جستجو
Generic filters
آموزش بکاپ گیری از گوشی های اندروید

بکاپ گرفتن از اطلاعات موجود در گوشی امری ضروری است. توصیه می شود بکاپ های خود را در بازه زمانی های مشخص تهیه کنید و بر روی دیوایس مشخصی نگهداری کنید. در این مقاله می خواهیم به آموزش بکاپ گیری از گوشی های اندروید بپردازیم.

چرا باید از گوشی اندروید بکاپ تهیه کنیم؟

در عصر ما تلفن های همراه لوازم بسیار مهمی برای افراد هستند. زیرا اطللاعات مهم و ارزشمندی از زندگی ما مثل اطلاعات شخصی، اسناد و مدارک کاری، خاطرات ما و… را که حجم زیادی هم دارند، در خود جای داده اند. از دست دادن این اطلاعات ممکن است مشکلات زیادی را در زندگی ما ایجاد کند یا خیلی از خاطراتمان را از بین ببرد. سوختن هارد، در آب افتادن، خراب شدن ناگهانی گوشی، اقدام برای تعمیر گوشی و هر دلیل دیگری می تواند منجر به پاک شدن اطلاعات گوشی شوند.

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهمی که در موبایل خود دارید، مثل تصاویر، اطلاعات کاری، مخاطبان و هرچیز مهمی که داخل موبایل خود دارید، باعث می شود که اگر مشکلی مثل مشکلاتی که به آن ها اشاره کردیم، برای موبایل شما پیش آمد، نگرانی شما تنها بابت رفع مشکل یا تعمیر تلفن همراهتان باشد و مسائل جانبی مثل از دست دادن اطلاعات مهم کمتر شما را ناراحت خواهند کرد.

گاهی هم ممکن است اطلاعت و داده هایی که در موبایل شما وجود دارد، بیش از اندازه باشد. وقتی حافظه گوشی شما به طور کامل اشغال شده باشد در فعالیت ها و کارکرد گوشی شما اختلال ایجاد خواهد کرد. چاره ای ندارید جز اینکه موبایلتان را فلش یا فکتوری ریست کنید که در این صورت همه ی اطلاعات داخل آن پاک خواهند شد.

در ادامه چند روش برای تهیه بکاپ یا نسخه پشتیبان از گوشی اندروید به شما آموزش خواهیم داد. این مطلب انواع روش ها و محل ها برای ذخیره و تهیه نسخه بکاپ گوشی از گوگل تا رایانه شخصی تان را شامل می شود.

انواع روش های تهیه بکاپ گوشی اندروید

روش اول: ذخیره بکاپ گوشی اندروید روی گوگل

باید بدانید که سیستم عاملی اندروید توسط گوگل ایجاد وارائه شده است. جیمیل کلید اصلی استفاده از امکانات آن است که ساخت آن بسیار ساده و کاملا رایگان است. شما با ایجاد یک حساب گوگل و تنظیم آن روی موبایل خود قادر به بهره وری ازامکانات گوگل خواهید بود.

 

از امکاناتی که توسط گوگل ارائه می شود، می توان به فضایی آنلاین اشاره کرد که در آن شما قادرید بکاپ یا نسخه پشتیبان موبایلتان را روی آن ذخیره کنید. با این قابلیت گوگل تقریبا می توانید از همه اطلاعات خود به غیر از پیامک هایتان نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را ذخیره کنید.

عکس ها و فیلم ها:

علت نیاز به تهیه بکاپ گوشی اندروید چیست؟

برنامه Google Photos مسئولیت ذخیره سازی عکس ها و فیلم های شما در یک حافظه ابری را به عهده دارد. برای این کار کافی است تنها یک بار وارد آن شده و اکانت گوگل خود یا جیمیلتان را آن وارد کنید. اگر این برنامه در موبایل شما وجود ندارد، آن را از گوگل استور دانلود و نصب کنید. بعد از نصب برنامه باید اقدامات زیر را انجام دهید:

وارد برنامه شوید.

بخش تنظیمات (Settings) را باز کنید.

گزینه Backup & Sync را انتخاب کنید.

از فعال بودن این گزینه مطمئن شوید.

با این برنامه همه ی عکس ها و فیلم ها با کیفیت 1080p ذخیره خواهند شد و تا زمانی که کیفیت انتخابی این باشد، فضای رایگان به شما تعلق می گیرد. اما اگر قصد انتخاب کیفیت بالاتری داشته باشید، آنگاه حجم اختصاصی به شما محدود خواهد شد. اگر می خواهید که ببینید روی چه گزینه ای فعال است،می توانید با مراجعه به قسمت Backup & Sync ببینید که چه کیفیتی برای فایل های شما انتخاب شده است.

در صورت انجام این کار تمام عکس ها و فیلم های شما به طور آنلاین ذخیره شده و در اکانتتان موجود خواهند بود و هر گاه با دوربین موبایل خود تصویر تازه ای ثبت کنید و به اینترنت وصل شوید، آن عکس ذخیره خواهد شد. اگر دوست ندارید عکس ها و فیلم های شما بااین روش ذخیره شوند، باید این گزینه را غیرفعال کنید.

سایر فایل ها:

علت نیاز به تهیه بکاپ گوشی اندروید چیست؟

می توانید از Google Drive برای سایر فایل های مورد نظرتان استفاده کنید. اگر این برنامه را در گوشی خود ندارید،آن را دانلود و نصب کنید و سپس دستورالعمل های زیر را اجرا کنید:

وارد برنامه شوید.

روی علامت + را بزنید

فایل مورد نظرتان را انتخاب کرده و آپلود کنید.

تنظیمات و برنامه ها

باید از سریس بکاپ اندروید برای بکاپ گرفتن از این موارد استفاده کنید. می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید و یا آن را تنظیم کنید تا در بازه های زمانی مختلف به صورت خودکار انجام شود:

در موبایل خود به قسمت تنظیمات (Settings) مراجعه کنید.

به بخش Accounts and Backup بروید.

گزینه Backup and restore را انتخاب کنید.

گزینه Back up my data را فعال کنید.

روش دوم: استفاده از سایر برنامه به غیر از گوگل

انواع برنامه ها و فضاهای ابری دیگری هم هستند که می توانید به جای گوگل آنها را نصب کرده و استفاده کنید.

روش سوم: ذخیره بکاپ گوشی اندروید روی رایانه قصد داریم روش های آسانی برای بکاپ گوشی اندروید روی رایانه آموزش دهیم که بتوانید حتی در حالتی که رایانه شما مک بوک باشد نیز این کار را انجام دهید.

استفاده از برنامه Android File Transfer

علت نیاز به تهیه بکاپ گوشی اندروید چیست؟3

اگر مک بوک دارید، برنامه Android File Transfer را روی سیستم خود نصب کنید و بعد دستورالعمل های زیر را انجام دهید:

گوشی را با کابل یو اس بی به رایانه وصل کنید.

اگر سیستم شما ویندوز است

وارد My Computer شوید.

گزینه گوشی شما که به شکل یک حافظه نمایش می شود را باز کنید.

هر آنچه را که می خواهید انتخاب، کپی و روی رایانه پیست کنید.

اگر سیستم شما مک است.

برنامه Android File Transfer را باز کنید.

هر چه را که می خواهید انتخاب کرده و روی رایانه خود بریزید.

استفاده از Syncthing برای ارسال بی سیم:

علت نیاز به تهیه بکاپ گوشی اندروید چیست؟4

اگر نمی خواهید که از اتصال با کابل استفاده کنید، با استفاده از برنامه Syncthing می توانید کار انتقال را به صورت بی سیم انجام دهید. روش کار به ترتیب زیر است:

برنامه Syncthing را روی گوشی نصب کنید.

برنامه Syncthing را روی رایانه خود (ویندوز یا مک) نصب کنید.

می توانید فقط پوشه مورد نظرتان را با رایانه جفت و سپس ارسال کنید، اما بهتر است ابتدا گوشی را با رایانه جفت کنید.

به تب دیوایس ها بروید.

یا نام گوشی را بنویسید، یا با اسکن QR کد گوشی را با رایانه جفت کنید.

حالا به پوشه مورد نظر مراجعه کنید و کار انتقال را شروع کنید.

به رایانه هم دقت کنید تا در صورت نیاز مواردی را تایید کنید.

روش چهارم: سایر روش های بکاپ گوشی اندروید

علت نیاز به تهیه بکاپ گوشی اندروید چیست؟5

اگر در گوگل استور جستجو کنید، می توانید انواع برنامه ها برای پشتیبان گیری را بیابید. هر یک از آنها ممکن است مزیت ها و معایبی داشته باشند، اما حتما به تعداد نصب ها و کامنت سایر کاربران دقت کنید، تا یک برنامه قابل اطمینان را نصب کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی معرفی بهترین برنامه های بکاپ گیری اندروید را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *