جستجو
Generic filters
وای فای دایرکت چیست؟

ممکن است با گزینه ی وای فای دایرکت در منوی گوشی همراهتان برخورده باشید. این قابلیت ، امکان ارتباط دستگاه به دستگاه را در سیستم اندروید فراهم می کند. در این مقاله می خواهیم شما را با قابلیت وای فای دایرکت بیشتر آشنا کنیم.

معرفی وای فای دایرکت:

وای فای دایرکت چیست

با استفاده از این قابلیت می توانید ارتباط دستگاه به دستگاه را در سیستم اندرویدی و بدون شبکه متمرکز برقرار کنید. در این شرایط یکی از دستگاه های اندرویدی به عنوان نقطه اصلی دسترسی عمل می کند و دستگاه دوم با استفاده از پروتکل های Wi-Fi Protected Setup (WPS) و Wi-Fi Protected Access (WPA / WPA2) به آن متصل می شود.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که وای فای دایرکت عملکرد مشابهی به بلوتوث دارد اما این دیدگاه اشتباه است؛ چرا که این قابلیت تفاوت های بسیار اساسی با بلوتوث دارد.

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو این است که وای فای دایرکت به مراتب سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتری (حدودا ده برابر) دارد.

به خاطر این سرعت بالای wi-fi direct می توانید از آن برای انتقال داده هایی با حجم بسیار بالا استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن منتقل شود.

مزایای استفاده از قابلیت wifi direct:

یکی از مهم ترین مزایای wifi direct این است که می توانید از این قابلیت در شرایطی که به شبکه وای فای متصل نیستید نیز استفاده کنید.

چندین دستگاه بدون نگرانی امنیت می توانند با استفاده از این قابلیت کاربردی به هم متصل شوند و فایل های مهم را به اشتراک بگذارند.

برای متصل شدن به wifi direct باید به دنبال شبکه ای که با “DIRECT” شروع می شود، باشید. در ادامه ی کلمه ی “DIRECT” نام یا شماره ی محصول قرار می گیرد.

دستگاه های ارائه دهنده ی WiFi Direct :

وای فای دایرکت چیست

فناوری وای فای دایرکت تقریبا یک دهه است که در اختیار کاربران قرار گرفته است. دستگاه های اندرویدی Android 2.3 به بالا از این قابلیت پشتیبانی می کنند. این قابلیت در گوشی های اپل تحت عنوان AirPlay و AirDrop موجود است. دستگاه های اپل این قابلیت را از آی او اس 7 به بالا پشتیبانی می کنند.

این قابلیت در بسیاری از کنسول های بازی همانند Chromecast ، Roku و Xbox موجود است. بسیاری از تلویزیون های هوشمند هم این قابلیت را دارند و به کمک وای فای دایرکت خدمات ارتباطی به دستگاه های دیگر را ارائه می دهند.

بعضی از لوازم های جانبی همانند هدست های بی سیم، چاپگرهای بی سیم و کیبوردها نیز از وای فای دایرکت به جای بلوتوث برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

چگونگی اتصال دستگاه ها با وای فای دایرکت:

اینکه دقیقاً چگونه اتصالات WiFi Direct ایجاد می شود در هر دستگاهی متفاوت است. ممکن است برخی دستگاه ها کد QR را اسکن کنند. برخی از شما باید یک پین عددی وارد کنید. یا شاید چندین دستگاه باید یک دکمه فیزیکی را برای شروع اتصال فشار دهند. با گذشت زمان و افزایش اهمیت امنیت ، دستگاه های بیشتری از ترکیبی از این تکنیک ها استفاده می کنند و تعداد کمتری از دستگاه ها به طور خودکار به هم متصل می شوند.

کاربردهای وای فای دایرکت:

وای فای دایرکت کاربردهای بسیار زیادی اعم از موارد زیر را به همراه دارد:

  • اشتراک سریع فایل:

همان طور که گفته شد با استفاده از این فناوری می توانید فایل های حجم بالای خود را با سرعت بسیار بالایی انتقال دهید.

  • استفاده ی بهتر از چاپگر های بی سیم:

از قابلیت وای فای دایرکت برای ارسال فایل به چاپگر بی سیم می توانید استفاده کنید تا بدون کابل کشی و… فایل موردنظر خود را پرینت بگیرید.

  • به اشتراک گذاری صفحه ی نمایش:

بسیاری از تلویزیون های هوشمند از wifi direct استفاده می کنند . با استفاده از این قابلیت گوشی و کامپیوترها می توانند محتوای صفحه ی نمایش خود را بدون استفاده از کابل بر روی تلویزیون قرار بدهند.

  • بازی کردن اشتراکی:

اگر بازی های مشترک بر روی گوشی های موبایل خود دارید؛ می توانید با کمک wifi direct ارتباط برقرار کنید و با همدیگر بازی کنید.

  • همگام سازی سریع:

برخی از دستگاه ها از wifi direct برای همگام سازی اطلاعات و به روزرسانی رسانه های خود ( به عنوان مثال به روزرسانی لیست های پخش موسیقی) استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *