جستجو
Generic filters
پر شدن حافظه گوشی

پر شدن حافظه گوشی گوشی های هوشمند، یکی از کاربردی ترین ابزارهای زندگی انسان به شمار می‌روند. از جمله مهم ترین مزیت های تلفن همراه این است که می توان هزاران عکس، فیلم، موسیقی و سایر اسناد را در حافظه دستگاه ذخیره کرد. با این وجود، پر شدن حافظه گوشی جزو مشکلاتی است که اغلب ما با آن روبرو می شویم. ذخیره سازی حجم وسیعی از اطلاعات، به مرور زمان باعث پر شدن حافظه گوشی شده، به طوری که حتی یک عکس هم نمی توان ذخیره کرد. از این رو در این مقاله از سایت آسان جی اس ام قصد داریم تا با روش های حل مشکل پر شدن حافظه گوشی آشنا شویم.

حافظه داخلی گوشی موبایل

حافظه داخلی گوشی همان فضایی است که هنگام خرید تلفن همراه به عنوان قسمتی از مشخصات سخت افزار گوشی مطرح می‌شود. اگر به طور اجمالی به گذشته نگاه کنیم شاهد این هستیم که گوشی های پرچم دار با حافظه داخلی 32 و 64 گیگ، و گوشی های میان رده و اقتصادی هم با حافظه های داخلی 4، 8 و 16 گیگابایت عرضه می‌شدند و سریع تر هم پر می‌شدند. درحال حاضر شاهد پیشرفت چشمگیری در افزایش حافظه داخلی گوشی های موبایل هستیم به طوری که گوشی هایی با حافظه 1 ترابایت درحال تولید شدن هستند! گوشی های پرچمدار امروزه دارای حافظه داخلی 128، 256، 512 و حتی 1 ترا هستند که مشکل پر شدن حافظه را تا حد زیادی رفع کرده اند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود افزایش چشمگیر حافظه های داخلی آیا باز هم با مشکل پرشدن حافظه روبه رو خواهیم شد؟ درست هست که حافظه گوشی ها افزایش پیدا کرده اما به مراتب حجم دیتاها هم افزایش پیدا کرده اند. مثلا با بهبود و افزایش چشمگیر کیفیت دوربین گوشی ها، حجم ویدیو ها و عکس ها هم افزایش پیدا کرده اند به طوری که اگر با یک گوشی پرچمدار بخواهید فیلمی را با کیفیت 8K ضبط کنید، فضای بسیار زیادی را به سرعت اشغال می‌کند. درنتیجه به بخاطر این موارد کماکان مشکل پر شدن فضای داخلی گوشی ها را شاهد هستیم.

دلیل پر شدن حافظه گوشی چیست؟

علت پر شدن حافظه گوشی ناشی از ذخیره انبوهی از اطلاعات در بخش های مختلف دستگاه می باشد. در چنین مواقعی معمولاً این پیام Insufficient storage available نمایش داده می شود که حاکی از پر شدن حافظه دستگاه است. علاوه بر فایل هایی همچون فیلم، عکس، آهنگ، پی دی اف و… که در موبایل ذخیره می کنیم، یک عامل مهم نیز باعث ایجاد این مشکل می شود و آن اپلیکیشن هایی است که در گوشی خود نصب می کنیم.

زمانی که یک برنامه را نصب می کنید، چند فضا توسط این برنامه اشغال می شود. اول میزان حجم برنامه می‌باشد که در برنامه های سنگین درصد قابل توجهی را اشغال می‌کند، سپس بخشی از فضا را داده های برنامه و بخشی دیگر را هم کش برنامه اشغال می کند که در ادامه به طور مفصل به آن می‌پردازیم.

 

پر شدن حافظه گوشی

بررسی میزان حافظه گوشی

برای اینکه بتوانید حافظه گوشی را خالی کنید، بهتر است ابتدا از قسمت Settings به بخش Device Storage مراجعه کنید. در این قسمت می توانید میزان حجم اشغال شده را مشاهده کرده و با فضای آزاد دستگاه آشنا شوید. انجام این عمل به شما بسیار کمک می‌کند که به طور دقیق‌تر دلیل پر شدن گوشی خود را متوجه شوید و اقدام به پاک کردن موارد غیر ضروری کنید. در گوشی های آیفون نیز برای بررسی این بخش ابتدا به قسمت Settings رفته و سپس از بخش General گزینه iPhone Storage را انتخاب نمایید.

روش های حل مشکل پر شدن حافظه:

با مشاهده فضای پر شده حافظه در مرحله بعدی می‌بایست اطلاعاتی که نیازی به آن ها ندارید را پاک کنید. در صورتی که گوشی شما حافظه کمی دارد، سعی کنید که به طور مداوم این روش ها را انجام دهید تا از پر شدن حافظه جلوگیری کنید. کارهای زیادی هست که برای پرنشدن گوشی می‌توان انجام داد تا هم فضای بیشتری در گوشی خود داشته باشید هم از پر شدن بی‌دلیل گوشی جلوگیری کنید، در ادامه به بررسی این روش ها میپردازیم.

پاک کردن حافظه پنهان

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید با آن آشنا شوید حافظه پنهان یا همان Cache دستگاه است. تمامی برنامه هایی که بر روی گوشی نصب می شوند، مقداری اطلاعات را در حافظه پنهان (Cache) ذخیره می کنند. اما حافظه کش به چه دردی می خورد؟ در واقع حافظه پنهان گوشی از کند شدن سرعت دستگاه جلوگیری می‌کند. وقتی یک بار برنامه ای را باز می‌‌کنید، مقداری از اطلاعات در حافظه کش ذخیره می‌شود و با بستن و باز کردن مجدد برنامه دیگر نیازی نیست که بسیاری از اطلاعات بارگذاری شود. به این ترتیب سرعت اجرای برنامه بیشتر می‌شود.

روش پاک کردن Cache

برای پاک کردن حافظه پنهانی که برنامه های مختلف اشغال می‌کنند از قسمت تنظیمات گوشی وارد بخش Applications و مدیریت برنامه ها شوید. در این قسمت برنامه ها را باز کرده و انتخاب گزینه Clear Cache، کش برنامه را پاک کنید. اما برای اینکه کش تمامی برنامه ها را یکجا پاک کنید، از بخش تنظیمات وارد Storage شوید و در آنجا گزینه Cached Data را انتخاب کنید تا حافظه پنهان به طور کامل پاک شود. در صورتی که حافظه دستگاه شما کم می‌باشد این کار را هر چند وقت یک بار انجام دهید، برنامه هایی همچون تلگرام و اینستاگرام مقدار زیادی از کش گوشی را پر می‌کنند.

پاک کردن فایل های تکراری

گاهی اوقات برخی از فایل ها از جمله فایل های نصبی اپلیکیشن ها در چند بخش مختلف در گوشی ذخیره می شود. به طور مثال اگر برنامه share it را داخل گوشی نصب کنید، بسیاری از فایل ها در آنجا باقی می‌مانند. همچنین برنامه ها یا فایل هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را بهتر است پاک کنید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید.

در همین راستا وارد بخش تنظیمات شوید و از قسمت Storage گزینه Free Up Space را انتخاب کنید که در نسخه های جدید اندروید دیده می‌شود. در این بخش می‌توانید برنامه هایی که کمتر استفاده می کنید و یا قبلاً از آنها بکاپ گرفته اید را مشاهده کرده و در صورت لزوم آن ها را پاک کنید.

پر شدن حافظه گوشی

بررسی فایل های دانلود شده

در راستای مطلب قبلی، ممکن است بسیاری از فایل ها از جمله برنامه های مختلف را دانلود کرده باشید که حتی از آنها استفاده هم نمی‌کنید، پس بهترین کار پاک کردن آن فایل ها است. به این منظور می توانید از قسمت مدیریت فایل یا همان File Manager وارد پوشه Downloads شده و در آنجا فایل های اضافی را پاک کنید. یک روش دیگر این است که وارد بخش تنظیمات شوید، گزینه Storage را انتخاب کرده و در قسمت Downloads فایل های دانلودی را مشاهده و پاک کنید.

پاک کردن فایل ها و برنامه های اضافی به افزایش سرعت گوشی هم کمک می‌کند و بهتر هست که اگر در گوشی خود برنامه ای دارید که از آن استفاده خاصی نمی‌کنید پاک کنید، چون در ابتدا شاید حجم این برنامه ها بسیار کم باشد و به چشم نیاید اما درواقع برنامه های مختلف دارای دیتاهای مختلفی هم هستند که در مرور زمان حافظه کش زیادی را به وجود می‌آورند.

استفاده از حافظه جانبی برای انتقال اطلاعات

گوشی های پرچمدار در حال حاضر از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند و این قابلیت بیشتر برای گوشی های میان رده لحاظ می‌شود. این گوشی ها هم دو مدل هستند: مدل اول گوشی هایی هستند که از 2 سیم کارت پشتیبانی می‌کنند و به طور همزمان می‌توانید در کنار آن ها از یک کارت حافظه هم استفاده کنید، مدل دوم هم گوشی هایی هستند که از 2 سیم کارت پشتیبانی می‌کنند اما درگاه سیم کارت دوم با کارت حافظه جانبی یکسان هست، یعنی شما می‌توانید یک سیم کارت به همراه یک کارت حافظه داشته باشید، و یا همزمان از دو سیم کارت بدون کارت حافظه استفاده کنید.

از آن جایی که گوشی های پرچم دار دیگر از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند باید زمانی که قصد خرید گوشی موبایل را دارید حافظه داخلی را ملاک اصلی خودتان قرار دهید تا در آینده با مشکل پر شدن فضای داخلی مواجه نشوید. در صورتی که گوشی شما حافظه جانبی (MicroSD) دارد، بهتر است از این کارت حافظه استفاده کرده و اطلاعات خود را از جمله فیلم، عکس و حتی برنامه ها را به کارت حافظه جانبی منتقل کنید تا حجم زیادی از حافظه گوشی خالی شود.

کارت حافظه ای هم که تهیه می‌کنید باید خوب و باکیفیت باشد و از سرعت بالایی برخوردار باشد چون اگر یک کارت حافظه نامناسب و نه چندان خوب تهیه کنید, سرعت گوشی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر کارت حافظه جانبی ای که تهیه می‌کنید ظرفیت بالاتری داشته باشد، پردازنده گوشی کار سخت تری برای پردازش دارد، از این رو اگر در یک گوشی با تراشه ضعیف یک حافظه 128 گیگ را قرار دهید، گوشی موبایل شما به طور دائم هنگ می‌کند. تا حد امکان بهتر هست که از حافظه 64 گیگ استفاده کنید تا کارت حافظه شما در سرعت گوشی تاثیر خاصی نداشته باشد.

استفاده از قابلیت های Google Drive

همانطور که می دانید، می‌توان بسیاری از اطلاعات گوشی را در گوگل درایو بکاپ گرفته و در فضای ابری آن ذخیره کرد. به این ترتیب در صورتی که به داده های خود نیاز داشته باشید، مجدداً آن را دانلود می‌کنید. به طور کلی گوگل درایو 15 گیگ فضای رایگان برای ذخیره سازی اطلاعات در اختیار شما می‌گذارد. استفاده از گوگل درایو یکی از راهکارهای خوب رای جلوگیری از پر شدن حافظه داخلی هست و همچنین ممکن هست که گوشی خود را گم کنید و نیاز داشته باشید که به دیتاهای خود دسترسی پیدا کنید، در این صورت google drive به کمک شما می‌آید و به صورت آنلاین به دیتاهای خود دسترسی خواهید داشت.

برای دریافت فضای بیشتر باید ماهانه مبلغی را پرداخت کنید که معمولاً برای 100 گیگ 2 دلار در ماه می‌بایست پرداخت شود. در ارتباط با این موضوع می‌توان از قابلیت Google Photos نیز برای ذخیره عکس ها استفاده کرد. با استفاده از Google photos می‌توانید عکس های خود را ذخیره کنید که فضای نامحدودی را دراختیار شما قرار می‌دهد.

پر شدن حافظه گوشی

آیا ویروس باعث پر شدن حافظه گوشی می‌شود؟

گاهی اوقات ممکن است علت پر شدن حافظه دستگاه به جهت ویروسی شدن آن باشد. ویروس ها بدافزارهایی هستند که هنگام نصب برنامه و یا هنگام انتقال یک فایل ویروسی به موبایل شما وارد می‌شوند که باعث ایجاد اختلال در عملکرد گوشی شما می‌شوند. به طور مثال یک گوشی موبایلی که ویروسی شده باشد به طور ناگهانی خاموش و روشن می‌شود و ممکن هست شدیدا کند شود.

ویروس عملکرد کلی تمام قسمت های گوشی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد به طوری که مثلا باتری گوشی ممکن است با سرعت بالایی خالی شود! پس در اینجا می‌توانیم نتیجه بگیریم که یکی از دلایل خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل ویروس هست. معمولاً زمانی که دستگاه ویروسی می‌شود، به صورت خودکار تعداد زیادی فایل تولید می شود که باعث پر شدن حافظه گوشی می‌شود. از این رو می توانید از برنامه های آنتی ویروس گوشی همچون Safe Security – Avast Antivirus – Kaspersky Mobile Antivirus – Avira Antivirus استفاده کنید.

استفاده از نسخه لایت برنامه ها

در صورتی که گوشی شما حافظه کمی داشته و یا اینترنت ضعیفی دارید، از نسخه لایت (Lite) برنامه ها استفاده کنید. نسخه لایت اپلیکیشن ها برای گوشی هایی که حافظه کمی دارند طراحی شده و فضای کمی را روی دیسک اشغال می کند و به این ترتیب حافظه پنهان گوشی را نیز کمتر اشغال می کنند. نسخه لایت حجم کمتری دارد و سریع تر هم اجرا می‌شود، بیشتر برنامه ها و اپلیکیشین های بزرگ هم مانند اینستاگرام،توییتر، گوگل کروم و … نسخه لایت هم دارند.

حذف پیام ها

به طور معمول همه ما روزانه تعداد زیادی پیام دریافت می‌کنیم که همین امر می‌تواند باعث مشکلاتی شود. احتمال خیلی زیاد ممکن است برنامه Messages موبایلتان سنگین شده باشد که باعث کند شدن عملکرد این برنامه هم می‌شود و همچنین باعث اشغال شدن بخشی از فضای داخلی گوشی شما می‌شود. پس این نکته را هم باید درنظر داشته باشید که هر چند وقت به صورت دستی این پیام ها را حذف کنید. درصورتی که حوصله انجام این کار را ندارید، می‌توانید اگر گوشی شما سامسونگ هست برنامه Messages را باز کنید، به بخش تنظیمات آن بروید و از طریق سه نقطه بالا گزینه‌ی More Settings را انتخاب کنید، سپس تیک مقابل Delete old messages را بزنید و این دسترسی را به گوشی بدهید که پیام های قدیمی‌تر را به صورت خودکار حذف کند. برای گوشی های شیائومی هم تقریبا به همین صورت می‌توانید انجام دهید.

تاریخچه مرورگتان را پاک کنید

در نگاه اول شاید چنین چیزی غیر معقول بنظر برسد، اما تاریخچه browser شما هم در موارد بسیاری باعث اشغال شدن حافظه می‌شود. اگر حافظه داخلی گوشی شما پر شده است این روش را هم حتما امتحان کنید و هر چند وقت یک بار سابقه سرچ های مرورگرتان را حذف کنید. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا تاریخچه مرورگر پس از مدتی سنگین نشود این است که درمرورگر خود به صورت incognito سرچ کنید. هنگامی که از این بخش استفاده می‌کنید، هیچ تاریخچه‌ی دیگری از سرچ های شما ذخیره نخواهد شد و به مراتب باعث اشغال شدن فضای داخلی نمی‌شود.

درصورتی که از مرورگر کروم PC استفاده می‌کنید، می‌توانید از ترکیب CTRL+SHIFT+N استفاده کنید و یا سه نقطه بالا را بزنید و گزینه New incognito tab را انتخاب کنید. در مرورگر فایرفاکس هم تقریبا به همین صورت هست و در PC با ترکیب CTRL+SHIFT+P می‌توانید این بخش را باز کنید و اقدام به سرچ کردن کنید.

مرحله آخر ریست فکتوری گوشی

در صورتی که روش های فوق برای مشکل پر شدن حافظه گوشی کارساز نبود، به عنوان آخرین راه از ریست فکتوری (Factory Reset) استفاده کنید. به این ترتیب گوشی به حالت تنظیمات کارخانه برگشته و تمامی اطلاعات آن پاک می‌شود. برای ریست فکتوری به قسمت Settings رفته و بخش Backup & Reset را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Factory Reset عملیات تنظیمات کارخانه انجام می‌شود. با انجام این کار تمامی اطلاعات گوشی شما پاک می‌شود، درنتیجه اگر اطلاعات مهمی دارید و به آن ها نیاز دارید حتما قبل از ریست فکتوری، یک نسخه پشتیبان و بکاپ از فایل های خود تهیه کنید تا مجدد به آن ها دسترسی داشته باشید.

جمع بندی

به طور کلی زمانی که حافظه گوشی حجم کمی داشته باشد، به سرعت پر شده و کاربر را دچار دردسر می کند، بنابراین بهترین کار انتخاب گوشی هایی با حافظه 128 گیگ 256 گیگ و… است. تمامی راهکارها قابل انجام و تست شده هستند و به شما در کم کردن و خالی کردن حافظه داخلی موبایلتان کمک می‌کنند اما اگر راهکار دیگری هم می‌دانید با ما به اشتراک بگذارید. درصورتی که گوشی شما با مشکل مواجه شده و با مواردی مانند ویروسی شدن گوشی رو به رو هستید، می‌توانید برای بهره مندی از خدمات تعمیرات موبایل آسان جی اس ام به این بخش مراجعه نمایید تا همکاران ما به شما کمک کنند تا مشکل گوشی خود را برطرف کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *