جستجو
Generic filters
باور غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی

باور های غلط و اشتباه های رایج در مورد باتری گوشی موبایل

متأسفانه، بسیاری از موضوعات مرتبط با باتری گوشی‌های موبایل و روش شارژ آن‌ها، اشتباه بوده و اطلاعات غلطی نیز توسط کاربران منتشر می‌شود. در این مقاله، می‌خواهیم به معرفی 12 باور غلط و اشتباه معمول در مورد باتری گوشی‌های همراه بپردازیم، تا به این واقعیت پی ببریم که چگونه بهترین روش استفاده و شارژ باتری گوشی را پیش بگیریم. پس تا انتهای مطلب با ما در آسان جی اس ام همراه باشید تا باور های غلط و اشتباه های رایج در مورد باتری گوشی موبایل را بررسی کنیم.

باورهای غلط و اشتباه در رابطه با باتری گوشی

امروزه، اکثر کاربران گوشی های موبایل، از باتری های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند که به دلیل داشتن مزیت های فراوانی نسبت به نوع دیگر باتری ها، از جمله شارژ شدن در چندین هزار سیکل مختلف و استفاده برای مدت زمان طولانی، به عنوان بهترین نوع باتری شارژی شناخته شده‌اند. اما در بین کاربران، شایعه ها و باورهای غلط و اشتباهی در رابطه با این باتری ها وجود دارد که می تواند به نادرست فهمیدن موضوع و به شکل نادرست استفاده کردن از گوشی های هوشمند منجر شود.

از جمله این باورهای غلط می توان به این موارد اشاره کرد: تلاش برای شارژ کامل باتری، اتصال باتری به شارژر برای مدت زمان طولانی، استفاده از گوشی هوشمند در حالت شارژ، ایجاد خطر انفجار باتری، دور ریختن باتری در آتش، بی‌استفاده گذاشتن باتری برای مدت زمان طولانی و استفاده از شارژر های بدون برقراری استاندارد اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی و معرفی 12 باور غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی موبایل پرداخته شده است. با دانش بیشتر در رابطه با باتری های گوشی موبایل، کاربران می توانند به شکل بهتری از گوشی های هوشمند خود استفاده کرده و همچنین دستگاه هایشان را در مقابل خطرات احتمالی حفظ کنند.

باور غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی

اتصال گوشی به شارژر در مدت زمان طولانی باعث انفجار باتری می‌شود!

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر ممکن است باعث انفجار باتری شود، اما در واقع این ادعایی نادرست است. وقتی باتری گوشی شما به 100 درصد شارژ می‌رسد، گوشی شما به طور خودکار جریان انرژی از شارژر را متوقف می‌کند، به عبارت دیگر شارژ شدن باتری متوقف می‌شود. بنابراین شما نمی‌توانید با اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر، با خطر انفجار باتری روبرو شوید. اخیرا برخی انفجارها در برخی از گوشی های موبایل به دلیل خطا در طراحی باتری یا محصول، یا به دلیل استفاده از شارژرهای نامناسب اتفاق افتاده‌اند. با این حال، تا زمانی که از شارژر فابریک گوشی خود استفاده کرده و به مدت زمان طولانی آن را به شارژ بزنید، نگرانی از انفجار باتری نباید داشته باشید.

مطلب مشابه: دلایل داغ شدن گوشی موبایل و روش های رفع آن

غیر فعالسازی برنامه های استفاه شده  اخیر باعث کاهش مصرف شارژ باتری می‌شود

بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند باور دارند که اگر اپلیکیشن هایی که در بخش “Recent Apps” قرار دارند را پاک کنند، می توانند میزان مصرف شارژ باتری گوشی خود را کاهش دهند. این باور کاملا غلط و اشتباه است. در واقع، وقتی که اپلیکیشن هایی در بخش “Recent Apps” قرار دارند، اطلاعات آن ها در حافظه رم گوشی ذخیره می شود و در صورت باز کردن مجدد آن ها، گوشی نیازی به تحلیل مجدد اطلاعات ندارد و به سرعت آن ها را از حافظه رم بازیابی می کند. بنابراین، اگر اپلیکیشن های “Recent Apps” را پاک کنید، گوشی شما نیاز به تحلیل مجدد اطلاعات آن ها دارد که به مصرف باتری بیشتری نیاز دارد. بنابراین، این باور غلط که با پاک کردن اپلیکیشن های “Recent Apps” می توان مصرف شارژ باتری را کاهش داد، باید به عنوان یک باور کاملا غلط و اشتباه رد شود.

شارژ باتری گوشی قبل از اتصال به شارژر باید کاملا خالی شود!

یکی از باورهای نادرست و غلطی که درباره باتری گوشی های هوشمند وجود دارد، این است که باید صبر کنید تا شارژ باتری گوشی شما به صفر برسد و سپس آن را شارژ کنید. در حقیقت، این باور فقط به باتری های کادمیومی و یا نیکل هایبرید اعمال می شود و با باتری های لیتیوم یونی صدق نمی کند. این باور اشتباهی است که به دلیل استفاده از باتری های قدیمی در گذشته شکل گرفته است و به طور اشتباه به باتری های لیتیوم یونی نیز تعمیم داده شده است. باتری های لیتیوم یونی متفاوت از باتری های قدیمی هستند و در صورتی که شارژ آن ها کامل شده باشد، دیگر انرژی اضافی از شارژر دریافت نخواهند کرد. بنابراین، هر زمان که بخواهید می توانید باتری لیتیوم یونی گوشی خود را شارژ کنید و نیازی به صبر کردن تا به صفر برسد نیست.

شارژ باتری گوشی با لپ تاپ و پاوربانک به آن آسیب وارد می‌کند!

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که اتصال باتری گوشی به لپ تاپ یا پاوربانک، باعث آسیب دیدن باتری خواهد شد. اما این ادعا صحت ندارد و در واقع یک باور غلط و اشتباه رایج در مورد باتری‌های گوشی است. وقتی شما باتری گوشی را به پاوربانک یا پورت USB لپ تاپ متصل می‌کنید، پاوربانک یا لپ تاپ به عنوان یک شارژر برای باتری شما عمل می‌کنند و هیچگونه آسیبی به باتری گوشی وارد نمی‌شود. اگر سرعت شارژ باتری گوشی شما هنگام اتصال به لپ تاپ کمتر است، دلیل آن خروجی ضعیف پورت USB لپ تاپ است و هیچ تأثیری بر کیفیت شارژدهی باتری نخواهد داشت.

باور غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی

بلوتوث و WIFI تاثیر بسزایی در مصرف شارژ باتری دارند!

بسیاری از کاربران گوشی های موبایل فکر می کنند که استفاده همزمان از دو قابلیت بلوتوث و وای فای می تواند باعث افزایش مصرف شارژ باتری شود و در نتیجه باعث کوتاه شدن عمر باتری گوشی شود. اما این باور یک اشتباه رایج در مورد باتری گوشی های موبایل است. در واقع، هر دو قابلیت بلوتوث و وای فای برای کارکرد خود به مصرف شارژ باتری نیاز دارند، اما تاثیر آنها در مصرف شارژ بسیار کم است و تقریباً نادیده گرفته می شود. بنابراین، شما نباید نگران مصرف زیاد شارژ باتری گوشی خود از طریق استفاده از قابلیت بلوتوث و وای فای باشید. به عنوان مثال، استفاده از قابلیت بلوتوث برای اتصال دستبند هوشمند به گوشی شما، تاثیر چندانی در مصرف شارژ باتری گوشی شما نخواهد داشت.

پارگی و خرابی سیم شارژر اختلالی در روند شارژ ایجاد نمی‌کند

بسیاری از افراد باور دارند که پارگی سیم شارژر هیچ تأثیری بر روی فرایند شارژ گوشی های موبایل ندارد، اما این ادعا کاملا نادرست است. اگر سیم شارژر شما پاره یا له شده باشد، این می‌تواند بر شدت جریان ورودی به گوشی تأثیر گذاشته و در دراز مدت باعث آسیب دیدن باتری شود. در واقع، پاره یا له شدن سیم شارژر می‌تواند نوساناتی در پروسه شارژ باتری ایجاد کند که در نتیجه باعث کاهش کیفیت شارژدهی باتری شده و در نهایت باعث خرابی باتری می‌شود. بنابراین، اگر سیم شارژر گوشی شما پاره یا له شده است، بهتر است آن را تعمیر یا تعویض کنید تا بتوانید بدون نگرانی از آسیب دیدن باتری گوشی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش رایگان تعمیرات موبایل

شارژ کردن شب تا صبح باتری موبایل به آن آسیب می‌رساند!

بسیاری از افراد باور دارند که اگر گوشی خود را طولانی مدت به شارژر وصل کنند، باعث آسیب دیدن باتری دستگاه می‌شوند. اما واقعیت اینطور نیست و این هم از دیگر باور های غلط و اشتباه های رایج در مورد باتری گوشی است. گوشی‌های هوشمند امروزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از شارژ کامل باتری، دیگر انرژی از شارژر دریافت نمی‌کنند. بنابراین، زمانی که باتری گوشی شما به 100 درصد شارژ شده و هنوز به شارژر متصل است، شارژر هیچ کاری انجام نمی‌دهد. به همین دلیل، اتصال گوشی به شارژر در طول شب منجر به آسیب دیدن باتری نمی‌شود. با این حال، این کار می‌تواند در طولانی مدت منجر به ایجاد گرمای بیشتر شود که این مسئله ممکن است به ظرفیت باتری لیتیوم یونی آسیب برساند.

باور غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی

هیچ شارژری مانند شارژر فابریک و اصلی گوشی عمل نمی‌کند!

بعضی از کاربران فکر می‌کنند که هیچ شارژری (با اینکه مشابه با شارژر اصلی باشد) نمی‌تواند کیفیت مشابه با شارژر فابریک و اورجینال گوشی که همراه باکس و جعبه آن ارائه شده را داشته باشد. این دیدگاه کاملا غلط است و یک اشتباه رایج در مورد باتری گوشی های موبایل است. درست است که استفاده از شارژرهای مختلف با مشخصات و ویژگی های متفاوت می‌تواند در دراز مدت به باتری گوشی آسیب هایی بزند اما این موضوع بدان معنا نیست که فقط شارژر فابریک گوشی قدرت و کیفیت شارژ مناسب را ارائه خواهد کرد. اگر شارژری اورجینال و ساخته شده توسط برند اصلی گوشی خود و با مشخصات یکسان شارژر فابریک دستگاه تهیه کنید، کیفیت عملکرد آن دقیقا مشابه با کیفیت عملکرد شارژ فابریک و اولیه گوشی خواهد بود. بنابراین تصور نکنید که همیشه مجبور به استفاده از همان شارژر اصلی و فابریک گوشی هستید.

شبکه 4G شارژ بیشتری مصرف می‌کند!

یکی از افراد رایجا، معتقد هستند که اگر گوشی موبایل خود را به شبکه 4G وصل کنند، باتری آن بیشتر خالی خواهد شد نسبت به حالتی که به شبکه 3G یا 2G متصل باشد. اما این ادعا کاملا غلط است. درست است که استفاده از دیتا و اینترنت منجر به مصرف بیشتر شارژ باتری می‌شود، اما نوع شبکه‌ای که به آن متصل هستید تأثیری بر میزان مصرف شارژ ندارد و با وصل شدن به شبکه پرسرعت‌تر، مصرف شارژ بیشتری ایجاد نمی‌شود.

استفاده از موبایل در هنگام شارژ منجر به آسیب دیدن باتری می‌شود!

یکی دیگر از باور های غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی، این هست که استفاده از گوشی در حین شارژ، به طور مستقیم باعث صدمه رسیدن به باتری گوشی نمی‌شود. اما، یک عامل مهم در زمان شارژ که با استفاده همزمان از دستگاه به وجود می‌آید، گرمای تولید شده است. اگر شما در حین شارژ از گوشی استفاده کنید، گرمای تولید شده در بدنه گوشی چند برابر می‌شود که ممکن است باعث آسیب رسیدن به باتری شود. در واقع، گرما باعث کاهش ظرفیت و کیفیت شارژدهی باتری گوشی‌های لیتیوم یونی می‌شود. بنابراین، بهتر است در حین شارژ گوشی، از استفاده آن خودداری کنید تا باتری دستگاه بهتر و ماندگارتر عمل کند.

بیشتر بخوانید: آینده شغلی تعمیرات موبایل

باتری تلفن همراه باید پس از خرید 8 ساعت شارژ شود

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که شارژ کردن باتری گوشی موبایل برای 8 ساعت قبل از استفاده از دستگاه یا بعد از خرید گوشی، ضروری است. اما این باور در مورد گوشی های جدیدی که از باتری لیتیوم یونی استفاده می کنند، درست نیست. بنابراین شما نیازی به شارژ کردن باتری گوشی خود برای 8 ساعت ندارید، و می توانید فوراً پس از خرید و استفاده از آن را شارژ کنید. این کار به کیفیت شارژدهی باتری گوشی شما هیچ تأثیری نخواهد داشت. در هر زمان که برای شما مناسب باشد، می توانید باتری گوشی خود را شارژ کنید.

استفاده از شارژر های دیگر آسیبی به باتری نمی‌زند!

عده ای بر این باورند که می‌توان با هر شارژی باتری گوشی های موبایل را شارژ کرد و استفاده از شارژر اصلی و اورجینال گوشی اجباری نیست. این فرضیه در برخی موارد صحیح است، زیرا واقعا می‌توان با هر شارژی باتری گوشی را شارژ کرد، اما در بلند مدت ممکن است مشکلاتی برای باتری ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر شارژری با خروجی بیشتری استفاده کنید، باتری گوشی شما سریعتر شارژ می‌شود، اما در طولانی مدت، کیفیت شارژدهی کاهش می‌یابد و انرژی آن کم می‌شود. همچنین، استفاده از شارژرهای نامرغوب ممکن است باعث آسیب به باتری گوشی شما شود و حتی ممکن است باعث بروز حوادث ناگوار شود. بنابراین، توصیه می‌شود حداقل برای مراقبت از باتری گوشی خود، از شارژر اصلی و اورجینال گوشی خود که توسط همان برند ساخته شده است، استفاده کنید.

باتری گوشی ها نیاز به تعویض ندارند!

بسیاری از کاربران باور دارند که تعویض باتری در بازه های زمانی طولانی مثل چند سال، کار بیهوده ای است و نباید انجام شود. اما در حقیقت این گونه نیست. باتری های لیتیوم یونی، با گذشت زمان و استفاده در سیکل های شارژ، توان و ظرفیت اولیه خود را از دست می دهند. این موضوع، یک پدیده طبیعی در باتری های لیتیوم یونی است که نمی توان آن را جلوگیری کرد. برای برطرف کردن این مشکل، تنها راه حل تعویض باتری است. عموما عملکرد مفید باتری لیتیوم یونی گوشی های موبایل به مدت 2 تا 3 سال است. بعد از این مدت، ظرفیت باتری گوشی به حدود 70 الی 80 درصد از ظرفیت اولیه خود کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر باتری گوشی شما 3000 میلی آمپر ساعت باشد، پس احتمالا بعد از 2 سال، ظرفیت آن به 2400 یا 2100 میلی آمپر ساعت کاهش می یابد. در اینجا، باید به تعویض باتری گوشی خود فکر کنید. بنابراین، فرض کردن اینکه تعویض باتری گوشی امری عجیب است و باید تا زمانی که گوشی کاملا از کار افتاد به تعمیرکار بدهید، صحیح نیست.

جهت خرید باتری می‌توانید به صفحه باتری گوشی موبایل مراجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *