جستجو
Generic filters
اصطلاحات فلش موبایل

اصطلاحات فلش گوشی – فلش کردن گوشی یکی از مواردی است که هر تعمیرکار نرم افزار موبایل باید بتواند انجام دهد. فرایند فلش کردن موبایل از تصورات عموم مردم کار سخت تری است و نیاز است تا فرد انجام دهنده ی این کار اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی اصطلاحات فلش کردن گوشی اندروید بپردازیم. اگر به حوزه ی تعمیرات نرم افزاری موبایل علاقه مندید؛ این مقاله را حتما دنبال کنید.

Flashable ZIP (فایل زیپ قابل فلش):

در حقیقت Flashable ZIP یک فایل فشرده شده ی zip هست که یک سری خط کد برای تغییر برنامه را شامل می شود.

Flashable ZIP یک فایل حقیقی است که شما می توانید به وسیله ی Custom Recovery تغییراتی را در نرم افزار موبایل نصب کنید یا به فلش گوشی بپردازید. این فایل فشرده می تواند تغییراتی همچون فلش کردن Rom، کرنل، رادیو، Mod و… انجام دهد.

Flashing (فلش کردن):

اصطلاح Flashing به معنای فرآیند نصب بعضی از انواع نرم افزار یا کد کردن توسط کاستوم ریکاوری گوشی شما است.

ROM (رام):

رام در حقیقت سخت افزار (Firmware) اصلی یا سیستم عامل است که گوشی شما اجرا می کند.

برای مثال همان طور که ویندوز 7 بر روی کامپیوتر اجرا می شود؛ رام نرم افزار اصلی است که برقراری ارتباط و تعامل شما با سخت افزار گوشی را برقرار می کند. این برقراری ارتباط در محیطی گرافیکی انجام می شود.

رام شامل تمامی اپلیکیشن های سیستمی از جمله messaging ،email ،phone ، لانچر، نوار اطلاع رسانی و هر چیز دیگری می باشد.

هر مدل رام را برای یک نوع مدل خاصی از گوشی می سازند و با یک فایل Flashable ZIP که به وسیله ی کاستوم ریکاوری شما نصب یا فلش شده ارائه می شود.

اصطلاحات فلش

اصطلاحات فلش

Kernel (کرنل):

کرنل یک خط کد عمیق است که در سطوح زیرین موبایل پوشیده شده است. در حقیقت کرنل به نرم افزار فرمان می دهد که چطور با سخت افزار در تعامل باشد. کار کرنل برخلاف رام به تغییرات ظاهری گوشی منجر نمی شود.

Custom Kernel یک کرنل است که توسعه دهندگان برای ایجاد قابلیت ها و ویژگی های جدید به آن کد اضافه کردند.

این کد های اضافه شده می تواند برای بالا بردن سرعت cpu باشد یا کاری کنند زمانی که گوشی در حالت idle باشد؛ باتری کمتری مصرف کند.

نکته ای که درمورد کرنل ها وجود دارد این است که می توانند در کاستوم ریکاوری به کلی فلش بشوند و فایل های آن ها معمولا به عنوان ایمیج های Tar یا Zimage ها شناخته می شوند.

Mod (مد):

Mod به طور ساده یک فایل اصلاح کننده برای نرم افزارهای گوشی است که می تواند شامل اضافه کردن قابلیت های جدید یا تغییر طرح بندی بصری گوشی شما باشد. Mod می تواند کارهایی همچون تغییر مکان ساعت به قسمت وسط گوشی، وارون کردن رنگ ها در نرم افزار اس ام اس و… را انجام دهند.

Modها معمولا فایل های ZIP قابل فلش هستن که در Custom Recovery فلش شده اند.

Brick (بریک):

اصطلاح بریک برای زمانی به کار می رود که گوشی از یک فرایند روت یا فلش ناموفق بازگردانی نشود. در این حالت دستگاه شما بازگردانی نخواهد شد و فرقی با دیگر اجسام نخواهد داشت!

در این شرایط می توان گوشی را با تعویض برد یا استفاده از Jtag تعمیر کرد. همان طور که ابتدای مقاله گفته شد؛ کار فلش بسیار تخصصی است اگر دستورالعمل های نصب و فلش گوشی را به خوبی دنبال نکرده باشید دستگاه شما اجاره روت کردن به شما نمی دهد و به اصطلاح بریک شده است.

متاسفانه بریک شدن گوشی رایج است. کارهایی همچون روت و Mod کردن گوشی کاملا ریسکی هستند اما اگر دستورالعمل ها و مراحل روت/ فلش را به درستی انجام دهید این مشکل پیش نخواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *