جستجو
Generic filters
معرفی انواع هارد گوشی موبایل

IC هارد گوشی موبایل یکی از قطعات مهم در گوشی های موبایلی است. این قطعه وظیفه نگهداری اطلاعات کاربر در موبایل را بر عهده دارد. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع هارد گوشی موبایل بپردازیم.

هارد گوشی موبایل چیست؟

هارد در حقیقت مخفف کلمه ی هارد درایو است. استفاده از واژه ی هارد برای گوشی های موبایل و تبلت صحیح نیست چرا که در این دیوایس ها به جای هارد درایو از حافظه فلش استفاده شده است اما از آن جایی که هارد بین عوام مردم جا افتاده است حتی تعمیرکاران نیز از این واژه استفاده می کنند.

انواع هارد گوشی موبایل:

به طور کلی می توان گفت که گوشی های موبایلی سه نوع حافظه دارند که نقش هر کدام از آن ها متفاوت است. کارایی هر کدام از این سه حافظه با همدیگر کاملا متفاوت هستند بنابراین در زمان خرید باید ظرفیت هر سه ی آن ها را بررسی کنید. در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام از این حافظه های گوشی می پردازیم:

RAM یا رم:

رم قطعه است که اطلاعات گوشی موبایل را برای مدت طولانی نگه نمی دارد بنابراین اطلاعاتی که برای مدت محدودی نیاز است می تواند بر روی رم ذخیره شوند یا به عبارت دیگر از رم برای ذخیره موقت اطلاعات دم دستی استفاده می شود. اطلاعات کارت حافظه پیش از اینکه برای پردازش به CPU یا پردازنده گوشی بروند ابتدا باید وارد رم شوند.

چه اطلاعاتی بر روی رم ذخیره می شوند؟

همان طور که گفته شد اطلاعاتی که گوشی موقتا به آن نیاز دارد بر روی رم ذخیره می شوند این اطلاعات شامل اپ های باز و اطلاعات سیستم عامل می باشد.

تفاوت رم با حافظه ی داخلی موبایل چیست؟

اطلاعاتی که بر روی رم ذخیره می شوند کاملا موقتی هستند و به محض خاموش شدن دستگاه تمامی این اطلاعات از بین می روند اما اطلاعات کارت حافظه باقی می مانند. در صورتی که رم گوشی بیشتر باشد؛ برنامه های بیشتری را می توانید همزمان بر روی گوشی اجرا کنید.

حافظه داخلی :

حافظه ی داخلی یا internal storage قسمتی از گوشی است که تمامی فایل ها، اطلاعات و برنامه های نصبی بر روی آن ذخیره می شوند. اگر به قسمت تنظیمات گوشی بروید می توانید فایل های ذخیره شده بر روی حافظه داخلی همچون عکس، فیلم، صدا، اپلیکیشن و… را ببینید.

در صورتی که در گوشی خود با ارور پر شدن حافظه مواجه شدید باید بدانید که این ارور به خاطر پر بودن حافظه ی داخلی است.

افزایش حافظه گوشی:

حافظه ی داخلی گوشی را می توانید با استفاده از کارت حافظه microSD افزایش دهید البته این قابلیت در تمامی گوشی ها در دسترس نیست. اطلاعاتی که روی کارت حافظه و حافظه ی داخلی ذخیره می شوند؛ تا زمانی که آن ها را پاک نکنید روی حافظه باقی می مانند و به هیچ وجه ناگهانی از بین نمی روند.

همان طور که در بالا نیز گفته شد در صورتی که گوشی را خاموش کنید؛ اطلاعات حافظه داخلی و کارت حافظه پاک نمی شود.

معرفی انواع IC هارد گوشی:

ممکن است عبارت های حافظه فلش گوشی، مموری گوشی، آی سی حافظه، آی سی هارد، IC EMMC و IC NAND را شنیده باشید که همه ی این عبارت ها به انواع هارد گوشی موبایل اشاره دارند.

حافظه ای که در گوشی های موبایلی استفاده می شود؛ حافظه ی eMMC است. این کلمه مخفف کلمه ی Embedded MultiMediaCard به معنای کارت حافظه مالتی مدیا داخلی می باشد. داخلی در این قسمت اشاره به این است که حافظه خارجی همچون microSD نیست و نمی توان از گوشی آن را جدا کرد.

Emmc رایج ترین کارت حافظه در دستگاه های الکترونیکی قابل حمل همچون گوشی های موبایل، تبلت، دوربین های دیجیتال، پخش کننده، جی پی اس ها و… به حساب می آید.

اجزاء سازنده eMMC:

حافظه ی eMMC در اصل یک آی سی سیلیکونی است که شامل سه جزء اصلی کارت مالتی مدیا، حافظه فلش و کنترلر حافظه فلش می باشد.

انواع حافظه eMMC:

BGA 153:

عددی که جلوی کلمه ی BGA می آید نشان دهنده ی تعداد پایه های آی سی حافظه است فلذا این نوع حافظه eMMC صد و پنجاه و سه پایه دارد. این حافظه در کنار پردانده های کوالکوم، اسنپ دراگون و اگزینوس به کار می رود. گلکسی اس 5 و نوت 2 سامسونگ از جمله گوشی هایی هستند که از حافظه ی BGA 153 استفاده می کنند.

BGA 162 :

همان طور که گفته شد این حافظه 162 پایه دارد که بیشتر در گوشی های چینی همانند هواوی Y600، G6، G730، G610 و G630 به کار میرود. متاسفانه احتمال خرابی در این هارد بسیار بالا است.

BGA 169 :

این حافظه 169 پایه دارد و درگوشی های N8000، T211 L، P3100، N5100 و P5100 و هواوی p6 به کار رفته است.

BGA 221 :

BGA 221، دویست و بیست و یک پایه دارد و در کنار پردازنده ی کوآلکام و HI SILICON به کار می رود. از جمله گوشی هایی که از این حافظه استفاده می کنند می توان به DESIRE 816 یا HUAWEI P8 اشاره کرد.

شرکت های سازنده حافظه eMMC :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *