جستجو
Generic filters
تست باتری موبایل با مولتی متر

تست باتری موبایل با استفاده از مولتی متر

بدون شک، باتری موبایل یکی از قطعات مهم هر گوشی است. بدون باتری، گوشی موبایل قادر به کار کردن نیست، زیرا باتری این قابلیت را به گوشی می‌دهد که برای چندین ساعت کار کند و انرژی ذخیره شده در باتری، میزان انرژی مورد نیاز گوشی را فراهم می‌کند.

بیشتر گوشی‌های هوشمند جدید از باتری‌های لیتیومی (Li-ion) استفاده می‌کنند که دارای دو بخش هستند: یک جفت الکترود و الکترولیت. با استفاده زیاد از گوشی‌ها، به خصوص در کار با اینترنت، باتری موبایل به سرعت خالی می‌شود. استفاده نادرست از گوشی باعث می‌شود که باتری آن دچار مشکل شود، بنابراین باید در نظر داشت که باتری موبایل دارای عمر مفیدی است که باید به آن توجه شود. به همین دلیل، ممکن است بخواهید باتری موبایل خود را تست کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

مطلب مشابه: باور های غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی

تست باتری موبایل با استفاده از مولتی‌ متر بسیار ساده و در عین حال کاربردی است. در واقع، با بررسی ولتاژ باتری، می‌توانیم از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنیم. گرچه صفحه نمایش گوشی، میزان شارژ باطری را نشان می‌دهد، اما در مواقعی که گوشی خاموش است یا با مشکل مواجه شده است، باید با استفاده از مولتی‌متر، باتری را بررسی کرد.

راهنمای تست باتری موبایل با استفاده از مولتی متر

  1. گوشی موبایل خود را خاموش کنید و با ابزارهای تعمیرات موبایل، باتری را با دقت خارج کنید.
  2. ولتاژ باتری را بررسی کنید. برای این کار، به برچسب باتری نگاه کنید و ولتاژ آن را پیدا کنید. برای اکثر باتری های موبایل، ولتاژ 7 یا 3.8 ولت است.
  3. باتری را به گونه ای نگه دارید که ترمینال های آن به سمت شما باشد.
  4. پراب های مشکی و قرمز مولتی متر را به ترتیب در جک COM و VΩHz وارد کنید. سپس مولتی متر (دیجیتال، آتتو رنج و یا آنالوگ) را روی حالت ولتاژ مستقیم (DC) قرار دهید. در این حالت، شما محدوده ولتاژ مستقیم را مشاهده خواهید کرد، مانند 2mV، 2V، 20V، 200V و 1000V. برای انتخاب محدوده ولتاژ مناسب، باید محدوده ولتاژ را روی مقادیر بالاتر از ولتاژ باتری قرار دهید، که در اکثر مولتی مترها محدوده 10V یا 20V مناسب است.

تست باتری موبایل با مولتی متر

توصیه می‌شود تنها در صورتی که از دقت عملکردی باتری خود مطمئن هستید، برای تست باتری از مولتی متر استفاده کنید.

برای شروع، گوشی موبایل خود را خاموش کنید و سپس باتری آن را با احتیاط و بوسیله ابزارهای تعمیرات موبایل، خارج کنید.

به برچسب باتری دقت کنید و ولتاژ آن را بیابید. اکثر باتری‌های موبایل دارای ولتاژ حدود ۳.۸ یا ۷ ولت هستند.

باتری را به گونه‌ای نگه دارید که ترمینال‌های آن دقیقاً روبروی شما باشد.

حالا، پراب مشکی و قرمز مولتی متر را به ترتیب در جک‌های COM و VΩHz آن وارد کنید. سپس، مولتی متر (دیجیتال، آتتو رنج و یا آنالوگ) را روی حالت ولتاژ مستقیم (DC) قرار دهید. در این حالت، شاهد محدوده ولتاژ مستقیم مانند ۲mV، ۲V، ۲۰V، ۲۰۰V و ۱۰۰۰V خواهید بود. محدوده ولتاژ را بر روی مقداری بالاتر از ولتاژ باتری قرار دهید که معمولاً در اکثر مولتی مترها، محدوده ۱۰ یا ۲۰ ولت، مناسب خواهد بود.

در نهایت، دقت داشته باشید که سلکتور مولتی متر را روی حالت ACV قرار ندهید. چرا که این حالت، مربوط به ولتاژ متناوب (AC) است و باتری‌های موبایل با ولتاژ متناوب، عملکردی ندارند. سپس، نوک پراب قرمز را به ترمینال مثبت (+) باتری و نوک پراب مشکی را به ترمینال منفی (-) آن بزنید. ترمینال + و – باتری بخوبی روی آن مشخص هستند.

ضرورت تهیه مولتی متر

همانطور که می‌دانید، برای تعمیرات موبایل، از مولتی متر به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد استفاده می‌شود. مولتی متر ها انواع مختلفی دارند و علاوه بر تعمیرات موبایل در بسیاری از مشاغل دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تهیه مولتی متر می‌توانید مقاله بهترین مولتی متر تعمیرات موبایل را مشاهده کنید و اطلاعات هر محصول را به خوبی بررسی کرده تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *