

شوک دادن به باتری در واقع جهت احیا سلول‌های فرسوده باتری انجام می‌شود و دارای سه مرحله است

  • ابتدا تنظیم ولتاژ منبع تغذیه را دو برابر مقدار نوشته شده بر روی باتری قرار می دهیم
  • آمپراژ منبع تغذیه را دو برابر مقدار نوشته شده بر روی باتری تنظیم می‌کنیم.
  • با رعایت قطب های درست باتری 25 تا 30 ثانیه منبع تغذیه را به باتری متصل می‌کنیم، اکنون مراحل شوک دادن به باتری گوشی به پایان رسیده و باید آن را در حالت شارژ قرار دهیم.

یکی دیگر از کاربردهای منبع تغذیه در تعمیرات موبایل این است که گاهی امکان دارد باتری گوشی دچار مشکل شود و ولتاژ مورد نیاز گوشی را تامین نکند. اصطلاحا به این حالت خواب الکتریکی باتری می گویند. زمانی که خواب الکتریکی برای باتری اتفاق افتاده باشد از منبع تغذیه، برای شوک دادن به باتری گوشی موبایل استفاده می شود. برای اینکار باید ولتاژ منبع تغذیه را 2 برابر ولتاژ خود باتری در نظر گرفت و تنظیم کرد و همچنین پراپ مشکی را به پلیت منفی باتری موبایل وصل کرده و با استفاده از پراپ مثبت به پلیت مثبت باتری ضربه وارد شود. در واقع با این روش باتری احیا می شود که اصطلاحا به آن شوک باتری می گویند.

– شارژ کردن باتری توسط منبع تغذیه

جهت روشن کردن گوشی توسط منبع تغذیه ولتاژ را یک ولت بیشتر از ولتاژ باتری و آمپراژ باتری را یک آمپر بیشتر از مقدار نوشته شده بر روی باتری و در صورتی که بر روی باتری نوشته شده نباشد مقدار را روی 40.0 تا 500 قرار می‌دهیم با رعایت قطب‌های مثبت و منفی گوشی به گوشی وصل کرده و دکمه روشن دستگاه را می‌زنیم تا روند شارژ شدن باتری آغاز شود.

– تست جریان کشی برد الکترونیکی گوشی

آموزش کار با منبع تغذیه تعمیرات موبایل – یکی دیگر از کاربردهای بسیار رایج منبع تغذیه در تعمیرات موبایل عیب یابی و تست جریان کشی در گوشی است. از این روش برای عیب یابی گوشی های آب خورده و گوشی هایی که باتری آن ها مشکل تخلیه بار الکتریکی دارد استفاده می شود. با کمک این روش می توانید قطعه معیوب روی برد موبایل را تشخیص داده و تعمیر و تعویض قطعات را انجام دهید. در این روش گوشی را به منبع تغذیه متصل می کنیم، در صورتی که میزان جریان در حالت استندبای Standby صفر آمپر بود این نکته نشان دهنده این است که گوشی سالم است، ولی اگر عدد جریان نشان دهنده میزانی غیر از این باشد به این معنی است که گوشی نیاز به جریان کشی برد الکترونیکی دارد.

– پیدا کردن قطب های باتری توسط منبع تغذیه

یافتن و مشخص شدن قطب های باتری گوشی یکی دیگر از کاربردهای منبع تغذیه در تعمیرات موبایل است. این فرایند به این شکل است که ولتاژ منبع تغذیه را روی 5 ولت، و جریان را روی 400 می گذاریم. در صورتی که قطب های باتری گوشی درست وصل شده باشد عدد روی نمایشگر منبع تغذیه تغییر نخواهد کرد. اما اگر اشتباه وصل شده باشد ولتاژ شروع به پایین آمدن خواهد کرد. به این ترتیب قطب های روی باتری گوشی را می توان تشخیص داد.

پراب های منبع تغذیه DC

در منبع تغذیه DC دو پراب وجود دارد.

  • پروب مثبت یا پروب قرمز
  • پروب منفی یا زمینی یا پروب مشکی.

برای تهیه بهترین منبع تغذیه ها از بهترین برندهای دنیا با بهترین قیمت و گارانتی معتبر می توانید به سایت مجموعه آسان جی اس ام مراجعه کنید و خرید خود را ثبت نمایید، همچنین برای دریافت بهترین مشاوره در خصوص خرید ابزارآلات تعمیرات موبایل و آگاهی از قیمت و موجودی دقیق محصولات می توانید با کارشناسان مجموعه آسان جی اس ام در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *