جستجو
Generic filters
بوت لودر چیست

بوت لودر گوشی تلفن های هوشمند از مهم ترین ابزارهای زندگی انسان هستند و درصورتی که دچار نقص سخت افزاری یا نرم افزاری شوند؛ تا تعمیر مجدد آن بخشی از فعالیت های شما را تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر به حوزه آموزش تعمیرات موبایل علاقه مند باشید؛ حتماً تا به حال کلمه بوت لودر (Bootloader) را شنیده اید.

در این مقاله قصد داریم برای درک بهتر از قسمت های مختلف تلفن های همراه، به معرفی بوت لودر بپردازیم پس همراه ما باشید.

 

بوت لودر چیست ؟

اگر تا کنون کلمه بوت لودر به گوشتان خورده و معنای آن را نمی دانید؛ در این بخش قصد داریم تا با این مفهوم شما را آشنا کنیم. در جواب به سوال بوت لودر چیست ؟ در اینجا چند جواب برای شما فراهم کرده ایم.

به بیانی ساده بوت لودر Bootloader برنامه ای است که هر بار موبایل خود را راه اندازی کنید، این برنامه قبل از سیستم عامل اجرا می شود و قبل از آنکه سیستم عامل گوشی بخواهد هر کاری را اجرا کند؛ بوت لودر دستور اجرای برنامه را صادر می کند.

جواب دیگری که در پاسخ به سوال بوت لودر چیست می توان داد اینکه: بوت لودر Bootloader مجموعه کدهایی است که قبل از لود شدن سیستم عامل دستگاه شروع به کار می کند و باعث همگام سازی بین بخش سخت افزاری و سیستم عامل گوشی می شود.

 

بوت لودر چیست

بوت لودر به تعریفی دیگر

علاوه بر تعاریفی که در قسمت قبل گفته شد؛ Bootloader را می توان اینگونه نیز تعریف کرد: زمانی که برای راه اندازی موبایل دکمه پاور را فشار می دهید؛ اولین سطح نرم افزاری که راه اندازی میشود بوت لودر نام دارد. با توجه به تشکیل این ترکیب از کلمات Boot و loader می توان نتیجه گرفت که یک بوت کننده می باشد.

همچنین دستور حالت ریکاوری را نیز صادر می کند. در ادامه این نکته را هم اضافه کنیم که بوت لودر تنها به تلفن های همراه محدود نمی شود؛ بلکه هر دستگاهی که دارای سیستم عامل باشد، مانند لپ تاپ، کامپیوتر، تبلت و سایر دستگاه های هوشمند، همگی بوت لودر دارند.

 

بوت لودر قفل شده به چه معناست؟

اندروید یک سیستم عامل متن باز می باشد و بر روی سخت افزارهای مختلفی نصب می گردد. از طرفی برندهای تلفن همراه نسخه های بوت لودر را توسعه می دهند تا با سخت افزارهایی که بر روی گوشی های هر برند استفاده شده، سازگار باشد.

اما گاهاً تولید کنندگان تلفن همراه می خواهند که کاربران از همان نسخه اندرویدی که آنها برای یک دستگاه طراحی کرده اند، استفاده کنند. به همین خاطر اقدام به قفل کردن بوت لودر می نمایند. زمانی که بوت لودر قفل باشد؛ فلش رام های کاستوم با کرنل اختصاصی هم امکان پذیر نمی باشد.

بنابراین زمانی که در تلاش هستید تا یک رام کاستوم با پنل مخصوص نصب کنید، دستگاه شما از گارانتی خارج شده و یا بریک می شود. می توانید برای اطلاعات بیشتر از گوشی بریک شده این مقاله را مطالعه نمایید.

 

چگونه می توان فهمید که بوت لودر قفل است یا نه؟

در صورتی که Bootloader دستگاه شما قفل نباشد، می توانید آن را شناسایی کنید. برای تشخیص این موضوع در این بخش دو راه حل معرفی کرده ایم.

 

روش اول

برای آنکه متوجه شوید، بوت لودر دستگاه شما قفل می باشد یا نه؛ ابتدا به قسمت تنظمیات settings بروید. سپس به بخش about phone وارد شده و بر روی گزینه build number هفت بار ضربه بزنید. دوباره از این بخش خارج شده و به settings برگردید.

این بار در صفحه تنظیمات گوشی بخش Developer Option را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که در این قسمت بخواهید آنلاک بوت لودر را انجام دهید باید گزینه OEM Unlocking را روشن کنید. اما اگر این گزینه وجود نداشت، به این معنا می باشد که بوت لودر گوشی شما باز است.

 

بوت لودر قفل شده

روش دوم

روش دیگری که برای شناسایی قفل بودن Bootloader استفاده می شود به این صورت است: ابتدا باید کد *#*#7378423#*#* را شماره گیری کنید. در پنجره ای که باز می شود از Service info به Configuration بروید.

اکنون rooting status را مشاهده می کنید که در سه حالت ممکن است به نمایش دربیاید.

  • عبارت bootloader unlocked allowed:yes به معنای این است که بوت لودر قفل بوده اما می توان آن را باز کرد.
  • عبارت bootloader unlocked allowed:no به معنای این است که بوت لودر قفل بوده و نمی توانید آن را باز کنید.
  • عبارت bootloader unlocke:yes یعنی بوت لودر گوشی شما باز می باشد.

 

روش تشخیص بوت لودر قفل شده

آنلاک بوت لودر و آشنایی با آن

زمانی که قصد نصب کاستوم رام را داشته باشید، می بایست بوت لودر را آنلاک کنید. در واقع با آنلاک و یا قفل گشایی bootloader می توان به هسته اصلی نرم افزار گوشی دسترسی داشت. اگرچه آنلاک کردن بوت لودر با مزایایی همراه است، اما این نکته را هم باید در نظر داشت که این کار می تواند گارانتی دستگاه شما را باطل کند. همچنین اطلاعات ذخیره شده در پارتیشن دیتا از جمله پیام ها، مخاطبین و برنامه ها را پاک می کند.

آموزش آنلاک بوت لودر در گوشی های اندروید

همان طور که گفتیم با آنلاک کردن bootloader اطلاعات شما پاک می شود؛ بنابراین قبل از شروع کار از اطلاعات داخل گوشی خود یک بکاپ تهیه نمایید. سپس مراحل زیر را طی کنید.

 

مرحله اول

  • فایل SDK اندروید را مطابق با سیستم عامل کامپیوتر خود دانلود کرده و نصب نمایید. برای این کار در فایلی که دانلود کردید گزینه SDK Manager را اجرا کرده و به غیر از گزینه Android SDK Platform-tools تیک مابقی را بردارید.
  • اگر گوشی شما از سری نکسوس می باشد، گزینه Google USB Driver را نیز انتخاب کنید.

 

مرحله دوم

  • در این مرحله بر روی گوشی درایورهای USB مخصوص به مدل دستگاه را نصب کنید.
  • گوشی را به کامپیوتر متصل کنید. در پوشه Android SDK به زیرشاخه platform-tools رفته و بعد در قسمت خالی صفحه shift و کلیک راست کنید.
  • گزینه Open a Command Prompt Here را انتخاب کرده و دستور adb devices را وارد کنید. با مشاهده یک شماره سریال گوشی توسط کامپیوتر شناسایی شده است.

 

مرحله سوم

  • اکنون به قسمت settings گوشی بروید. از بخش About Phone بر روی Build Number هفت بار ضربه زده و خارج شوید. با مشاهده Developer Options داخل آن رفته و گزینه USB Debugging را فعال کنید.
  • اکنون اگر گوشی شما غیر نکسوسی می باشد به وب سایت رسمی برند گوشی رفته و دستور وارد شدن به فضای روت را به دست آورید. (کلید آنلاک کردن برای دستگاه خود را پیدا کنید.) و دوباره گوشی را به کامپیوتر وصل کنید.
  • زمانی که گوشی شما شناسایی شد به پوشه platform-tools بروید. دوباره کلید shift و کلیک راست کنید. گزینه Open a Command Prompt Here را انتخاب کنید و کلید آنلاکی که به دست آوردید را وارد کنید تا آنلاک بوت لودر انجام شود.

 

سخن پایانی

انجام بسیاری از عملیات های نرم افزاری تلفن همراه به تجربه کافی در این زمینه نیاز دارد. بنابراین شما می توانید برای تعمیرات موبایل توسط آسان جی اس ام و اطلاعات بیشتر در این زمینه به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *