جستجو
Generic filters
دلیل خش خش کردن اسپیکر موبایل:

اسپیکرهای گوشی شما همیشه در معرض خطرات مختلفی هستند. خطراتی همچون ضربه، آب خوردگی و… می تواند اسپیکر گوشی شما را حتی در حالتی که از قاب محافظ استفاده می کنید، تحت تاثیر قرار دهد. گوشی های هوشمند در برابر گرد و غبار مقاومت ندارند و همین علت می تواند باعث ایجاد صدای خفه و خرابی بلندگوی گوشی های هوشمند شود. در این مقاله می خواهیم به دلایلی که به خش خش کردن اسپیکر موبایل منجر می شوند، بپردازیم.

عیب یابی و تعمیر اسپیکر گوشی موبایل:

برای شروع مراحل عیب یابی ابتدا نیاز است تا لوازم جانبی گوشی را جدا کنیم و شروع به تست قسمت های مختلف آن کنیم. به طور کلی مشکل اسپیکر گوشی می تواند از یکی از بخش های بازر، بلندگو یا میکروفن باشد. در ادامه ی مقاله به روش های تست کردن هر بخش از گوشی برای عیب یابی می پردازیم.

میکروفون:

برای عیب یابی این بخش فقط کافی است یک پیغام صوتی ارسال کنید. اگر پیام شما ارسال نشد احتمالا مشکل از بخش میکروفون اسپیکر است. یک تعمیرکار موبایل ماهر میداند که اگر اسپیکر گوشی دچار مشکل شود باید اتصال میکروفون به برد را بررسی کند. در صورت اتصال به برد و باقی ماندن اختلال، باید تعویض شود زیرا امکان تعمیر آن وجود ندارد.

بلندگو:

اگر قادر به دریافت پیام صوتی نباشید حتما مشکل از بلندگوی اسپیکر گوشی است. در صورتی که گوشی را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید حتما اتصال به برد باید بررسی شود و سپس مسیر ارتباطی بلندگو تا آی سی بر روی برد باید چک شود.

مقاوت بلندگو به طور معمول باید بین 20 تا 50 اهم باشد اگر عددی خارج از این مقدار را مشاهده کردید بلندگو خراب است و نیاز به تعویض دارد.

مدار بازر:

اگر ایراد گوشی شما در پخش زنگ و موسیقی باشد؛ پس می توان گفت که مشکل اصلی از اسپیکر در قسمت بازر است. مقاوت این قطعه بین 8 تا 16 متغییر است. اگر صدای خش خش می شنوید؛ مدار بازر به طور قطع خراب است و نیاز به تعویض دارد.

آموزش حل مشکل خش خش اسپیکر گوشی:

برای حل مشکل خش خش گوشی می توانید راه حل های زیر را طی کنید:

راه اندازی مجدد گوشی:

اولین راهی که برای حل مشکل کامپیوتر، مودم یا هر دستگاه دیگری می توان امتحان کرد راه اندازی مجدد است. این راه حل برای گوشی های هوشمند نیز صدق می کند. اگر تصادفی متوجه ی کار نکردن اسپیکر گوشی شدید؛ بهترین راه حل راه اندازی مجدد گوشی موبایل است.

بررسی مشکلات نرم افزاری:

ابتدا نیاز است تا مطمئن شوید مشکل گوشی شما سخت افزاری یا نرم افزاری است. از طریق چند روش می توانید این کار را انجام دهید.

  • ابتدا گوشی خود را ریبوت کنید. این کار باعث می شود تا تمامی سرویس های پس زمینه دوباره شروع شوند و به گوشی شما حالتی تازه می دهد. اگر چیزی بعد از ریبوت قبلی کرش کرده باشد؛ دوباره راه اندازی می شود.
  • در این مرحله خروجی صدای گوشی روی بلنگوهای خود گوشی تنظیم شده است. اگر به طور مداوم از هندزفری یا بلندگوهای بی سیم استفاده می کنید؛ ممکن است گوشی شما به آن ها متصل باشد.
  • به قسمت تنظیمات گوشی رفته و چک کنید که هیچ دستگاه بلوتوثی به گوشی شما متصل نباشد. پس از این کار به قسمت صدا بروید و مطمئن شوید که گوشی را بر روی حالت Do Not Disturb یا Silent نگذاشته باشید.

استفاده از حالت Safe Mode:

سیف مود

Safe Mode حالتی در گوشی های اندرویدی است که با فعال سازی آن گوشی تنها با سرویس ها و نرم افزارهای نصب شده پیش فرض اجرا می شود. با فعال سازی این حالت می توانید بسیاری از مشکلات گوشی خود را رفع کنید. نام این حالت “Safe Mode” است و در تمامی گوشی های اندرویدی موجود است.

برای دسترسی به حالت سیف مود ابتدا دکمه ی پاور گوشی را برای چند ثانیه نگه دارید. پس از اینکه گزینه های خاموش کردن گوشی، ری استارت و.. را مشاهده کردید؛ گزینه ی Power Off را لمس کنید و برای چند ثانیه نگه دارید. پس از نمایش دادن متن مربوط به ورود گوشی به حالت سیف مورد گزینه ی OK را انتخاب کنید.

اگر با نگه داشتن گزینه ی “Power Off” پیغام مربوط به ورود به حالت “Safe Mode” ظاهر نشد باید انگشت خود را بر روی گزینه ی “Restart” نگه دارید.

گوشی را هارد ریست کنید:

تست گوشی در حالت سیف مود امکان مداخله را به برنامه های third party نمی دهد. اگر بلندگو در این حالت به درستی کار کرد، باید مشکل را به یک برنامه خاص، تنظیمات یا دستگاه محدود کنید. اگر بعد از انجام تغییرات در این گزینه ها مشکلات بلندگوی شما حل شد؛ باید آن ها را به حالت اول برگردانید.

اگر این راه حل نیز جواب نداد باید بر روی گوشی خود هارد ریست کنید. بعد از ریست کردن گوشی، تمام تنظیمات شما به حالت اول باز می گردد و هر ایراد نرم افزاری مخرب که مانع احتمالی بوده از سر راه برداشته خواهد شد.

گزینه ریست را از مسیر زیر می‌توانید پیدا کنید و یا آن را در نوار جستجوی تنظیمات جستجو کنید:

Settings > System > Advanced >Reset options

دلیل خش خش کردن اسپیکر موبایل:

به طور کلی عوامل بسیار زیادی می تواند باعث خرابی اسپیکر گوشی موبایل شود. در ادامه به بررسی هر کدام از این عوامل احتمالی می پردازیم:

وارد شدن ضربه به گوشی:

گوشی های هوشمند همواره در خطر وارد شدن ضربه قرار دارند. یکی از دلایل خش خش کردن اسپیکر گوشی نیز واردن شدن ضربه ی محکم می تواند باشد. شکستگی های ریز یا آسیب به اسپیکر و قطعات مرتبط به آن کیفیت صدای خروجی گوشی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. این ضربات می توانند باعث کم شدن صدای خروجی، ایجاد نویز و خش دار شدن صدای گوشی شوند.

البته این احتمال نیز هست که پس از یک ضربه شدید، ابتدا تنها کاهش حجم صدای خروجی را مشاهده کنید اما به مرور مشکل بیشتر شود. در این موارد بهتر است اسپیکر گوشی آسیب دیده را تعویض کنید. پیشنهاد تیم فنی ما این است که از گارد گوشی مناسب استفاده کنید تا گوشی را در مقابل ضربه ها حفظ کنید.

آب خوردگی گوشی:

اب خوردگی گوشی

یکی از شایع ترین دلایل خش خش اسپیکر می تواند آب خوردگی گوشی موبایل باشد. اسپیکر گوشی به صورت مستقیم با محیط اطراف در ارتباط است و آب به آسانی می تواند به سوراخ های اسپیکر نفوذ کند.

کمی آب و حتی نم دار شدن بلندگو نیز می تواند مشکلاتی از جمله نویز و خش خش را ایجاد کند. اگر خوش شانس باشید با خشک کردن اسپیکر می توانید این مشکل را حل کنید.

اگر گوشی شما در معرض آب خوردگی قرار گرفت ترجیحا تا یک ساعت بعد از اسپیکر گوشی استفاده نکنید.

اگر پس از چند ساعت مشکل اسپیکر گوشی رفع نشد باید آن را به مراکز تعمیرات تخصصی موبایل بسپارید. به هیچ وجه از سشوار برای خشک کردن گوشی آب خورده استفاده نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *