جستجو
Generic filters
مقایسه کابل شارژ USB-C با کابل لایتنینگ اپل (آپدیت 2020)

مقایسه کابل شارژ – در حال حاضر عده ای از افراد علاقه مند به فناوری شارژ بی سیم هستند اما هنوز هم بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند برای شارژ کردن و مدیریت داده‌ های خود از کابل شارژ استفاده می کنند.

کاربران iOS یک انتقال کانکتور را در سال های اخیر تجربه کرده‌اند و از کانکتورهای داک 30 پین صاف و بزرگ به سمت استفاده از کانکتور لایتنینگ پیش می روند. در حال حاضر سایر صنایع گوشی‌های هوشمند در حال انتقال به کابل USB-C هستند.

در این مقاله می خواهیم به بررسی و مقایسه کابل شارژ (کابل لایتنینگ اپل و کابل USB نوع C یا تایپ‌ سی) و اینکه کدام در مجموع قابلیت های بهتری دارند می پردازیم.

مقایسه طول عمر کابل USB-C با کابل لایتنینگ:

کابل لایتنینگ1

آیا می توانیم چیزی به نام «استاندارد» تعریف کنیم زمانی که برخی از شرکت‌های خاص این تغییر را اعمال نکرده‌اند؟

ما نمی‌توانیم بگویم که تا به حال فهمیده ایم که دلیل مستطیلی بودن USB فول سایز که فقط می‌توان آن را از یک جهت وصل کرد چیست، درحالی که میکرو USB شکل نامتقارنی دارد که از سمتی که برآمدگی دارد قابل اتصال است.

با اینکه تولیدکنندگان موبایل ها آن پورت را در جهت‌های گوناگونی قرار داده‌اند اما موقع اتصال بازهم باید اندکی توجه کرد. اپل به راحتی از این مسئله پرهیز کرده است.

موبایل های اندرویدی و ویندوز نظیر OnePlus 2 و Lumia 950، با گسترش و پیشرفت تکنولوژی، به ترتیب بکار گیری و استفاده از USB-C را شروع کردند. در حالی که این کانکتور یا اتصال دهنده کوچکتر از میکرو USB نیست اما یک پورت استاندارد را برای همه‌ی گوشی‌ها و کامپیوترها معرفی و معین می‌کند.

اکنون با به بازار آمدن کابل لایتنینگ و کابل USB-C جهت اتصال کانکتور کابل شارژ اهمیت زیادی دارد. این مسئله بدین معناست که کابل شارژ‌ها در زمان طولانی تری خراب می‌شوند و طول عمر بیشتری دارند.

مقایسه ویژگی‌ های کابل شارژ USB-C با کابل لایتنینگ اپل:

کابل لایتنینگ2

در ادامه ویژگی‌های این دو نوع کابل را بررسی کرده و سعی می کنیم این دو تکنولوژی که در کابل‌های امروزی به کار رفته را بایکدیگر مقایسه کنیم. در ادامه برای مقایسه کابل شارژ USB-C با لایتنینگ با ما همراه باشید.

طراحی و دوام کدام بهتر است؟

هر دوی کابل‌ها می توانند برگشت پذیر باشند، ولی طراحی کابل از نظر نحوه اتصال به سایر دستگاه‌های محاسباتی فرق می کند. همانند میکرو USB، کابل های USB-C هم پین‌هایی از یک زبانه که در پورت موبایل شماست را جا می‌زند.

کابل‌های لایتنینگ زبانه‌هایی دارند که پین‌های قابل مشاهده دارد. اما پورت‌های آیپد و آیفون طراحی ساده‌تری دارند و در زمان طولانی تری خراب می‌شوند.

کابل لایتنینگ6کابل لایتنینگ4کابل لایتنینگ5

تمایز میان این دو طراحی تفاوت این که آسیب و ساییدگی ممکن است در کجا رخ دهد را آشکار می‌ سازد. طراحی USB نوع C از پین‌ها و کانکتورهای کابل‌ها محافظت می‌کند ولی احتمال دارد نگرانی‌هایی به خاطر دوام و مقاومت در مورد زبانه درون گوشی یا دستگاه شما وجود داشته باشد.

من هرگز با یک پورت Micro USB شکسته مواجه نشده ‌ام، ولی حتی ممکن است با یک کانکتور ضخیم تر از Micro USB هم زبانه درونی گوشی آسیب دیده باشد.

این امکان وجود دارد که کابل‌های لایتنینگ معضلات بیشتری با پین‌های بیرون زده یا سیم‌های صدمه دیده داشته باشند، اما اینکه منجر به خرابی پورت شارژ گوشی شوند احتمال کمتری دارد، زیرا طراحی تخت این پورت‌ها از سوکت شارژ محافظت می‌کند.

کیفیت کابل های اپل:

هرچند این چنین به نظر می‌رسد که اپل در رابطه با کیفیت کابل‌های خود با مشکلی مواجه شده است ولی مطالب گوناگونی در سراسر اینترنت وجود دارند که حاوی نکات و ترفندهایی به منظور تقویت و محکم کردن کابل شارژ آیفون ها هستند. به عنوان مثال ترفند پیچیدن فنر خودکار به نزدیک بخش اتصال شارژر یا استفاده از وارنیش نمونه ای از این ترفند ها هستند.

اپل پس از سال 2012 هم فقط تعداد بسیار کمی پرونده شکایت در رابطه با دوام و مقاومت کابل‌های خود دریافت کرده است. شاید چندان خوشایند نباشد که برای شارژر با کابل شارژ 1 متری اپل هزینه‌ای به مبلغ 30 دلار بپردازید.

کابل شارژ USB نوع C رقیب تازه ای است و در حال حاضر قادر است کابل‌های با کیفیتی را با هزینه کمتر از شارژرهای اپل بخرید.

مقایسه قدرت شارژ و انتقال داده کابل USB-C با لایتنینگ:

مقاسیسه قدرت شارژ و انتقال داده کابل USB-C با لایتنینگ

هر دو کابل ویژگی های خوبی دارند اما این بستگی به تولید کننده‌ها دارد که از آن قابلیت ها پشتیبانی کنند یا پشتیبانی نکنند.

ما آگاهیم که کانکتور لایتنینگ قادر است ولتاژ و آمپر بیشتری را هدایت کند، زیرا این ویژگی است که آی‌پد برای شارژ شدن به شارژر بزرگترش یعنی شارژر 12 واتی اپل نیاز دارد.

کابل USB-C ما را به سرعت انتقال داده 10Gbps می‌رساند و از پهنای باند کامل USB 3.1 پشتیبانی می‌کند، ولی گوشی‌هایی مانند OnePlus Two فقط از USB 2.0 و سرعت انتقال داده تا 480Mbps پشتیبانی می‌کنند.

مدیریت قدرت آن مشکلی در مورد حرکت به جلو ندارد. البته به عنوان یک کابل به اندازه ای سریع است که بتواند لپ تاپ را نیز شارژ کند. لازم است که قابلیت های شارژ سریع گوشی و تبلت به خوبی پشتیبانی شوند.

آیا ما یک استاندارد داریم؟

استاندارد اگر به معنی این باشد که یک نوع کابل بتواند بر همه دیگر کابل‌ها غالب باشد، من فکر نمی‌کنم این به طور قطع درست باشد اما احتمالش در آینده ممکن است.

اپل روی کابل‌های لایتنینگ خود سرمایه گذاری بسیاری کرده است، اما کابل USB نوع C بسیار انعطاف پذیر است.

این نوع اتصال حتی می تواند وظیفه دوگانه برای پشتیبانی از اتصالات connections را بر عهده داشته باشد. USB نوع C تنها کانکتور انتخاب شده برای همه ی فعالیت های محیطی و شارژ کردن بر روی جدیدترین مک بوک بود و از آن جایی که اپل ادعا می کند که آی‌پدهای ما می‌توانند دستگاه‌های پر کاربردی باشند، امکان وجود یک کانکتور استاندارد برای تمام دستگاه‌ها محتمل به نظر می‌رسد. اما مشکل کابل شارژ USB نوع C به این زودی ها حل نمی شود و نیاز به گذر زمان دارد.

در موبایل های کمی قدیمی تر آیفون مثل آیفون 7 و 7s هم این کانکتور استفاده نشده است، اما تغییر کانکتور آیفون 8 به همراه آی‌پد پرو 3 می‌تواند یک همکاری تولید خوب ایجاد کند. البته این سه سال است که مدت طولانی در جهان تکنولوژی گوشی های همراه به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *