جستجو
Generic filters
اموزش فلش گوشی سامسونگ اودین

اموزش فلش گوشی سامسونگ – در بسیاری از مشکلات نرم افزاری چاره ای جز فلش کردن گوشی موبایل نیست. فلش کردن رام گوشی می تواند به خاطر عوامل زیادی همچون ارتقا سیستم عامل بدون نیاز به بسته های OTA باشد. با توجه به پرفروش بودن گوشی های سامسونگ در ایران در این مقاله می خواهیم به اموزش فلش گوشی سامسونگ با استفاده از ابزار Odin بپردازیم.

اودین چیست؟

آدین یا اودین دانلودر (Odin) ابزاری مخصوص تعمیرکاران موبایل برای فلش کردن راحت گوشی های سامسونگ است. این نرم‌افزار منحصرا در مراکز ارائه ی خدمات سامسونگ مورد استفاده قرار می گرفت. شرکت سامسونگ هیچ وقت به طور رسمی اودین را منتشر نکرد اما این ابزار مدتی است که از طریق اینترنت در دسترس عموم قرار گرفته است.

اموزش فلش گوشی سامسونگ
اموزش فلش گوشی سامسونگ سامسونگ

اودین یک فایل اجرایی مستقل است که فقط برای سیستم های ویندوزی در دسترس می باشد که فایل‌های فریمور با فرمت tar. یا tar.md5. را لود می‌کند. در آخرین نسخه‌ی این ابزار (۳.۱۳.۱) قابلیت خواندن فرمت lz4 نیز اضافه شده است. طبیعتا برای نصب رام، گوشی شما باید در حالت دانلود مد (Download Mode) به رایانه‌ای متصل باشد که نسخه ی سازگار اودین روی آن نصب است.

کار با این نرم افزار بسیار ساده است اما کاربران تازه کار ممکن است موقع استفاده از اودین Odin گوشی خود را در خطر بریک شدن قرار دهند. به همین علت تصمیم گرفتیم در این آموزش به بررسی تمامی مراحل فریمور استوک سامسونگ به کمک اودین بپردازیم.

اقدامات اولیه:

قبل از شروع اجرای مراحل نصب رام، بهتر است ابتدا اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. از داده های خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید:

این نکته را به یاد داشته باشید که در تمامی تعمیرات مربوط به سیستم عامل همواره لازم است تا قبل از شروع کار از محتویات دستگاه نسخه ی پشتیبان تهیه کنید. هر گونه تغییری در تعمیرات نرم افزاری موبایل در صورتی که به درستی انجام نشود می تواند به پاک شدن تمامی اطلاعات شما بیانجامد.

  1. درایورهای USB سامسونگ را بر روی گوشی نصب کنید:

برای استفاده از اودین باید بین گوشی و کامپیوتر ارتباط درستی برقرار شود از این رو اگر Samsung Kies بر روی سیستم شما نصب است مطمئن شوید که در حالت اجرا نیست. این برنامه اختلالاتی را در میانه ی روند نصب رام، هنگام برقراری ارتباط بین Odin اودین و گوشی شما ایجاد می کند. این اختلالات باعث قطع و سافت بریک شدن گوشی شما می شود.

برای دانلود و نصب درایورهای سامسونگ بر روی گوشی خود می توانید نصب‌کننده‌ی مستقل آن را از اینجا دانلود کنید.

  1. موبایل خود را به طور کامل شارژ کنید:

قبل از شروع فرایند فلش گوشی مطمئن شوید که موبایل شما حداقل 60 درصد شارژ داشته باشد؛ چرا که اگر دستگاه در حین فلش خاموش شود وضعیت غیرقابل برگشتی را ایجاد می کند.

  1. ابزار فلش Odin را دانلود و نصب کنید:

نسخه ای از اودین که استفاده می کنید باید با نسخه ی اندروید گوشی شما سازگار باشد برای مثال اگر نسخه ی اندروید گوشی شما Gingerbread یا ICS است، اودین ۱.۸۵ را دانلود کنید. برای جلی‌بین و کیت‌کت نسخه‌ی ۳.۰۹ توصیه می‌شود. در نهایت برای اندرویدهای جدید، مانند نوقا می‌توانید نسخه‌ی ۳.۱۲.۳ را دانلود کنید؛ اما در اندروید ۸ سامسونگ تغییراتی را در فایل‌های رام خود اعمال کرد و آن‌ها را با فرمت lz4. ارائه داد. lz4 یک فرمت پیشرفته و فوق‌العاده سریع فشرده‌سازی است.

در صورتی قصد فلش رام اوریو دارید‌، باید بدانید تنها نسخه‌ی Odin اودین که این فرمت را پشتیبانی می‌کند، جدیدترین نسخه‌ی آن یعنی ۳.۱۳.۱ است که از اینجا قابل دریافت می باشد. برای دانلود ابزار اودین اینجا کلیک کنید.

  1. موبایل خود را در حالت دانلود مود قرار دهید:

تقریبا در تمامی دستگاه های اندرویدی، روند فلش در فست بوت یا بوت لودر انجام می شود.

اموزش فلش گوشی سامسونگ 2
اموزش فلش گوشی سامسونگ

اما در گوشی های سامسونگ شرایط کمی متفاوت است. در گوشی های سامسونگی باید موبایل را در حالت دانلود مد قرار دهید. البته این کار بسیار ساده و تقریبا در تمامی دستگاه های سامسونگ یکسان است اما در مدل های جدیدتر یعنی s9,s8,s8+,s9+ شرایط کمی متفاوت تر است و باید روش دیگری را پیش بگیرید.

روش اول:

این روش بیشتر برای گوشی های قدیمی تر سامسونگ کاربرد دارد. در این روش نیاز است تا ابتدا گوشی را خاموش کنید سپس دکمه های ولوم پایین، هوک و پاور را همزمان نگه دارید.

روش دوم:

این روش برای گوشی های جدید سامسونگ کاربردی است و به جای نگه داشتن دکمه ی هوم باید بیکسبی را نگه دارید. در این روش گوشی موبایل خود را خاموش کرده و دکمه ی کاهش صدا، بیکسبی و پاور را همزمان با هم نگه دارید.

در هر دو روش نیاز است تا این کار را به مدت سه تا 5 ثانیه ادامه دهید تا صفحه ی موردنظر نمایان شود. پس از نمایان شدن صفحه ی موردنظر به کمک دکمه ی افزایش صدا وارد دانلود مد شوید.

پس از اینکه اقدامات اولیه‌ی فوق را به اتمام رساندید، مراحل زیر را جهت فلش دستگاه گلکسی خود به کمک ابزار اودین پیش بگیرید.

دانلود فریمور اصلی سامسونگ:

اموزش فلش گوشی سامسونگ 3

فریمورهای قابل فلش گوشی های سامسونگ را می توانید از اینترنت دانلود کنید. برای این کار با یک جست و جوی ساده رام اصلی مخصوص منطقه ی خود را پیدا کنید .

منابع رایج دانلود رام های سامسونگ:

Sammobile

Updato

Samsung-Firmware

هنگام دانلود رام به این سه نکته دقت کنید:

  • رام متعلق به گوشی شما باشد

این نکته را در نظر داشته باشید که نباید فقط به مدل گوشی اکتفا کنید؛ بلکه کدنام گوشی را نیز باید در نظر بگیرید. بسیاری از گوشی های سامسونگی نسخه های متنوعی دارند که هنگام دانلود رام باید به این موضوع توجه کرد.

  • رام متعلق به منطقه ی شما باشد

این موضوع از نظر پوشش باندهای فرکانسی و همچنین پشتیبانی از زبان فارسی بسیار حائز اهمیت است.

  • رام اپراتوری نباشد

نکته ی آخر نیز مربوط به رام اپراتوری است البته ما در حال حاضر گوشی اپراتوری در ایران نداریم. اپراتورهای مطرح جهان همچون تی موبایل و.. رام های مخصوص به خود را دارند. هرچند این رام ها مشکلی را برای گوشی های شما ایجاد نمی کنند؛ اما فایل های اضافی مخصوص اپراتور را به گوشی شما اضافه می کنند به طور مثال ممکن است هنگام بوت با لوگوی تی موبایل مواجه شوید.

نحوه‌ی فلش کردن موبایل های سامسونگ با استفاده اودین:

۱. رام دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید و در محل قابل ‌دسترسی مانند دسکتاپ قرار دهید.

۲. رام استخراج شده باید فرمت tar. یا tar.md5. داشته باشد.

۳. فایل دانلود شده‌ی برنامه‌ی اودین را نیز extract کنید.

۴. وارد فولدر برنامه شده و فایل Odin3.exe را اجرا کنید.

۵. موبایل خود را در حالت دانلود مُد به رایانه وصل کنید.

۶. قسمت مربوط به پورت COM باید در برنامه روشن شود.

اموزش فلش گوشی سامسونگ 4

۷. روی دکمه‌ی AP کلید کنید و از فولدر رام، فایلی را انتخاب کنید که نام آن با AP آغاز شده است.

۸. همین کار را به نوبت برای BL ،CP و CSC نیز انجام دهید.

این نکته را به یاد داشته باشید که فایلی که با نام CSC شروع می شود باعث وایپ و پاکسازی کامل موبایل شما خواهد شد. برای از بین رفتن داده های خود فایل Home_CSC را انتخاب کنید.

توجه: در اکثر موارد فقط کافی است دکمه ی AP را بزنید و فایل md5 را به نرم‌افزار بدهید. این به معنای پر کردن سایر خانه ها نخواهد بود؛ اما در این حالت مطمئنا گوشی شما به طور کامل فرمت می شود.

۹. در تب Options مطمئن شوید که Auto Reboot و F.Reset Time تیک داشته باشند و باقی موارد را به حال خود رها کنید.

۱۰. پس از بررسی موارد فوق روی دکمه‌ی Start کلیک کنید تا عملیات فلش آغاز شود.

اموزش فلش گوشی سامسونگ 5 با اودین

۱۱. روند فلش چند دقیقه طول خواهد کشید. تا پایان کار و مشاهده‌ی پیام !PASS به چیزی دست نزنید.

اموزش فلش گوشی سامسونگ با اودین

۱۲. پس از اتمام کار، دستگاه به‌طور خودکار ریبوت خواهد شد. در این مرحله می‌توانید گوشی را جدا کرده و برنامه را ببندید.

۱۳. گوشی بالا آمده و به قسمت تنظیمات اولیه‌ی دستگاه خواهد رفت.

بررسی برخی از مشکلات احتمالی:

شناسایی نشدن دستگاه توسط اودین و روشن نشدن پورت COM:

مطمئن شوید که برنامه KIES غیرفعال باشد و درایورهای سامسونگ به خوبی نصب شده باشد. اگر با رعایت این موارد باز هم جواب نگرفتید ابتدا پورت یو اس بی را تغییر دهید و در صورت نیاز کابل یو اس بی دیگری را امتحان کنید.

ارور!FAIL در اودین:

این ارور ممکن است به خاطر دلایل مختلفی رخ دهد. دانلود رام نادرست یا نسخه اودین نامناسب برای گوشی شما، ممکن است باعث بروز این ارور شود. همچنین ممکن است ایراد از کابل یو اس بی باشد از این رو گوشی خود را خاموش کنید و مراحل را از ابتدا شروع کنید.

دستگاه دچار بوت‌لوپ شده و از لوگوی سامسونگ جلوتر نمی‌رود:

در صورت بوت لوپ شدن موبایل یا اگر پس از بالا آمدن موبایل با هر گونه مشکل نرم افزاری مواجه شدید فقط کافی است به ریکاوری اصلی سامسونگ مراجعه کنید و گوشی را ریست فکتوری کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که این کار برنامه ها و حافظه ی ذخیره سازی شما را از بین خواهد برد. برای انجام این فرایند دستگاه خود را خاموش کنید. دکمه ی افزایش صدا، هوم یا بیکسبی (بسته به نوع مدل گوشی) و دکمه ی پاور را همزمان برای چند ثانیه نگه دارید سپس در صفحه ی جدید دکمه ی پاور را نگه داشته و یک بار ولوم بالا را فشار دهید. با این کار وارد ریکاوری استوک سامسونگ خواهید شد. گزینه‌ی Wipe data/factory reset را انتخاب کرده و تأیید کنید.

همان طور که مشاهده کردید فلش گوشی های سامسونگ کار زیاد دشواری نیست اما به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *