جستجو
Generic filters
با گوشی موبایل ویروسی شده چه باید کرد؟

امروزه گوشی های هوشمند کاربردهای بسیار زیادی دارند و دیگر فقط برای برقراری تماس استفاده نمی شوند. بدون شک هر کدام از کاربرهای گوشی های هوشمند، تعدادی عکس یا اطلاعات شخصی بر روی گوشی خود دارند. از این رو افرادی هستند که بدافزارهای بسیار زیادی را طراحی کرده اند و این بدافزارها می تواند گوشی شما رو ویروسی کند. در سه سال گذشته تعداد آسیب های وارده از طریق گوشی هوشمند افزایش یافته است و حجم برنامه های حاوی بدافزار های اندرویدی 230درصد درسال 2015 افزایش یافته اند. در این مقاله به بررسی ویروسی شدن گوشی موبایل بپردازیم.

ویروسی شدن گوشی های اندروید:

خیلی از افراد تصور می کنند که فقط دستگاه های اندرویدی آسیب پذیر هستند. این تصور درست است چرا که 97 درصد بدافزارهای تلفن همراه برای گوشی های اندرویدی هستند. جالب است بدانید که این 97 درصد مربوط به ویروسی شدن گوشی در فروشگاه های کوچک و غیرقانونی در خاورمیانه و آسیا هستند.

احتمال ویروسی شدن با نرم افزار های فروشگاه گوگل پلی تقریبا 0.1 درصد است.

ویروسی شدن موبایل های اپل، بلک بری و ویندوز :

ویروس آیفون

داده ها نشان می دهد که سیستم عامل Ios بیشترین آسیب پذیری را نسبت به بلک بری و ویندوز دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که سیستم عامل شما را در برابر ویروسی شدن محافظت نمی کند پس بهتر است نحوه محافظت صحیح از گوشی هوشمند را بیاموزید تا دچار مشکلات جدی نشوید.

راه های پیشگیری از ویروسی شدن موبایل:

ویروسی شدن گوشی موبایل

فروشگاه های دانلود نرم افزار همچون گوگل پلی استور و اپ استور سعی می کنند نرم افزارها را پیش از منتشر کردن بررسی کنند. از این رو بهتر است فقط نرم افزارهای خود را از این دو فروشگاه دانلود کنید و قبل از دانلود نرم افزار، نظرات کامنت ها را بخوانید.

پیش از نصب برنامه، اجازه ها و درخواست های برنامه را کاملا بررسی کنید. برای مثال برنامه ی محبوب ویرایش عکس Meitu را در نظر بگیرید. این برنامه از شما اجازه می خواهد تا به موقعیت مکانی، آدرس آی پی محلی، شماره سیم کارت، شماره شناسه منحصر موبایل و… دسترسی داشته باشد و آن ها را به سرورهای خود در چین ارسال کند.

نشانه های ویروسی شدن موبایل چیست؟

ویروسی شدن گوشی موبایل

متاسفانه احتمال ویروسی شدن گوشی های موبایل بسیار زیاد است از این رو در ادامه به بررسی علائمی که نشان دهنده ی ویروسی بودن گوشی شماست می پردازیم:

  • گاهی اوقات ویروس ها از خط موبایل شما استفاده می کنند و اطلاعاتی را به صورت رومینگ برای خارج کشور ارسال می کنند. اگر هزینه های عجیب و غریبی در قبض تلفن خود مشاهده کردید، یکی از دلایل آن می تواند ویروسی شدن گوشی باشد.
  • اگر موبایل تبلیغات بیش از اندازه و ناگهانی برای شما نشان می دهد می تواند به خاطر آلوده شدن آن با کدهای مخرب باشد.
  • گاهی اوقات ویروس ها از دستگاه شما استفاده می کنند و پیام های ناخواسته ای را برای مخاطبین شما ارسال می کنند. اگر ارسال کننده ی پیام ها شما نیستید پس ممکن است گوشی شما ویروسی شده باشد.
  • کند شدن سرعت گوشی موبایل هم یکی از نشانه های ویروسی بودن گوشی موبایل است.
  • اگر برنامه ای را بدون اینکه نصب کرده باشید بر روی گوشی خود مشاهده کردید؛ ممکن است کار ویروس ها باشد.
  • مصرف داده های گوشی خود را همیشه زیر نظر داشته باشید. بدافزارها برای ارسال اطلاعات گوشی شما از اینترنت شما استفاده می کنند پس غیرعادی بودن این داده ها می تواند یکی از نشانه های ویروسی بودن گوشی باشد.
  • اگر باتری گوشی شما زود به زود خالی می شود در حالیکه استفاده ی زیادی از آن ندارید؛ می تواند دلیل اصلی آن ویروسی بودن گوشی باشد.

روش های پاکسازی گوشی از ویروس ها:

روش های زیادی برای پاکسازی گوشی از ویروس ها است که در ادامه به بررسی چندتا از آن ها می پردازیم:

  • برنامه های مشکوک را حذف کنید:

برنامه ای که مطمئن نیستید شما نصب کرده اید یا خیر را حذف کنید. سعی کنید برنامه هایی که به آن ها نیاز ندارید را پاک کنید تا از ویروسی شدن گوشیتان جلوگیری کنید.

برای حذف برنامه ها می توانید مسیر زیر را طی کنید:

تنظیمات > برنامه ها و اعلان ها > همه برنامه ها

سپس بر روی برنامه ای که نمی خواهید کلیک کنید و گزینه ی uninstall را بزنید. گاهی اوقات حذف کردن برنامه می تواند در پاکسازی گوشی از ویروس ها موثر باشد.

گاهی اوقات گزینه ی uninstall به رنگ خاکستری است و برای گوشی شما فعال نیست در این صورت حذف برنامه موردنظر کمی پیچیده تر می شود.

در این شرایط مراحل زیر را طی کنید:

Settings > Security & location > Advanced > Device admin apps

در این قسمت بررسی کنید که برنامه ای در آن لیست وجود دارد یا نه در این صورت می توانید روی برنامه ضربه بزنید و آن را غیرفعال کنید.

  • آنتی ویروس نصب کنید:

مطمئن ترین راه برای اینکه متوجه شویم گوشی به بدافزار یا ویروس دچار شده است؛ اسکن توسط آنتی ویروس است.

آنتی ویروس های موبایل، دانلودها را به طور خودکار اسکن می کند و همچنین درباره ی برنامه هایی که ممکن است اطلاعات شخصی شما را بدزند هشدار می دهد.

برنامه های امنیتی همچون Kaspersky ، Avast، Norton و AVG نسخه ی اندرویدی دارند که برای فعال سازی برخی از آن ها نیاز است تا هزینه ای را پرداخت کنید.

مراقب باشید تا برنامه های تصادقی را از گوگل پلی یا هر فروشگاهی دیگری دانلود کنید چرا که می تواند برای شما مشکل ساز شود. برای اسکن برنامه ها وارد برنامه ی آنتی ویروس شوید و برنامه هایی که برای گوشی شما تهدید هستند را انتخاب کنید. شاید از این طریق می توانید بدافزار را مستقیما از برنامه پاک کنید یا از طریق شیوه ی زیر پیش بروید:

تنظیمات> برنامه ها و اعلان ها

اگر آنتی ویروس شما در مرحله ی اول ویروسی را پیدا نکرد از آنتی ویروس دیگری استفاده کنید چرا که آنتی ویروس های مختلف، ویروس های متفاوتی را پیدا می کنند.

لازم به ذکر است که آنتی ویروس ها مصرف باتری بسیار زیادی دارند به خصوص اگر اسکن مداوم فعال باشد.

  • موبایلتان را ریست فکتوری کنید:

اگر حذف برنامه های مشکوک مانع از پیام های آزار دهنده در تلفن شما نمی شود ، ممکن است لازم باشد که گزینه ریست فکتوری را امتحان کنید. در این صورت تمام اطلاعات تلفن شما پاک خواهد شد. مطمئن شوید که از عکس ها، ویدئو ها و سایر اطلاعات نسخه کپی آماده کرده اید.

سپس به Settings > System Advanced > Reset options > Erase all data بروید.

اگر در زمینه ی تعمیرات موبایل نیاز به کمک داشتید می توانید اینجا کلیک کرده و فرم درخواست را پر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *