جستجو
Generic filters
معرفی انواع کاستوم رام و استوک رام

رام اندروید – کاستوم رام و استوک رام دو نوع رام در گوشی های اندرویدی هستند. اگر با انواع رام موبایل آشناییت ندارید پیشنهاد می کنیم این مقاله را دنبال کنید چرا که اگر کاربر گوشی های هوشمند باشید این اطلاعات برای شما بسیار کاربردی است. در ادامه ی این مقاله می خواهیم به معرفی انواع رام اندروید (کاستوم رام و استوک رام) بپردازیم.

انواع رام در گوشی های اندرویدی:

معرفی انواع رام

منظور از رام در گوشی های اندرویدی در واقع همان سیستم عامل است که توسط شرکت سازنده ی آن طراحی و تولید شده است. رام ها دارای انواع مختلفی هستند که به طور کلی می توان آن ها را به استوک رام و کاستوم رام تقسیم بندی کرد.

استوک رام چیست؟

استوک رام یا STOCKROM، رام اصلی و کاستوم رام ها یا CUSTOMROM رام غیر رسمی گوشی اطلاق می شوند. رام های رسمی از طرف کمپانی سازنده ی گوشی تولید و ارائه می شود ولی رام های غیر رسمی توسط توسعه دهندگان اندرویدی ارائه می شود. در حقیقت کاستوم رام دستکاری شده ی رام اصلی با قابلیت و امکانات بیشتر است.

همان طور که می دانید سیستم عامل اندروید متن باز یا open source است. متن باز بودن اندروید شرایط ویرایش کد و بازنشر با امکانات متنوع و گوناگون را برای توسعه دهندگان اندروید امکان پذیر کرده است. به همین دلیل کاستوم رام ایجاد شد. رامی که هنگام خرید دستگاه آکبند بر روی دستگاه موجود است استوک رام می باشد.

کاستوم رام چیست؟

معرفی انواع رام

استوک رام ها معمولا از قبل بر روی دستگاه شما نصب هستند و معمولا قابلیت های محدودی را نیز دارند که توسط تولید کننده برای دستگاه شما تعریف شده است.

زمانی که گوشی اندرویدی را فلش می کنید می توانید با نصب یک کاستوم رام ویژگی ها و قابلیت های متنوع و گوناگونی را به سیستم عامل اندرویدی خود اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید مقاله ی آموزش نصب کاستوم رام Lineage OS بر روی گوشی های اندرویدی را مطالعه کنید.

شباهت های کاستوم رام و استوک رام:

  • هر دو رام هستند
  • هر دو قابلیت نصب انواع بازی، اپلیکیشن و… را دارند
  • هر دو قابلیت روت شدن دارن

تفاوت های کاستوم رام و استوک رام:

  • رام های رسمی توسط سازنده آن طراحی می شود و حجمی حدود یک تا دو گیگابایت دارند اما رام های غیر رسمی معمولا از حجم کم و حدود 200 مگابایت برخورد است.
  • رام غیر رسمی از طریق ریکاوری نصب می شود و دارای آخرین اندروید خام است.
  • رام های کاستوم تنوع بیشتری را نسبت به دیگر رام ها دارد.

آموزش استفاده از کاستوم رام و استوک رام گوشی های اندروید:

برای آشنایی با نحوه استفاده از رام گوشی های اندرویدی باید به این نکته اشاره کرد که نحوه نصب رام بر روی گوشی های اندرویدی همچنین نحوه استفاده از رام داخل گوشی های اندرویدی همانند نحوه استفاده از یک ویندوز داخل سیستم های کامپیوتری و لپ تاب است.

کاستوم رام ها معمولا آخرین و به روزترین نسخه ی اندروید در گوشی های هوشمند را به کاربران خود عرضه می کنند تا با استفاده از امکانات و قابلیت های جدید آن بتوانند بهتری بهره را از دستگاه تلفن خود ببرند.

کلام آخر:

با توجه به صحبت های بالا می توان گفت در یک گوشی اندرویدی، نسخه اندروید قوی تر بر روی رام غیر رسمی قرار دارد بنابراین با استفاده از یک کاستوم رام غیر اصلی می توانید محدودیت های رام اصلی را نداشته باشید و از قابلیت های متنوع گوشی خود استفاده کنید.

بهتر است این نکته را درمورد نحوه استفاده از کاستوم رام ها به یاد داشته باشید که رام ها معمولا به شیوه ای طراحی شده اند که سرعت عملکرد دستگاه را بالا ببرند و مصرف انرژی یا شارژ آن را بهینه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *