جستجو
Generic filters
همه چیز درباره شارژر فندکی ماشین و تعمیرات آن

شارژر فندکی موبایل – در صورتی که زمان زیادی از وقت شما در ماشین یا وسیله نقلیه تان صرف می شود، احتمالا برای تامین نیروی برق باتری تلفن همراه خود از یک شارژر فندکی استفاده می‌کنید. در ادامه به بررسی شارژر فندکی ماشین و عیب یابی آن پرداخته ایم.

کاربرد شارژر فندکی:

شارژر فندکی

شارژر های فندکی این امکان را به شما می دهند تا در ماشین یا وسیله نقلیه خود، هر زمان که بخواهید انواع موبایل و تبلت را شارژ کنید ؛ این شارژر ها برای تامین نیروی برق مورد نیاز از باتری ماشین انرژی دریافت می کنند و در واقع سوکت تبدیل آن برای شما کاربرد همان پریز برق را دارد. فرض کنید در شب گذشته فراموش کرده یا نتوانسته اید که موبایل خود را شارژ کنید، قطعا صبح زمانی نیست که شما قادر به شارژ کردن موبایل خود باشید و اینجاست که شارژر فندکی کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای افرادی مثل رانندگان تاکسی این نوع از شارژر ها کاربرد بسیاری دارد، مخصوصا برای کسانی که در سرویس های تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، به دلیل استفاده زیاد و وابستگی کارشان به موبایل بسیار مهم است.

آیا شارژر فندکی ماشین به باتری موبایل آسیب می زند؟

متاسفانه استفاده از شارژر های فندکی به طور مداوم و افراطی، می تواند یکی از دلایلی باشد که موجب خرابی باتری تلفن همراه شما شود؛ البته منظور ما این نیست که اصلا نباید از شارژر های فندکی ماشین (Car Charger) استفاده کنید. شارژر های فندکی نیز درست مانند همه ی شارژر های دیگر انواع گوناگونی دارند دسته بندی آن ها با توجه به قیمت، کیفیت، پورت و جریان خروجی، انجام می‌شوند.

کیفیت شارژر باتری موبایل فندکی

قیمت و کیفیت:

اگر سلامت باتری موبایل یا تبلت تان برای شما حائز اهمیت است، هرگز از آداپتور های فندکی ارزان قیمت استفاده نکنید. اکنون همه از این موضوع اگاهیم که برای خرید وسایل الکتریکی هر چقدر پول کمتری هزینه کنیم، محصول بی کیفیت‌ تری دریافت می کنیم؛ حداقل قیمت یک موبایل معمولی بیش از ۲ میلیون تومان است و ارزش این را ندارد که با صرفه جویی چند ده هزار تومانی، سلامت باتری موبایل گران قیمت خود را به خطر بیاندازیم.

تکنولوژی:

برخی از شارژر های فندکی قابلیت های بیشتر و یا ویژگی های مخصوصی مانند: پشتیبانی از شارژ سریع (Quick Charge)، حفاظت در برابر نوسانات جریان و ولتاژ یا کنترل دما دارند؛ قطعا هر یک از این قابلیت ها و مزایا در افزایش قیمت آداپتور مورد نظر نیز تاثیر دارند.

پورت و جریان خروجی:

یکی دیگر از شاخص هایی که برای خرید شارژر فندکی باید به آن توجه کنید، قدرت و مقدار جریان خروجی و هم‌چنین تعداد پورت شارژ آن است. به میزانی که تعداد پورت های یک شارژر فندکی بیشتر باشد، در واقع امکان اتصال دستگاه های بیشتری به آن فراهم است قطعا میزان مصرف انرژی از باتری ماشین، در صورتی که دو یا چند موبایل را به آداپتور فندکی متصل کنید، نیز افزایش پیدا می‌کند. در حالت استاندارد، خروجی جریان به سه نوع یک، دو و سه میلی آمپری تقیسم می‌شود. معمولا شارژر های فندکی جریان مورد نیاز را به طور خودکار با توجه به دستگاه مقصد تنظیم می‌کنند.

تعمیر شارژر فندکی ماشین:

در صورتی که کارکرد شارژر فندکی ماشین شما مثل روزهای اول نیست یا اگر به هر دلیلی باتری گوشی شما را به خوبی شارژ نمی‌ کند، حتما از اتصال موبایل خود به آن پرهیز کنید؛ زیرا امکان خرابی باتری و سوختن مدار های شارژ وجود دارد. شارژر فندکی نیز بالاخره مانند سایر شارژر هایی که در خانه استفاده می‌کنید، در اثر استفاده نادرست دچار خرابی، قطعی یا اتصالی می‌شود.

معمولا در زمانی که شارژر گوشی دچار مشکل شود، زیاد به فکر تعمیر آن نخواهیم بود. چون در بیشتر مواقع هیچ کاری از دست‌مان بر نمی‌آید و نمی‌خواهیم به خاطر هزینه‌ ناچیزی برای سیم یا آداپتور شارژر، باعث آسیب زدن به موبایل یا تبلت خود شویم. پیشنهاد میکنیم در صورتی که شمااز شارژر های فندکی معمولی و ارزان قیمت استفاده می‌کنید، اصلا به فکر تعمیر نباشید و با پرداخت هزینه کم‌ یک آداپتور فندکی دیگر تهیه کنید.

اگر لوازم الکتریکی مورد نیاز برای انجام برخی از مراحل تست و عیب یابی را در دسترس دارید، می‌توانید شارژر فندکی خود را از نظر سلامت تست کنید و تعمیرات محدودی روی آن انجام دهید؛ زیرا این امکان وجود دارد که به جای شارژر ماشین، مشکل از باتری یا آی سی گوشی باشد.

گام اول:

تعمیرات شارژر فندکی

برای انجام این تست ساده شما تنها به یک مولتی‌متر، آداپتور فندکی و یک منبع ۱۲ ولتی مثل باتری ماشین نیاز دارید، پس لوازم مورد نیاز خود را آماده کنید؛ احتمال دارد به هویه نیز احتیاج پیدا کنید.

گام دوم:

تعمیرات شارژر فندکی

سوکت یا سر کابل میکرو یو اس بی (Micro-USB) یا هر کابلی که از آن استفاده می کنید را به یک برد برک اوت (BreakOut) یا برد توزیع پاور متصل کنید و انتهای کابل را به یک منبع ۱۲ ولتی مانند همان آداپتور فندکی ماشین وصل کنید؛ چون در حال کار با جریان الکتریکی، هر اندازه کم ، هستیم اما هم‌چنان امکان آسیب دیدن لوازم جانبی حساس وجود دارد؛ به همین دلیل از یک برد جداگونه برک اوت استفاده می‌کنیم.

گام سوم:

تعمیر شارژر فندکی موبایل

حالا وقت کار با مولتی متر (Multimeter) فرا رسیده است؛ مولتی‌متر را روی حالت VDC بگذارید. ولتاژ باید حدود ۵ ولت باشد.در صورتی که ولتاژ از ۵ پایین تر است جریان خروجی منبع تغدیه را بررسی کنید که بالای ۶ ولت باشد؛ اگر این چنین بود مراحل پایین را دنبال کنید.

گام چهارم:

تعمیر شارژر فندکی موبایل4

یک حلقه‌ فلزی مانند یک واشر، در راس و سر آداپتور فندکی قرار دارد، آن را بچرخانید تا قسمت جلویی باز شود؛ در ادامه فیوز را از شارژر خارج کنید. حتما به ترتیب و نحوه باز شدن دقت کنید تا هنگام آماده سازی و بستن مجدد دچار مشکل نشوید.

گام پنجم:

تعمیرات شارژر فندکی موبایل 6

دو سر مولتی متر را به دو سر فیوز متصل کنید تا از پیوستگی و دوام اتصال را آگاه شوید؛‌ در صورت عدم اتصال جای سیم های مولتی متر که به فیوز متصل می‌شود را جا به جا کنید.

گام ششم:

تعمیرات شارژر فندکی موبایل قسمت آخر

در صورتی که تست های بالا را انجام دادید و در فیوز مشکلی وجود نداشت، باید بدنه آداپتور را باز کنید؛ فنر کوچکی در شارژر وجود دارد، مواظب باشید هنگام باز کردن بدنه آداپتور یکدفعه بیرون نپرد و گم نشود. این احتمال وجود دارد که به دلیل استفاده نادرست از آداپتور، مشکلاتی مانند قطع شدن یا شکستی یک قسمت از لحیم، به وجود آمده باشد که می‌توانید با استفاده از هویه آن را مجددا جوش دهید، اما در صورتی که قسمتی از مدار یا برد شکسته باشد، باید به فکر خرید یک شارژر فندکی دیگر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *