جستجو
Generic filters
اموزش کالیبره باتری موبایل

اموزش کالیبره باتری موبایل – تعمیرکاران و سازندگان گوشی های هوشمند به کاربران خود توصیه می کنند تا باتری گوشی موبایل خود را هر ماه یا هر سه ماه یک بار جهت عملکرد بهتر کالیبره کنند. این در حالی است که تکنولوژی های جدید باتری تلفن همراه، آن ها را از کالیبره کردن بی نیاز می کند. در این مقاله می خواهیم به اموزش کالیبره باتری موبایل بپردازیم.

انواع باتری موبایل:

همه ی گوشی های اندرویدی موجود در بازار از باتری های لیتیوم – یونی و لیتیوم – پلیمیری استفاده می کنند. این باتری ها به گونه ای طراحی شده است که نیازی به کامل خالی شدن ندارند. درون این باتری ها از چیپست هایی استفاده شده که کالیبراسیون را بی معنا می کند. کالیبراسیون برای گوشی هایی با باتری نیکلی نیز کاربرد دارد. در ادامه ی مقاله می خواهیم به بررسی اینکه باتری چه نیازی به کالیبره شدن دارد می پردازیم.

چرا باید باتری گوشی موبایل را کالیبره کرد؟

همان طور که گفته شد در باتری ها از چیپست هایی استفاده شده که سیگنال هایی را ارسال می کنند. این سیگنال ها میزان انرژی باقی مانده باتری را در هر لحظه نشان می دهد. گوشی های هوشمند این سیگنال ها را از باتری دریافت می کند و بر روی صفحه ی نمایش به کاربر نشان می دهد.

عنصر شیمیایی مورد استفاده در باتری گوشی موبایل باعث می شود تا شارژ درون آن نگه داشته شود. چیپست های درون باتری نیز وظیفه دارند تا مقدار انرژی ذخیره شده در باتری را بخوانند. چیپست باید میزان گنجایش باتری موبایل را بداند به طور مثال اگر باتری 10 درصد شارژ داشته باشد چیپ باید مقدار آن را محاسبه کند.

عوامل بسیار زیادی اعم از تعداد دفعات شارژ و خالی شدن باتری بر دقت این چیپ ها تاثیر گذار است. هر چه تعداد دفعات شارژ کردن باتری بیشتر باشد؛ از دقت محاسبه ی چیپ نیز کمتر می شود.

عمر باتری نیز بر روی دقت محاسبه ی چیپ تاثیر گذار است. باتری هایی با طول عمر زیاد توانایی نگهداری شارژ را زودتر از دست می دهند.

باتری های گوشی موبایل بین سه تا چهار سال عمر می کنند که پس از این مدت رو به فاسد شدن می رود. برای مثال گوشی با باتری 4500 میلی آمپر را تصور کنید که پس از 200 مرتبه شارژ و خالی شدن 100 میلی آمپر از ظرفیت خود را از دست می دهد.

شاید در ابتدا کم شدن مقدار باتری را متوجه نشوید اما پس از گذشت مدت زمان بیشتر این حجم بیشتر مشخص می شود و باتری دیگر نمی تواند شارژ نگه دارد.

موارد استفاده از کالیبره:

آموزش کالیبره باتری

در بعضی از مواقع متوجه می شوید که باتری گوشی شما به خوبی کار نمی کند و دچار مشکلی شده است. این مشکلات می تواند شامل دیر شارژ شدن یا عدم شارژ باشد.

اگر عملکرد دستگاه شما خوب نیست و همانند روزهای آغازین شارژ نگه نمی دارد؛ نیاز است تا ابتدا کابل شارژ و پورت شارژ را بررسی کنید. در صورتی که اطمینان پیدا کردید آن ها سالم هستند به احتمال زیاد موبایل شما میزان شارژ را اشتباه نشان می دهد. برای رفع این مشکل باید باتری گوشی خود را کالیبره کنید.

به طور مثال گاهی اوقات در صفحه ی نمایش گوشی باتری را 90 درصد نمایش می دهد اما در حقیقت گوشی شما 50 درصد بیشتر شارژ ندارد پس گوشی شما زودتر از حد انتظار شما خاموش می شود. این مشکل پیش آمده به خاطر چیپست ها و ظرفیت شیمیایی باتری است که به احتمال قوی هیچ کدام کالیبره نیستند. برای هماهنگ شدن این دو نیاز است تا باتری را کالیبره کنید.

چگونه باتری موبایل را کالیبره کنیم؟

در سیستم عامل های اندروید قابلیتی به نام Battery Stats به معنای وضعیت باتری وجود دارد. در این قسمت می توانید میزان شارژ باتری گوشی خود را بررسی کنید. برای اینکه متوجه بشوید باتری گوشی شما نیاز به کالیبره شدن دارد یا خیر باید این قسمت را بررسی کنید.

اگر باتری موبایل شما نیاز به کالیبره داشته باشد باید به دو طریق این عمل را انجام دهید. روش اول برای گوشی هایی که روت نشده اند و روش دوم برای گوشی هایی که روت شده اند کاربرد دارد.

آموزش روش اول:

اولین کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که باتری تلفن همراه خود را کاملا خالی کنید. مطمئن شوید که خاموش شدن گوشی شما به خاطر تمام شدن باتری آن هست. پس از خاموش شدن دوباره گوشی را روشن کنید و منتظر بمانید تا دوباره خاموش شود. مطمئن شوید برای گوشی شما صفر درصد شارژ هم نمانده و گوشی بلافاصله خاموش می شود سپس گوشی را روشن کرده و فول شارژ کنید.

بهتر است باتری گوشی را با استفاده از شارژر مخصوص شارژ کنید(فرقی ندارد فست شارژ هست یا نه) حتما مطمئن شوید باتری تا 100 درصد شارژ بشود سپس شارژر را جدا کنید و گوشی را روشن کنید.

اگر گوشی شارژ صد درصدی را به شما نشان نمی دهد مشکلی نیست. فقط گوشی را پس از خالی شدن باتری مجددا به شارژ بزنید و آن را به 100 درصد برسانید.

حواستان به زمان مورد نیاز برای شارژ کامل شدن گوشی باشد زیرا هر باتری برای فول شارژ شدن نیاز به مدت زمان مشخصی دارد.

پس از گذراندن این مراحل چیپست های درون باتری دوباره می توانند تا با سیکل شارژ باتری موبایل هماهنگ شوند. کالیبراسیون کردن باتری گوشی موبایل بسیار ساده است و نیاز است تا یک سیکل کامل شارژ را طی کنید.

به کاربران گوشی های هوشمند پیشنهاد می شود تا هر سه ماه یک بار از این روش برای کالیبراسیون گوشی خود استفاده کنند. همچنین پیشنهاد می شود مقاله ی ۷ روش موثر برای افزایش طول عمر باتری گوشی های آیفون مطالعه کنید

روش دوم:

این روش برای دستگاه هایی که روت شدن قابل استفاده است اما تفاوت هایی نیز دارد. در این روش نیاز است تا اپلیکیشن Battery Calibration را دانلود کنید. حتما به این نکته توجه کنید که قبل از اجرای برنامه گوشی خود را باید 100 درصد شارژ کنید. پس از اجرای نرم افزار بر روی گزینه ی Battery Calibration کلیک کنید.

خب پس از اتمام مراحل کالیبره کردن گوشی موبایل از گوشی خود به قدری استفاده کنید که باتری کاملا تخلیه شود و گوشی خاموش شود.

دوباره همانند روش اول گوشی خاموش شده را شارژ کامل کنید. پس از اتمام شارژ کامل می توانید از گوشی استفاده کنید و مراحل کالیبره کردن گوشی روت شده ی شما تمام شده است.

معرفی نرم افزار Battery Calibrator:

نرم افزار کالیبراسیون باتری

نرم افزار Battery Calibrator برای کالیبره کردن باتری گوشی های موبایل استفاده می شود. این نرم افزار سرعت بالا و رابط کاربری ساده ای دارد تا شما بتوانید از حداقل قدرت باتری گوشی خود نیز استفاده کنید.

در حقیقت کار اصلی این نرم افزار این است که اندازه های قبلی ثبت شده بر روی گوشی شما را پاک می کند تا گوشی شما بتواند اندازه ها و مقادیر جدید را به روز کند. این نرم افزار به افزایش عمر باتری شما کمک می کند و در هر زمان که نیاز باشد باتری گوشی را کالیبره می کند.

این نکته را به یاد داشته باشید که برای استفاده از این نرم افزار باید گوشی شما روت شده باشد.

ویژگی های نرم افزار Battery Calibrator

  • زمانی که شارژ گوشی به 100 برسد، با پخش بوق هشدار می دهد.
  • برای کالیبره کردن موثر، ولتاژ دقیق را نشان می دهد.
  • کاربری آسان و کالیبره کردن تنها با یک کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *