جستجو
Generic filters

علائم خرابی ای سی شارژ ایفون – با توجه به وضعیت تحریم ها، قیمت گوشی های آیفون نیز روز به روز افزایش می یابد. از این رو در صورتی که ایرادی برای تلفن همراه شما به وجود آید،برای خرید یک مدل جدیدتر باید هزینه های بالایی را پرداخت کنید. بنابراین در این شرایط تعمیرات موبایل به مراتب به صرفه و مناسب تر است. یکی از شایع ترین مشکلاتی که در گوشی های آیفون به وجود می آید؛ مشکل درست شارژ نشدن گوشی است.

در چنین مواقعی احتمالاً آی سی های شارژ دچار مشکل شده اند. در این مقاله قصد داریم تا به علائم خرابی ای سی شارژ ایفون و تعمیر آن بپردازیم.

 

آی سی شارژ چیست؟

آی سی یا IC مخفف کلمه integrated circuit است، این قطعات بر روی برد موبایل قرار گرفته و جریان الکتریکی و ولتاژ مورد نیاز عملکرد دستگاه را تأمین می کند.

آی سی شارژ چیست؟

ای سی شارژ یکی از مهم ترین قطعه ها در برد و مدار موبایل است. و شارژ باتری را تأمین می کند.

آی سی شارژ آیفون چیست؟

در مدل های آیفون 5 و آیفون 5S، آی سی شارژ داخل ای سی تغذیه قرار داشته و به صورت جداگانه روی برد قرار ندارد. در صورتی که در مدل های بالاتر آیفون، آی سی شارژ به طور مستقل روی برد دستگاه قرار گرفته و مستقیماً شارژ باتری را تأمین می کند.

وظیقه ای سی شارژ ایفون چیست؟

ICشارژ تشکیل شده از 3 یا 4 پین است که مستقیماً به باتری آیفون مرتبط هستند. ولتاژ از قطب + باتری به مدار محافظتی جریان ایسی وارد می شود و از آنجا انرژی سایر بخش ها تأمین می گردد. بنابراین اگر جریان ورودی بیش از حد مجاز باشد، برای دستگاه مشکل ایجاد می کند.

وظیفه اصلی این قطعه، شارژ باتری ایفون است. زمانی که سوکت شارژر را به گوشی وصل می کنید، جریان الکتریکی ایجاد شده به آی سی شارژ منتقل شده و با این قطعه ولتاژ مناسب را از شارژر برای شارژ باطری می سازد. سایر وظایف ic شارژ:

  • کنترل کلید ولوم پایین و بالا، کنترل دکمه پاور و دکمه سایلنت
  • کنترل میزان دمای CPU (پردازنده)
  • هدایت کردن و کنترل NTC
  • کنترل عملکرد دوربین

 

علائم خرابی ای سی شارژ ایفون

علائم خرابی آی سی شارژ آیفون

زمانی که IC شارژ آیفون خراب شود، طبیعتاً روند شارژ کردن دستگاه نیز با مشکل روبرو می شود. از این رو نشانه های خرابی این قطعه به این صورت است که گوشی شما به دلیل شارژ نشدن به یکباره خاموش می شود. دیر شارژ شدن باتری و همین طور زود خالی شدن باتری ایفون هم از دیگر علائم خرابی می باشد. حتی در برخی از موارد خرابی این آی سی باعث می شود تا آنتن دهی گوشی نیز با مشکل روبرو باشد. مصرف شارژ گوشی بیشتر از 10 درصد در حالت استندبای نیز از دیگر علائم است.

علت خرابی آی سی شارژ

خرابی این قطعه در گوشی های آیفون دلایل مختلفی دارد که هر کدام به تنهایی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دستگاه شما وارد کند. این علت ها شامل موارد زیر است.

  • استفاده کردن از کابل و آداپتورهای شارژؤ تقلبی و اصطلاحاً فیک
  • استفاده کردن از شارژهای فندکی داخل ماشین
  • استفاده از پاور بانک بی کیفیت و غیر استاندارد
  • کار کردن با گوشی هنگام شارژ شدن
  • خراب بودن کابل شارژر و آداپتور آن
  • نوسانات جریان برق و عدم استفاده از محافظ برق
  • آب خوردگی و وارد شدن ضربه به گوشی

تعمیر و تعویض آی سی شارژ آیفون

زمانی که قطعه آی سی شارژ آیفون شما آسیب ببیند، با قابلیت تعمیر کردن دارد و یا باید حتماً تعویض شود. اما قبل از هر اقدام باید دو موضوع را بدانید.

  • تشخیص شماره فنی آی سی شارژ : شماره فنی آیفون در اصل نام اختصاصی آی سی در واحد شمارش به همراه حروف انگلیسی است و در هر مدل از آیفون این شماره فرق می کند.
  • شناسایی ای سی شارژ در برد آیفون: با استفاده از شماره فنی می توان محل و مسیر آی سی را در گوشی پیدا کرد.

 

ای سی شارژ ایفون

تعمیر آی سی شارژ ایفون

  • تعمیر ای سی شارژ کار بسیار حساسی بوده و باید حتماً توسط افراد متخصص انجام شود. برای تعمیر ابتدا باید آی سی تغذیه را پیدا کنید.
  • تعمیر این قطعه کار بسیار حساسی است پس جز آی سی شارژ، به قطعه دیگری دست نزنید و این قطعه را جابه جا نکنید.
  • حتماً از قطعه های اورجینال برای تعمیرات موبایل ایفون استفاده کنید.

تعویض آی سی شارژ ایفون

از آنجایی که این قطعه بر روی برد قرار دارد، به همین خاطر برای تعویض و حتی تعمیر آن باید تاچ و ال سی دی آیفون را باز کنید. بعد می بایست فلت متصل به برد را برداشته و برد را از دستگاه جدا کنید. در نهایت ای سی تغذیه و شارژ را پیدا کرده و با استفاده از هیتر آن را از رو برد جدا کنید. به این ترتیب می توانید آی سی جدید را روی برد متصل نمایید.

 

تعمیرات آی سی آیفون به صورت کاملاً تخصصی توسط مجموعه مجرب آسان جی اس ام انجام می شود. برای تعمیرات موبایل و کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید. همچنین اگر به دنبال آموزش تعمیرات تخصصی گوشی های همراه هستید به این قسمت مراجعه کنید.

9 دیدگاه برای “علائم خرابی آی سی شارژ آیفون و تعمیر آن”

  1. نقاط قوت
    • توضیحات خوب، کامل و کاربرپسند.
    نقاط ضعف
    • کاشکی یه راهی برای تشخیص آی سی شارژ سوخته از طریق برد گوشی رو هم میذاشتید. اصلا راهی هست. ویا هر گوشی که با وصل کردن شارژر سالم روشن نمیشه آی سی شارژش سوخته؟

    با سلام و تشکر از مطلب مفید شما.
    بنده یه مینی سوکت کابل شارژ رو تعویض کردم. منتها گویا جای سیم ها رو (سیم های قرمز و سفید و سبز و سیاه )رو تو سوکت جدید کاملا جابجا پرس کردم. و زمانی که به گوشی نوکیا لومیا 930 ام که شارژ نداشت و خاموش بود وصل کردم دیگه از اون روز این گوشی هیچ عکس العملی به هیچ شارژری نشون نمیده و خاموشه. آیا آی سی شارژ سوخته؟

  2. سلام خسته نباشید…گوشی من باطریش خراب بود زود خالی میکرد یهو خاموش شد و دیگ روشن نشد وقتی ب شارژ میزنم ی صفحه سفید میاد با عکس کابل شارژ ک داره شارژ میشه ولی دوباره خاموش میشه دلیلش همینه ب نظرتون ایسی شارژ سوخته؟

    • ببین وقتی ایطور میشه از شارژ بکنش خب بعد دکمه پاروش بگی خاموشش کن دوباره دکمه پاورش بگیر علامت قرمزی اومد اونموقع بزنش شارژ

  3. سلام وقت بخیر. گوشی من آیفون 13پرومکس 2سیم کارت.
    9 ماهه که ازش استفاده میکنم.
    درصد شارژ باطریش 98%. آنتن سیم کارت های گوشیم هیچوقت کامل نیست همراه اولش 3خط آنتن و ایرانسلش 2 خط آنتن داره.
    آیا بدلیل 2سیم کارت بودنشه یا ایینکه ضربه وارد شده بهش اینجوری شده؟
    3بار گوشیم از دستم افتاده اما مشکلی پیش نیومد براش

    • سلام دوست عزیز؛نمیشه به طور قطعی گفت و باید یک تکنسین گوشی شما رو بررسی کنه تا متوجه علت بشه

  4. سلام
    من یه ایفون ۱۲ پرومکس یک ماهه دستمه
    مشکل عجیبی که داره
    ۴۸ ساعت یکبار ریست میشه و وقتی میاد بالا باطری رو ده درصد هستش و بعدش یکبار خاموش کنی کامل و روشنش کنی باطری به درصد واقعیش برمیگرده
    میشه راهنمایی کنید مشکل از کجاست

  5. سلام گوشی من بعضی مواقع که از شارژر جدا میکنم خود ب خود درصد باطری یه چندتایی میره بالا مشکل از کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *