جستجو
Generic filters
علل داغ شدن گوشی موبایل

بسیاری از ما داغ شدن بیش از اندازه گوشی خود را علی الخصوص پس از اتمام یک مکالمه‌ی طولانی تجربه کرده ایم؛ اما دلیل داغ شدن گوشی موبایل چیست؟ در ادامه ی مقاله به بررسی علل اصلی داغ شدن گوشی موبایل و راهنمایی های لازم برای جلوگیری از آن می پردازیم.

دلایل اصلی داغ شدن گوشی های موبایل؟

پدیده‌ی داغ شدن گوشی موبایل ممکن هست بارها برای شما پیش آمده باشد که در فصل تابستان رایج تر است. ابتدا بهتر است بدانید که این اتفاق تا حدودی عادی است اما اگر داغ شدن بیش از اندازه باشد به طوریکه نتوانید گوشی را در دست بگیرید، پس غیرعادی است. دلیل واحدی برای این مشکل وجود ندارد و عوامل زیادی همچون باطری خراب یا مشکلات نرم افزاری همچون آلوده شدن به بدافزارها و… می توانند دلیل داغ شدن گوشی موبایل باشند.

عوامل اصلی داغ شدن گوشی

از علل داغ شدن موبایل می توان به مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری اشاره کرد. سه نقطه ی مختلف در موبایل وجود دارد که می‌تواند در تلفن گرما ایجاد کند. این سه نقطه شامل باطری، سی پی یو (پردازنده) و صفحه نمایش است. در ادامه به بررسی رایج ترین عوامل سخت افزاری موثر در داغ شدن گوشی موبایل می‌پردازیم.

عوامل سخت افزاری داغ شدن گوشی:

باطری خراب

1. باطری خراب:

اولین جایی که بهتر است آن را بررسی کنید باطری موبایل هست. باطری های لیتیوم-یون مدرن بسیار قدرتمند هستند، به همین دلیل بعضی اوقات داغ می‌کنند. گرما باعث می شود که باطری، حلال های آلی خود را تخلیه کند که در واقع می‌تواند از گرمای زیاد جرقه ایجاد کند؛ به طور مثال می‌توان به انفجارهای مداوم باطری های سامسونگ گلکسی نوت 7 اشاره کرد.

CPU .2 یا GPU:

اگر گرما از قسمت جلویی موبایل باشد، ممکن است مشکل از CPU یا GPU گوشی باشد. هر دوی این اجزاء می توانند گرما ایجاد کنند و اگر استفاده از این دو جزء افزایش یابد، تولید گرما هم بر همین اساس افزایش پیدا می‌کند. عوامل زیادی به داغ شدن سی پی یو موبایل می انجامد که در ادامه به بررسی رایج ترین این عوامل می پردازیم:

حذف بازی ها

 

  • بازی کردن بیش از اندازه با موبایل

اگر گیمر هستید یا با گوشی خود زیاد بازی می‌کنید، استفاده از پردازنده ی گوشی افزایش پیدا می‌کند و بنابراین گوشی شما تند تند داغ می‌کند.

  • باز نگه داشتن اپلیکیشن ها

وقتی که به طور همزمان چند اپلیکیشن باز باشد، سیستم شما برای حفظ آن ها سخت تر کار می‌کند. به طور کلی، برنامه ها در پس زمینه ی موبایل مشکلی ندارند اما اگر آن ها را نبندید، آن ها در پس زمینه ی گوشی شما باقی می‌مانند و گوشی شما داغ می‌کند.

  • برنامه های پخش کننده ی ویدیو

متاسفانه برنامه های پخش ویدیو همچون نتفلیکس، یوتیوب و… برای سلامت گوشی شما مضر هستند. در کل هر چیزی که گوشی شما را برای مدت زمان طولانی روشن نگه دارد و از پردازنده گرافیکی تلفن شما استفاده کند، باعث داغ شدن گوشی می‌شود.

  • فیلم برداری طولانی مدت

فیلم برداری طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب به قسمت سی پی یو گوشی و درنتیجه داغ شدن گوشی شود. اگر در هنگام فیلم برداری متوجه ی داغ شدن زیاد گوشی خود شدید، سعی کنید دوربین گوشی را ببندید و برای چند ساعت به گوشی استراحت بدهید.

داغ شدن بیش از اندازه ی گوشی

 

3.قسمت شارژ گوشی:

اگر گرما از قسمت پایینی گوشی نشات می‌گیرد، به احتمال خیلی زیاد به دلیل خرابی در بخش شارژ گوشی است.

  • تعویض کابل شارژ

برای این کار نیاز است تا ابتدا تمامی اپلیکیشن های باز در پس زمینه ی موبایل را ببندید و کابل شارژر خود را تعویض کنید. سعی کنید از کابل های اورجینال استفاده کنید تا آسیب به گوشی موبایل شما وارد نشود.

  • موبایل تان را تا 80 درصد شارژ کنید!

شارژ 100 درصدی به مرور عمر باطری را کاهش می‌دهد. اگر از شارژ شبانه استفاده می‌کنید، بهتر است موبایل را در مکانی خنک قرار دهید اما پیشنهاد ما این است گوشی خود را تا 80 درصد شارژ کنید.

عوامل نرم افزاری داغ شدن گوشی:

آپدیت کردن تمامی نرم افزارها

1. برنامه هایی که آپدیت نشدند: سازندگان هر برنامه در آپدیت ها سعی می‌کنند باگ ها و مشکلات نسخه ی قبلی را از بین ببرند اما اگر برنامه ی آپدیت نشده داشته باشید، گاهی باگ های این برنامه ها به استفاده ی بیش از اندازه از سی پی یو و درنتیجه داغ شدن گوشی می‌انجامد. برای رفع این مشکل فقط کافی است برنامه های موبایل خود را آپدیت نگه دارید.

2. آپدیت سیستم: گاهی اوقات پس از آپدیت سیستم عامل، گوشی مکررا داغ می‌شود. این داغ شدن در اوایل آپدیت سیستم عامل به دلیل باگ های کوچک عادی است اما به مرور زمان و با ارائه ی نسخه ی جدید می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

3. ویروس ها: بدافزارها می‌توانند به سی پی یو گوشی صدمه وارد کنند و منجر به حرارت خطرناک شوند. از آنجایی که هکرها به دنبال سرقت اطلاعاتتان هستند، ابتدا منبع برنامه های نصب شده بر روی موبایلتان را چک کنید. سپس برنامه های مشکوک را حذف کنید.

رهایی از داغ کردن گوشی

برای جلوگیری از داغ شدن موبایل چه کارهایی باید انجام داد؟

1- شاید اولین دلیل داغ شدن گوشی موبایل، قرار گرفتن آن در جای گرم باشد. از این رو از قرار دادن گوشی در مقابل نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید. همچنین سعی کنید مکان شارژ موبایل نیز خنک باشد و مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگرفته باشد.

2- اگر گوشی شما داغ کرده است، اولین روش برای خنک کردن آن می‌تواند درآوردن قاب گوشی باشد چون یکی از دلیل های داغ شدن گوشی همین مورد هست، پس قاب گوشی را دربیاورید تا گوشی بتواند کمی نفس بکشد!

3- پس از گذراندن دو مرحله ی بالا، پیشنهاد می‌کنیم‌ گوشی خود را در حالت پرواز قرار بدهید. استفاده از بلوتوث، وای فای، دیتا و… یکی از دلایل اصلی داغ شدن گوشی موبایل است که با قرار دادن گوشی در حالت پرواز از داغ شدن بیشتر آن جلوگیری می‌کنید. سعی کنید به طور طولانی مدت هم از بلوتوث استفاده نکنید، زیرا برای استفاده از گجت های پوشیدنی نظیر ساعت ها و بندهای هوشمند و همچنین هندزفری های بلوتوثی، نیاز به متصل بودن مداوم بلوتوث دارید که این اتصال به شدت دمای گوشی را افزایش می‌دهد. درنتیجه اگر میخواهید که دمای گوشی خود را کاهش دهید باید بلوتوث را خاموش کنید و استفاده کمتری از آن داشته باشید.

4- در این مرحله بهتر است گوشی خود را در مقابل پنکه یا مکانی خنک قرار دهید تا دمای گوشی شما کاهش پیدا کند و آسیبی به آن وارد نشود.

5- نور گوشی خود را کم کنید و تا حد امکان از گوشی خود استفاد نکنید. به گوشی خود اجازه بدهید تا آهسته آهسته خنک شود.

6- درصورتی که گیمر هستید و زیاد بازی می‌کنید، طبقه توضیحاتی که پیش تر گفتیم گوشی شما داغ می‌شود و باید به آن استراحت بدهید و بگذارید که خنک شود چون داغ شدن باعث اختلال در عملکرد گوشی تان می‌شود.

7- زمانی که گوشی در شارژ هست اصلا از آن استفاده نکنید چون باعث داغ شدن موبایل می‌شود و بهتر هست که شارژ گوشی خود را بین 20-80 درصد تنظیم کنید، اما اگر تا 100 درصد هم شارژ بشود مشکلی ندارد ولی اگر میخواهید که از داغ شدن آن جلوگیری کنید تا 80 درصد شارژ کنید بهتر است.

8- برنامه های درحال اجرا را غیر فعال کنید. به طور مثال، برنامه های پرکاربرد مثل اینستاگرام و واتس اپ نیاز دارند تا دیتای خود را به روز نگه دارند، درنتیجه باعث استفاده بیشتری از CPU و RAM می‌شوند و همین موضوع سبب داغ شدن گوشی شما می‌شود که البته این مورد در گوشی های آیفون کمتر پیش می‌آید. برنامه هایی که از آن ها استفاده نمی‌کنید را هم از گوشی خود پاک کنید.

9- اپلیکیشن های خود را آپدیت کنید زیرا ممکن است نسخه های قدیمی این برنامه ها مشکلی داشته باشند و با مصرف انرژی بیشتر، باعث داغ شدن گوشی شما بشوند.

10- استفاده طولانی مدت از دوربین گوشی هم باعث داغ شدن گوشی می‌شود و بهتر هست که برای مدتی اپلیکیشن دوربین خود را به طور کامل ببندید تا دمای گوشی کمتر شود.

جمع بندی

این مواردی که در این مقاله بررسی کردیم از مهمترین و شایع ترین دلیل های داغ شدن گوشی موبایل هستند، اگر شما هم راهکارهای بهتری برای جلوگیری از داغ شدن گوشی موبایل سراغ دارید با ما به اشتراک بگذارید تا سایر کاربران هم از تجربیات شما استفاده کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *