جستجو
Generic filters
پنس تعمیرات موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

پنس یکی از ابزارهای کاربردی در زمینه ی تعمیرات سخت افزاری موبایل است. به کمک این ابزار می توانید آی سی ها و قطعات ریز موبایل را بردارید یا می‌توانید در هنگام جدا کردن آی سی‌ها و قطعات لحیم شده بر روی برد موبایل از پنس استفاده کنید. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع پنس تعمیرات موبایل و کاربرد آن آشنا کنیم.

شرکت های سازنده ی پنس تعمیرات موبایل:

امروزه شرکت های بسیار زیادی ابزارهای تعمیرات موبایل از جمله پنس، پیچ گوشتی و… را تولید می کنند اما از معروف ترین شرکت های تولید کننده ی پنس می توان به شرکت یاکسون، سانشاین، باکو، کیانلی، ونوس، AINA و… اشاره کرد.

بیشتر شرکت های سازنده ی پنس موبایل در کشور چین قرار دارند و معروف ترین های این حوزه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

انواع پنس های تعمیرات موبایل:

پنس های تعمیرات موبایل را می توان بر اساس شکل به دو دسته ی سرصاف و سرکج تقسیم بندی کرد. البته دسته بندی دیگر نیز می توان برای پنس های تعمیرات موبایل در نظر گرفت که در این دسته بندی جنس پنس ها معیار است. در این دسته بندی پنس ها به چند بخش اعم از استیل ضد زنگ، تیتانیوم و… تقسیم بندی می شود.

پنس سرصاف:

پنس سرصاف

پنس سرصاف به تعمیرکار قطعات الکترونیکی برد موبایل این کارایی رو می دهد تا راحت تر و به آسانی قطعات ریز روی برد را گرفته، جابه جا یا جدا کند. همان طور که گفته شد پنس سرصاف بیشتر به خاطر ظرافتی که دارد بیشتر برای برداشتن قطعات روی برد همانند قطعات الکترونیکی SMD مورد استفاده قرار می گیرد.

پنس سر کج:

پنس سرکج

پنس های سرکج دارای نوک منحنی شکل، سرکج باریک و تیز هستند و برای کار در زیر لوپ بسیار مناسب اند. پنس های سر کج برای لحیم کاری های بسیار ظریف (Microsoldering) نیز بسیار مناسب هستند. از این نوع پنس در تعمیرات ساعت، جواهر سازی و… نیز استفاده می شود.

ویژگی پنس های مناسب برای تعمیرات موبایل و تبلت:

همان طور که گفته شد شرکت های بسیار زیادی در زمینه ی تولید پنس و ابزارآلات تعمیرات موبایل فعالیت می کنند. در هنگام خرید پنس تعمیرات موبایل بهتر است به نکات زیر توجه کنید تا پنس مناسبی را خریداری کنید:

  • به نوک پنس دقت کنید. پنس ها باید نوک سوزنی و ظریفی داشته باشند تا به قطعات گوشی آسیب نرسانند.
  • نکته ی مهمی که در خرید پنس حتما نیاز است مطمئن شوید این است که پنس در برابر الکتریسیته ی ساکن بدن محافظت شده باشد. برای این که مطمیئن شوید پنس از این لحاظ ایمن است باید عبارت ESD یا ESD SAFE بر روی آن درج شده باشد.
  • دقت کنید زمانی که به نوک آن ( در حالتی که دو سر پنس به هم چسبیده اند) نگاه می کنید هیچ نوری از آن عبور نکند.
  • اگر نیاز دارید با مواد اسیدی کار کنید پس حتما ضداسیدی بودن و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و خورنده را در ویژگی های پنس مورد نیاز لحاظ کنید.
  • اگر از پنسی که از موارد نارسانا ساخته شده باشد استفاده کنید بسیار بهتر است چرا که ایمنی کار با آن ها بالاتر می رود.

ضد استاتیک چیست؟

الکتریسیته ی ساکن بر اثر مالش و اصطکاک بین مواد پلاستیکی همانند کفش، حرکت چرخ یا موارد مشابه دیگر ایجاد می شود. به دلیل ماهیت استاتیک بودن الکتریسیته ی ساکن در همان محل باقی می ماند و اگر به موقع تخلیه نشود؛ ممکن است منفجر شود یا خسارت های عمدتا جبران ناپذیری را ایجاد کند پس حتما پیشنهاد می کنیم پنسی خریداری کنید که دارای خاصیت ضد استاتیک باشد و الکتریسته ی ساکن را جذب نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *