جستجو
Generic filters
دوربین حرارتی تعمیرات موبایل

کاربرد دوربین حرارتی در تعمیرات موبایل – در حوزه تعمیرات موبایل، در ابتدا مهم ترین کاری که باید یک تکنسین انجام دهد، شناسایی دقیق عیوب گوشی های همراه است. اگر تعمیرکنندگان موبایل نتوانند به درستی نقص دستگاه را بیابند، قطعاً کسب و کار موفقی نداشته و ضررهای سنگینی برای آن ها در پی خواهد داشت.

از این رو برای پیدا کردن نقص گوشی موبایل، از ابزارهای کمکی استفاده می کنند. در واقع آنچه انسان با چشم معمولی قادر به دیدن آن نیست را توسط این ابزارآلات تعمیر موبایل، می توان مشاهده کرد. یکی از این لوازم دوربین های حرارتی هستند که به معرفی آن ها می پردازیم.

دوربین حرارتی چیست؟

دوربین حرارتی یک وسیله گرماسنجی است. گرمایی که قطعات موبایل از خود ساطع می کنند، توسط دوربین حرارتی قابل مشاهده است. به این وسیله (thermographic camera) یا (thermal camera mobile) نیز می گویند. در بازار با نام ترموویژن نیز شناخته می شود.

اساس کار دوربین حرارتی بر پایه اشعه مادون قرمز (Infrared) است. تمامی اجسام از خود مادون قرمز یا انرژی گرمایی منتشر می کنند. لنز دوربین های حرارتی تعمیرات موبایل، انرژی مادون قرمز را بر روی مجموعه ای از ردیاب ها متمرکز کرده و الگویی به نام ترموگرام (thermogram) ایجاد می کند. ترموگرام به سیگنال های الکتریکی تبدیل شده و یک تصویر حرارتی ایجاد می کند که به کمک آن می توانیم عیوب موبایل را شناسایی کنیم.

 

 

چرا از دوربین حرارتی در تعمیرات موبایل استفاده می کنند؟

زمانی که یک قطعه از گوشی موبایل حرارت و گرمایی بیش از حد معمول خود را ایجاد کند، ممکن است در روند کار موبایل اختلال ایجاد کرده و یا به قسمت های دیگر دستگاه آسیب برساند. به طور مثال برخی اوقات بدنه موبایل بیش از حد داغ شده و تلفن شما خراب می شود.

در چنین شرایطی تعمیرکاران، قطعات موبایل را با این دوربین مشاهده می کنند تا قسمتی که بیش از حد گرما تولید کرده را پیدا کنند. ساختار دوربین به این صورت است که اجسامی که دمای کمتری دارند، در طیف رنگی آبی و بنفش و اجسامی که دمای بیشتری دارد با رنگ قرمز و زرد نشان می دهد. هرچه یک جسم گرم تر باشد به رنگ زرد مشاهده می شود.

به طور مثال زمانی که اتصالی داخل قطعات گوشی ایجاد شود و یا قسمت مثبت و منفی دو سر سیم ها به یکدیگر برخورد کنند، باعث افزایش دما می شود. در چنین شرایطی این قطعه یا بخشی که دمای آن افزایش یافته، با دوربین حرارتی قابل تشخیص است.

 

ویژگی های دوربین های حرارتی موبایل

بی شک دوربین حرارتی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین لوازم تعمیر گوشی همراه است. شرکت آسان جی اس ام نیز در آموزش های تخصصی تعمیر موبایل، نحوه کار با این ابزار و کاربردهای آن را آموزش می دهد. در این قسمت ویژگی های این دستگاه را بررسی می کنیم.

  • با استفاده از دوربین حرارتی می توان بدون باز کردن قطعات گوشی، ایراد دستگاه را شناسایی کرد.
  • تصاویر حرارتی که توسط این دوربین گرفته می شود را می توان بر روی دستگاه ذخیره نمود.
  • با استفاده از این دستگاه می توان ایرادات پنهان موبایل که با چشم معمولی قابل دیدن نیست را پیدا کرد.
  • به وسیله دوربین حرارتی می توان نمودار زمان و دما را دریافت کرد.
  • تصاویر به سرعت در صفحه نمایشگر دوربین حرارتی به نمایش در می آید و سرعت تعمیرات را بالا می برد.

 

 

کاربرد دوربین حرارتی در تعمیرات موبایل

دوربین های حرارتی کاربردهای مختلفی در تعمیرات موبایل دارد. در واقع به زبان ساده دوربین حرارتی یک وسیله عیب یابی است که بر اساس ساختاری که دارد، می تواند قطعاتی که در موبایل دچار آسیب دیدگی و مشکل می شوند را شناسایی کند. به طور کلی کاربردهای آن عبارت است از:

  • شناسایی مشکلات و عیوب بُرد گوشی های موبایل آندروید و ios
  • برای شناسایی تراشه مادربرد، مقاومت و بررسی دمای خازن استفاده می شود.
  • این وسیله یکی از مهم ترین ابزارها برای شناسایی ایرادات برد مدار چاپی (PCB) می باشد.
  • ایرادات جزئی در PCB که با چشم معمولی قابل مشاهده نیست را می توان با این دوربین تشخیص داد.
  • مشکلات HVAC را به سرعت و به طور دقیق پیدا می کند.

 

 

کاربرد دوربین های حرارتی در حوزه های دیگر

دوربین حرارتی تنها برای تعمیرات موبایل استفاده نمی شود و در بسیاری از مشاغل و صنایع از آن استفاده می کنند. چند نمونه از مهم ترین کاربردهای این دوربین ها در این بخش معرفی شده است.

  • در تعمیر قطعات الکتریکی و همچنین بخش الکتریکی ساختمان ها ( جعبه های مدار و پریزها) از این دوربین برای شناسایی ایرادات موجود استفاده می کنند. همچنین در بخش لوله کشی ساختمان نیز بسیاری از مشکلات مانند گرفتگی لوله و نشت آب را نشان می دهد.

 

  • برای تشخیص بیماری در حیوانات می توان از دوربین حرارتی استفاده کرد. همچنین در شناسایی مشکلات در بدن انسان نیز مورد استفاده است.

 

  • یکی از مهم ترین کاربردهای دوربین حرارتی در بخش نظامی است. از آن برای شناسایی دشمن در شب تحت عنوان دید در شب استفاده می شود. همچنین بسیاری از خطرات که با چشم معمولی قابل دیدن نیست را شناسایی می کند.

 

  • از دوربین حرارتی برای جلوگیری از آتش سوزی نیست استفاده می شود. با قرار دادن این دوربین ها در مناطقی مانند جنگل ها که خطر آتش سوزی آن ها را تهدید می کند، با بررسی پیوسته دما می توان از آتش گرفتن و گسترش آن جلوگیری نمود.

انواع دوربین های حرارتی تعمیرات موبایل

دوربین های حرارتی که برای تعمیرات گوشی همراه استفاده می شوند، انواع مختلفی داشته و تمامی این وسایل هدف یکسانی دارد. یعنی توسط اشعه مادون قرمز، عیب یابی را انجام می دهند. اما ساختار این دوربین ها، نحوه کار با آن و ظاهر محصولات با یکدیگر متفاوت است. شما می توانید انواع مدل دوربین های حرارتی را در اینجا مشاهده کنید.

 

دوربین حرارتی پایه دار

دوربین حرارتی پایه دار، به گونه ای است که دوربین توسط یک پایه به میز کار متصل می شود. عمدتاً برای عیب یابی برد گوشی از آن استفاده می شود. نحوه کار آن به این شکل است که ابتدا برنامه دوربین را روی کامپیتور یا لپ‌تاپ خود نصب می کنید. سپس برد را بر روی میزکار دوربین قرار داده و لنز آن را تنظیم می کنید. کابل منبع تغذیه را به برد وصل کرده و به این ترتیب می توانید تصویر حرارتی را بر روی مانیتور مشاهده نمایید و با استفاده از تنظیمات آن مشکلات برد را پیدا کنید.

یکی از این مدل ها دوربین حرارتی کیانلی Qianli SuperCam Thermal Camera است که تصویر آن را مشاهده می کنید.

 

دوربین حرارتی کیانلی SuperCam

دوربین تصویر برداری حرارتی

نوع دیگر دوربین های حرارتی و ترموویژن، به صورت دستی می باشد. درواقع یک دوربین است که در قسمت رویه آن صفحه نمایشگر و زیر آن لنز دوربین قرار گرفته است. تصویری که دوربین ثبت می کند بر روی این نمایشگر ظاهر می شود. در عکس زیر مدل HT-02D از دوربین های حرارتی را مشاهده می کنید.

 

دوربین حرارتی HT-02D

دوربین حرارتی گوشی های موبایل

این نوع دوربین های حرارتی به این شکل است که برای انواع گوشی های موبایل اندروید و ios ساخته شده و برای کار با آن باید این دستگاه را به موبایل متصل کرد. اپلیکیشن مخصوص هر برند را در گوشی نصب کرده و به این ترتیب موبایل شما تبدیل به یک دوربین حرارتی می شود که تصاویر بروی LCD ظاهر می شود.

نمونه ای از این مدل را در عکس زیر مشاهده می کنید.

 

دوربین حرارتی موبایل

 

بهترین مدل های دوربین حرارتی برای تعمیرات موبایل

انواع برندهای دوربین های حرارتی در بازار موجود می باشد که ویژگی های متفاوتی دارند. از بهترین مدل های دوربین های حرارتی برند فلیر (Flir) محصول کشور آمریکا است. این برند انواع دوربین ها را برای گوشی های اندورید و ios تولید کرده که در این بخش چند مدل از بهترین نمونه های آن را معرفی می کنیم. همچنین شما می توانید برای خرید انواع مدل های دوربین Flir به این قسمت مراجعه کنید.

 

دوربین حرارتی مدل Flir One Pro Android

دوربین حرارتی Flir One Pro Android از بهترین مدل ها برای گوشی های اندورید با پورت تایپ سی (Type-c) هستند. کار با اپلیکیشن FLIR ONE به صورت رایگان بوده و نیازی به ثبت نام کاربر ندارد. به وسیله این برنامه می توانید از نکات اختصاصی راجع به کار با این دوربین اطلاع پیدا کنید و همچنین تصاویر و فیلم برداری های حرارتی را به اشتراک بگذارید. از این دستگاه برای شناسایی عیب های برد گوشی و مشکلاتی که نامرئی هستند می توان به راحتی استفاده کرد.

 

ویژگی ها

  • این دستگاه تفاوت دما را اندازه گیری کرده و طیف حرارتی و مرئی را با دقت بیشتری تفکیک می کند. محدوده دمایی که اندازه گیری می کند، بین -20 °C – 400 °C می باشد.
  • زمان شارژ باتری دوربین40 دقیقه و مدت زمانی که می توان با آن کار کرد 1 ساعت است.
  • با موبایل های اندروید که پورت USB-C دارد سازگار است.
  • وضوح تصاویر حرارتی 160×120 pixels است. و حساسیت تصویر 70mk می باشد. همچنین گزینه بهبود تصویر(VividIR) در آن وجود دارد. وضوح تصاویر و فیلم هایی که ذخیره می کند نیز 1440×1080 است.
  • حالت های تصویری که این دوربین ارائه می شود شاملمادون قرمز (Infrared)، visual،MSX، gallery است.
  • نکته مهم: این دستگاه با گوشی های سامسونگ مدل S8 ، S9 ، نوت 8، گوشی Google Pixel 2 XL، گوشی OnePlus 5T، Razer Phone، گوشی سونی XZ، شیائومی Mi6 سازگار نیست. همچنین USB آن با گوشی های Snapdragon 835/845 نیز سازگار نیست.

دوربین حرارتی فلیر One Pro Android

دوربین حرارتی مدل Flir ONE Gen 3

دوربین حرارتی Flir ONE Gen 3 یکی دیگر از ابزارهایی است که با اتصال به موبایل های اندورید، می توان تصویرهای حرارتی را ثبت و ذخیره کرد. اپلیکیشن آن رایگان بوده و بسیاری از امکانات مانند نقطه سنج دما و گزارش کار خودکار از یافته را ارائه می کند.

 

ویژگی ها

  • به وسیله این دستگاه می توان واریانس دما را اندازه گیری کرد.
  • دقت بالایی در تفکیک کردن دمای بخش های مختلف دارد. محدوده دمایی که اندازه گیری می کند، بین -20 °C – 120 °C می باشد.
  • مدت زمانی کارکرد باتری 1 ساعت است.
  • با موبایل های اندرویدی که پورت USB-C دارد سازگار است.
  • وضوح تصاویر حرارتی 80×60 pixels است. و حساسیت تصویر 150mk می باشد. بهبود تصویر(VividIR) ندارد.
  • حالت ارائه تصویر آن فقط MSX می باشد.

دوربین حرارتی فلیر ONE Gen 3

دوربین حرارتی مدل FLIR ONE PRO IPHONE

دوربین حرارتی FLIR ONE PRO IPHONE ابزارهایی برای گوشی های ios هستند. این دوربین یکی از قدرتمند ترین ابزارهای مادون قرمز می باشد که نه تنها برای تعمیرات موبایل بلکه برای عیب یابی در بسیاری از حوزه های الکترونیکی استفاده می شود. برای پیدا کردن مشکلات پنهان در برد گوشی یکی از بهترین دوربین ها بوده و برای خرید این محصول به این قسمت مراجعه کنید.

 

ویژگی ها

  • این دوربین دقت بالایی در تفکیک کردن دمای بخش های مختلف دارد. محدوده دمایی که اندازه گیری می کند، بین -20 °C – 400 °C می باشد.
  • مدت زمانی کارکرد باتری تقریباً 1 ساعت است.
  • حالت ارائه تصویر بر MSX تنظیم می شود.
  • وضوح تصاویر حرارتی 160×120 pixels است. و حساسیت تصویر 70mk می باشد. بهبود تصویر(VividIR) وجود دارد که جزئیات را بهتر نشان می دهد.

دوربین حرارتی فلیر One Pro Iphone

دوربین حرارتی مدل Flir TG130

دوربین حرارتی Flir TG130 از نوع دوربین هایی است که دارای صفحه نمایشگر بوده و به صورت مجزا کار می کند.

این مدل های شرکت فلیر بدون نیاز به موبایل و یا سایر نمایشگرها می تواند از تمامی فضاها و قطعات عکس گرفته و تصویر حرارتی را ثبت کند. برای خرید این محصول به اینجا مراجعه کنید.

ویژگی ها

  • وضوح تصاویر حرارتی 80×60 pixels می باشد. این وسیله قابلیت ضبط تصویر ندارد.
  • این دستگاه محدوده دمای بین بین -10 °C – 150 °C را اندازه گیری می کند.
  • صفه نمایش آن LCD 8 اینچ است.
  • این دوربین با باتری سه باتری AAA از نوع Alkaline کار می کند.

دوربین حرارتی فلیر TG130

دوربین حرارتی مدل Flir TG165

دوربین حرارتی Flir TG165 یکی از قوی ترین دوربین های موجود در بازار است. این دوربین به سنسور FLIR Lepton مجهز شده که باعث می شود، اندازه گیری دما با دقت زیادی انجام شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این دستگاه این است که می توان به سرعت عیب یابی را انجام داد و تصاویر و اطلاعات را ذخیره کرد.

 

ویژگی ها

  • وضوح تصاویر حرارتی 80×60 pixels می باشد. این وسیله قابلیت ضبط تصویر ندارد.
  • این دستگاه محدوده دمای بین بین -25°C – 380 °C را اندازه گیری می کند.
  • صفه نمایش آن LCD 0 اینچ است.
  • به وسیله USB و micro SD می توان تصاویر را بارگیری کرد.
  • این دوربین میدان دید 50 درجه دارد.

 

دوربین حرارتی فلیر TG165

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *