جستجو
Generic filters
چگونه گوشی هنگ کرده را درست کنیم؟

هنگ کردن گوشی می‌تواند باعث کاهش عملکرد آن شود. وقتی گوشی شما هنگ می‌کند، استفاده از برخی از قابلیت‌های آن امکان‌پذیر نخواهد بود، مانند تماس گرفتن، خواندن پیام‌ها و انجام دیگر کارها. برخی افراد هنگامی که با گوشی هنگ مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند آن را خاموش کنند. اما این راه‌حل اصلی نیست و ممکن است به دستگاه آسیب بزند. در ادامه به بررسی دلایل هنگ کردن گوشی می‌پردازیم و بیان می‌کنیم که چگونه گوشی هنگ کرده را درست کنیم؟ پس با ما همراه باشید.

دلایل هنگ کردن گوشی

وقتی گوشی هنگ می‌کند، عملکرد آن کند شده و به‌طور مشخص، این امر می‌تواند از دستورالعمل‌هایی که در آن اجرا می‌شوند تا برنامه‌هایی که در حال اجرا هستند، تاثیرگذار باشد. در این مطلب، برخی از دلایل اصلی هنگ کردن گوشی را بررسی خواهیم کرد:

  • پر شدن حافظه داخلی
  • پر شدن حافظه RAM
  • ویروسی شدن گوشی
  • اجرای همزمان چندین برنامه
  • فعال بودن حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • استفاده از برنامه‌های ردیابی
  • مشکلات اینترنتی
  • قدیمی شدن نسخه سیستم عامل دستگاه

در بخش بعدی، راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکلات ارائه می‌دهیم.

چگونه گوشی هنگ کرده را درست کنیم؟

هنگ کردن گوشی موبایل به دلیل بارگذاری بیش از حد برنامه‌های اجرایی آن، یکی از مشکلات شایع در استفاده از تلفن همراه است. این موضوع می‌تواند باعث پر شدن حافظه RAM و کند شدن عملکرد گوشی شود. برای رفع این مشکل، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

شوک عملیاتی گوشی هنگ کرده شما می‌تواند با خاموش و روشن کردن دستگاه برطرف شود. اما برای برخی از گوشی‌ها با باتری داخلی، این امر برای کاربران سخت است. در این موارد، با فشار دادن دکمه پاور برای چند ثانیه، دستگاه خاموش می‌شود. برای روشن کردن دستگاه، بهتر است صبر کنید تا داده‌ها به صورت کامل بارگیری شوند و گوشی کمی خنک شود، سپس آن را روشن کنید. به این ترتیب می‌توانید گوشی هنگ کرده خود را مجددا به کار بیاورید.

بیشتر بخوانید: مشکل هنگ کردن گوشی هواوی

گوشی خود را ریست کنید

در اغلب موارد، با استفاده از دکمه خاموش (Power) می‌توانید گوشی خود را ریست کنید. در برخی از گوشی‌های آیفون، با نگه داشتن همزمان دکمه Home و Power، دستگاه ریست می‌شود. همچنین در بعضی از گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ جدید، مانند A7، A8، Note 5، S6 و … با فشار دادن همزمان دکمه کاهش صدا، دکمه پاور و دکمه وسط پایین گوشی (Volume Down + Home + Power)، می‌توانید به حالت دانلود مود (Download Mode) دستگاه بروید. سپس با نگه داشتن دکمه کاهش صدا (Volume Down)، گوشی را ریست کنید. این روش را می‌توانید در گوشی‌هایی که باتری جدا شونده دارند نیز استفاده کنید و به همین دلیل دیگر نیازی به خارج کردن باتری ندارید.

گوشی هنگ کرده

بستن اجباری برنامه‌های غیرضروری (Force stop)

برخی از برنامه‌هایی که در گوشی شما نصب شده‌اند، ممکن است در پس‌زمینه فعال باشند و با استفاده از حافظه RAM، منابع گوشی را به خود اختصاص دهند. اما با متوقف کردن موقت این برنامه‌ها، فضای بیشتری در حافظه RAM آزاد خواهد شد و کارایی و عملکرد گوشی شما بهبود خواهد یافت. برای انجام این کار در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  • به تنظیمات گوشی خود بروید
  • گزینه “برنامه‌ها” یا “برنامه‌ها و اعلان‌ها” را انتخاب کنید.
  • برنامه مورد نظر خود را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
  • گزینه “توقف اجباری” را انتخاب کنید.
  • در پنجره باز شده روی دکمه “تایید” کلیک کنید.
  • در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید، برای متوقف کردن اجباری برنامه‌ها، باید از گزینه “پاک کردن حافظه پنهان” استفاده کنید.
  • از قسمت تنظیمات، گزینه “برنامه‌ها” یا “برنامه‌ها و اعلان‌ها” را انتخاب کنید.
  • برنامه مورد نظر خود را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده، روی دکمه “تایید” کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: علت باد کردن و تورم باتری گوشی موبایل

حجم حافظه داخلی گوشی را کاهش دهید

برای جلوگیری از پر شدن حافظه داخلی گوشی و کاهش سرعت عملکرد آن، می‌توانید فایل‌های خود را به حافظه خارجی SD card منتقل کنید. برای انجام این کار، می‌توانید به تنظیمات گوشی خود بروید و سپس به بخش برنامه‌ها و اطلاعات آن‌ها بروید. در این بخش، شما می‌توانید به SD card خود منتقل کنید.

برای جلوگیری از پر شدن حافظه داخلی گوشی و کاهش سرعت عملکرد آن، می‌توانید از قابلیت انتقال فایل‌ها به حافظه خارجی SD card استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید به تنظیمات گوشی خود رفته و به بخش برنامه‌ها و اطلاعات آن‌ها رفته و سپس فایل مورد نظر را به SD card خود منتقل کنید. این روش باعث می‌شود حافظه داخلی گوشی شما خالی شده و عملکرد بهتری نیز خواهید داشت.

گوشی هنگ کرده

بر روی گوشی خود آنتی ویروس نصب کنید

بدافزارها یکی از دلایل مختل شدن عملکرد گوشی و پایین آمدن سرعت آن می‌باشند. آنها همچنین می‌توانند به حریم خصوصی شما آسیب برسانند. دانلود برنامه‌ها از سایت‌های ناشناس یا نامعتبر می‌تواند تلفن هوشمند شما را در معرض حملات ویروسی و هک شدن قرار دهد. با نصب یک آنتی ویروس مطمئن می‌توانید مشکل ویروسی شدن گوشی خود را برطرف نمایید.

بهترین آنتی ویرو‌س‌ها برای راه اندازی مجدد گوشی هنگ کرده:

  • kaspersky Mobile Antivirus
  • Avast Mobile Security
  • AVL
  • Avira Antivirus Security
  • Sophos Free Antivirus and Security
  • McAfee Security

بهترین آنتی ویروس‌ها را می‌توانید از اپ استور یا فروشگاه Play Store دانلود و نصب کنید.

تا جایی که ممکن است نوتیفیکیشن‌های گوشی خود را پاک کنید

زمانی که گوشی همراه شما به اینترنت متصل است، بسیاری از اعلان‌ها و پیغام‌ها در نوار اعلان نمایش داده می‌شود که ممکن است باعث کاهش سرعت دستگاه شما شود. برای غیرفعال کردن اعلان‌های یک برنامه خاص، نیاز است ابتدا انگشت خود را بر روی نوتیفیکیشن مربوط به آن برنامه نگه دارید تا دو آیکون تنظیمات و اطلاعات برنامه نمایش داده شود. پس از آن، بر روی گزینه اطلاعات برنامه کلیک کنید. حالا به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که شما می‌توانید برای این برنامه، نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال کنید. گزینه “Block All” را انتخاب کنید تا دیگر هیچ نوتیفیکیشنی از این برنامه دریافت نکنید.

بیشتر بخوانید: علت کم شدن صدای اسپیکر گوشی

برنامه‌های غیرضروری را پاک کنید

احتمالا شما بر روی گوشی خود برنامه‌هایی نصب کرده‌اید که برای مدت زیادی استفاده نمی‌شوند و فضای زیادی از حافظه داخلی گوشی را اشغال کرده‌اند. برای بهبود عملکرد دستگاه و جلوگیری از هنگ کردن آن، بهتر است که این برنامه‌ها را حذف کنید.

دستگاه خود را آپدیت کنید

قدیمی شدن نسخه سیستم عامل گوشی می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلاتی از جمله هنگ کردن دستگاه شود. شرکت‌های سازنده تلفن همراه هر چند وقت ورژن سیستم عامل‌های خود را به روز رسانی می‌کنند. بهتر است شما نیز تلفن هوشمند خود را با پیشرفت تکنولوژی بروز نگه دارید.

برنامه‌های مدیریت فایل را نصب کنید

پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌های مدیریت فایل را روی گوشی خود نصب کنید. این کار نه تنها باعث جلوگیری از هنگ شدن گوشی می‌شود، بلکه با مدیریت بهتر فایل‌ها و برنامه‌های موجود، سرعت و عملکرد دستگاه بهبود پیدا می‌کند.

برای اندروید، پیشنهاد می‌شود برنامه DU Speed Booster را نصب کنید. این برنامه باعث افزایش سرعت گوشی تا 60 درصد می‌شود و عملکرد دستگاه را تقویت می‌کند.

برای آیفون، برنامه System Monitor پیشنهاد می‌شود. این برنامه داده‌های مربوط به عملکرد گوشی آیفون را مانند حافظه و برنامه‌های کندکننده گوشی رصد می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برنامه Files Go را نیز برای اندروید نصب کنید. این برنامه تحت نظر گوگل است و با پاک کردن فایل‌های تکراری و ناخواسته، فضای بیشتری را در حافظه رم گوشی شما در اختیار قرار می‌دهد. در ضمن، برنامه Clean Master نیز برای اندروید پیشنهاد می‌شود. این برنامه با قابلیت حذف فایل‌های بدرد نخور و برنامه‌های غیرضروری، به مدیریت بهتر فضای پنهان حافظه دستگاه شما کمک می‌کند.

فایل‌های رسانه‌ای غیرضروری را دیلیت کنید

در گوشی های هوشمند ما ممکن است تصاویر و فیلم‌های زیادی در گالری ذخیره شده باشد که دیگر نیازی به آنها نباشد. این رسانه ها فضای زیادی از حافظه دستگاه را اشغال می‌کنند و می‌توانند منجر به کاهش سرعت و هنگ کردن گوشی شوند. بهتر است به گالری خود بروید و فیلم و عکس‌هایی که دیگر نیازی به آنها ندارید را حذف کنید.

بیشتر بخوانید: علت خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده

انیمیشن گوشی را خاموش نمایید

یکی از راه‌های رفع مشکل هنگ کردن گوشی، غیرفعال کردن انیمیشن آن است. البته باید توجه داشت که حذف انیمیشن ممکن است کیفیت و وضوح صفحه نمایش گوشی را کاهش دهد. برای غیرفعال کردن انیمیشن در گوشی با سیستم عامل اندروید، مراحل زیر را دنبال کنید:

Android >> Settings >> About phone >> Build number >> Touch 7 >> Developer options >> DRAWING >> Animations >> Animation off

بازگشت به تنظیمات کارخانه ( Reset Factory)

مفهوم این متن این است که قبل از انجام ریست فکتوری گوشی، بهتر است روش‌های دیگر را امتحان کنید. اگر روش‌های دیگر جواب نداد، می‌توانید بازنشانی داده‌های کارخانه را انجام دهید. این روش باعث پاک شدن تمام داده‌های دستگاه و بازگشت به تنظیمات اولیه می‌شود.

جمع بندی

در این متن به موضوع “چگونه گوشی هنگ کرده را درست کنیم?” پرداختیم تا زمانی که گوشی شما هنگ کرد بتوانید مشکل آن را برطرف نمایید. بهترین راهکار این هست که همیشه هم گوشی خود را آپدیت نگه دارید و هم فایل های خود را مدیریت کنید و و موارد اضافی را پر کنید تا از پر شدن حافظه داخلی گوشی حود هم جلوگیری کنید و در بهینه ترین حالت ممکن گوشی خود را نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *