جستجو
Generic filters
هارد گوشی موبایل چیست

هارد گوشی – با گذر زمان اسمارت فون ها نیز بسیار پیشرفت کرده اند. از اجزای مهم یک اسمارت فون می توان به پردازنده، حافظه و رم اشاره کرد. هارد حافظه ی داخلی برای ذخیره سازی اطلاعات است که درون گوشی ها و تبلت ها قرار دارد. به طور کلی می توان گفت سه نوع حافظه در گوشی قرار دارد. این سه نوع شامل ، حافظه ی داخلی eMMc و حافظه ی خارجی است. در این مقاله می خواهیم به بررسی حافظه داخلی (eMMC) یا همان هارد گوشی بپردازیم.

emmc حافظه هارد گوشی

eMMC چیست؟

eMMC مخفف کلمه ی Embedded MultiMediaCard به معنای کارت حافظه ی مدیای داخلی است. به خاطر اینکه این قطعه داخل گوشی قرار گرفته و قابلیت جا به جای توسط کاربر را ندارد به آن داخلی می گویند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد هارد در کنترلر بودن آن است که اجازه بوت سیستم عامل را می دهد و همین امر آن را برای تبلت ها و گوشی ها بسیار مناسب کرده است.

چرا هارد گوشی می سوزد؟

زمانی که اصطلاحا می گویند هارد موبایل سوخته است یعنی از نظر الکترونیکی آسیب دیده است و شدت این آسیب تعیین می کند امکان تعمیر هارد وجود دارد یا نیاز به تعویض هست. نوسانات برق به هارد موبایل می تواند آسیب جدی وارد کند و در نتیجه ی آن برد یا آیسی های کنترل می سوزد.

اگر هارد موبایل یا تبلت شما بسوزد؛ تقریبا تمام اطلاعات شما از بین می رود و این نکته را به یاد داشته باشید که این اطلاعات را دیگر نمی توان بازیابی کرد.

سوختن هارد می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد اما با رعایت یک سری نکات ساده می توانید از خرابی هارد دستگاه جلوگیری کنید که در ادامه به بررسی دلایل خرابی هارد گوشی می پردازیم.

دلایل خرابی هارد گوشی:

  • اولین و شایع ترین دلیل خرابی و سوختن هارد مربوط به انجام بازی های گرافیکی سنگین است.
  • آب خوردگی گوشی نیز می تواند باعث خرابی هارد گوشی شما شود. پیشنهاد می کنیم مقاله ی با گوشی آب خورده چه باید کرد؟ را مطالعه کنید.
  • ضربه خوردگی نیز یکی از دلایل آسیب به هارد گوشی های هوشمند است.
  • شارژر های غیر استاندارد با کیفیت ساخت پایین می تواند آمپر غیر مناسبی را به گوشی شما متصل کند که در نتیجه ی آن هارد گوشی شما دچار مشکل شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از شارژر بی کیفیت می تواند به باتری گوشی شما نیز آسیب برساند.
  • یکی از دلایل سوختن هارد که کمتر رایج است مربوط به زمانی است که باتری موبایل در حال شارژ است و فرد موبایل خود را ریست فکتوری می کند.

علائم خرابی هارد گوشی :

آسیب دیدگی هارد با علائمی نشان داده می شود که برای کاربر قابل نمایش است. در صورت مواجه با هر کدام از این موارد موبایل خود را برای بررسی و تعمیر به تعمیرکاری ماهر بسپارید. در مواقعی و بسته به میزان آسیب وارد شده به هارد، امکان تعمیر وجود دارد و شما می توانید با پرداخت هزینه ی کمتری گوشی خود را تعمیر کنید. لازم به ذکر است هیچگاه با استفاده از کلیپ های آموزشی که در اینترنت موجود است اقدام به تعمیر هارد نکنید. زیرا شما اطلاعات کافی نرم افزاری و سخت افزاری گوشی را ندارید و موجب وارد کردن آسیب بیشتر به موبایل خود می شوید.

تعمیر هارد گوشی:

هارد موبایل توسط شرکت های مختلفی اعم از سامسونگ، توشیبا، سن دیسک، SK hynix ساخته می شوند اما در این هارد های ساخته شده توسط این شرکت ها فقط فریمورهای سامسونگ جدا و قابل دسترس هستند. تعمیرکار سخت افزار موبایل می تواند در صورت بدسکتور شدن حافظه، عملیات نرم افزاری را بر روی آن اجرا کند.

حافظه ی ساخته شده توسط بقیه ی شرکت ها، فریمور حافظه ی خود را در اختیار ساپورترهای باکس قرار نمی دهند. از جمله باکس های پروگرام هارد می توان به Easy JTAG، ATF، Medusa PRO اشاره کرد که در این میان فقط باکس Easy JTAG کار آمد ( برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله ی باکس Easy Jtag plus را مطالعه کنید.)

نحوه ی کار با این باکس ها به این گونه است که هارد توسط آداپتور به باکس متصل می شود و از طریق نرم افزار مربوط به باکس عملیات های مختلف بر روی گوشی انجام می شود. تعمیر هارد گوشی های هوشمند کاری بسیار تخصصی و حساس است که نیازمند دانش و تجربه است. اگر به حوزه ی تعمیرات سخت افزاری موبایل علاقه مندید می توانید از کلاس های آموزشی تعمیرات سخت افزاری موبایل آسان جی اس ام استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *