جستجو
Generic filters
آموزش افزایش سرعت گوشی

افزایش سرعت گوشی های اندروید – اکثر تلفن های همراه به مرور زمان در اثر استفاده مکرر کند شده و سرعت آن ها کاهش پیدا می‌کند. دلایل مختلفی برای افت سرعت گوشی وجود دارد که بسیاری از آن ها به راحتی قابل حل است و در برخی از موارد ممکن است مشکل جدی بوده و قطعات دستگاه باید تعمیر و یا تعویض شوند. بنابراین در مواجه با چنین مشکلی، در اولین گام باید ایراد دستگاه را پیدا کنید. روش های کارآمدی برای افزایش سرعت گوشی اندروید وجود دارد، در ابتدا باید برخی از عوامل موجود را بررسی کرده و تغییراتی در نرم افزار گوشی به وجود آورید تا علت کندی دستگاه را پیدا کنید. امروز در آسان جی اس ام قدم به قدم می‌خواهیم راهکار های افزایش سرعت گوشی را مورد بررسی قرار دهیم.

استفاده از اپ Trepn Profiler

برای افزایش سرعت گوشی های اندروید، بهترین کار این است که ابتدا عملکرد برنامه ها و فایل های خود را بررسی کنید. برای این کار اپلیکیشن Trepn Profiler می‌تواند به شما کمک کند. با نصب این برنامه، عملکرد پردازنده ها در برنامه های مختلف، حجم اینترنت مصرفی، میزان داده ها و… را تجزیه و تحلیل کرده است. با استفاده از این برنامه می‌توانید دریابید که کدام برنامه نیاز پردازش بیشتری داشته و باعث کاهش سرعت گوشی موبایل می‌شود.

خالی کردن فضای ذخیره سازی گوشی

یکی از رایج ترین دلایل کاهش سرعت گوشی، پر شدن حافظه ذخیره سازی گوشی موبایل است. پس قبل از آنکه نگران خرابی دستگاه خود باشید، کمی از فضای آن را خالی کنید. برنامه های غیر ضروری، عکس و فیلم، اسناد مختلف مانند فایل های پی دی اف یا ورد و همین طور بستن برنامه های اضافه فضای Storage را خالی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خالی کردن حافظه داخلی و پنهان گوشی و مدیریت آن مقاله پر شدن حافظه گوشی را حتما مطالعه کنید.

بسیاری از فضای دستگاه را فایل ها و برنامه هایی که دانلود کرده اید، پر می کند. یکی دیگر از کارها این است که data caches برنامه های خود را پاک کنید. اگر برنامه ای را نصب کرده و آن را استفاده نمی کنید می توان از بخش App Properties آن را غیر فعال کرد. به این ترتیب دیگر فضای اضافه ای را اشغال نمی کند. بعد از اتمام این کارها اگر سرعت دستگاه افزایش پیدا کرد پس ایراد کندی دستگاه، از پر شدن حافظه موبایل بوده است.

افزایش سرعت گوشی با پاک کردن حافظه

بیشتر بخوانید: مشکل کار نکردن هندزفری ایفون

حذف ویجت های گوشی

ویجت (widget) اطلاعات برنامه ها را بدون باز کردن آن بر روی صفحه نمایش، نشان می دهد؛ مانند ویجت آب و هوا و یا ویجت ساعت. شما می توانید انواع ویجت ها را بر روی دستگاه خود ایجاد کنید. گاهی علت کاهش سرعت دستگاه، از افزایش ویجت ها می باشد که با پاک کردن ویجت ها افزایش سرعت گوشی های اندروید را شاهد خواهید بود. اگر استفاده خاصی از ویجت ها ندارید می‌توانید آن ها را پاک کنید تا باعث بهبود سرعت گوشی تان شوید.

حذف انیمیشن های گوشی اندوریدی

با توجه به نسخه اندرویدی که بر روی گوشی شما نصب است، انیمیشن های مختلفی بر روی آن اجرا می شود. این جلوه های ویژه گاهی باعث کم شدن سرعت دستگاه می شود و بهترین کار غیر فعال کردن آن است.

برای این کار ابتدا وارد settings شده و وارد قسمت About Phone شوید. سپس با سه بار ضربه زدن بر روی build number وارد بخش Developer Options می شوید. در این بخش Drawing وجود دارد که انواع انیمیشن های گوشی در آن مشخص شده است. به این ترتیب می توانید آن ها را غیر فعال کنید. انیمیشن هایی مانند Window animation scale ،Transition animation scale و Animator duration scale را می توان غیر فعال کرد. به این ترتیب می توانید شاهد افزایش سرعت موبایل خود باشید.

پاک کردن حافظه مرورگر

در حال حاضر گوشی کاربردهای فراوانی داشته و در طول روز از طریق مرورگرهای مختلف، به جستجو در صفحات وب می پردازید. به همین دلیل هم حافظه مرورگر فضایی از گوشی را اشغال کرده و می تواند سرعت دستگاه را کم کند. پس حتماً قبل از اقدام به کارهای تخصصی تر حافظه مرورگر خود را پاک کنید. به طور مثال یکی از پرکاربرد ترین مرورگرها،مرورگر کروم هست، حتما هر چند وقت یک بار cache مرورگر کروم و سایر مرورگر ها را هم پاک کنید.

آپدیت کردن سیستم عامل گوشی

اگر هیچ کدام از راه حل های فوق مشکل شما را رفع نکرد، آن گاه باید به سراغ روش های دیگر بروید. یکی از دلایل عمده کند شدن سرعت گوشی در استفاده از نسخه های قدیمی اندروید است، بنابراین باید سیستم عامل گوشی خود را به روز رسانی کنید.

پس به Settings رفته و وارد بخش About Phone شوید. در این قسمت از Software Update وارد بخش Check or Updates شده و آن را انتخاب کنید. اگر دستگاه شما آپدیت رسمی داشته باشد، پیامی ارسال شده و گزینه دانلود ظاهر می شود. پس از اتمام عملیات دانلود، Install را انتخاب کنید تا گوشی آپدیت شود. پس از آن دستگاه را راه اندازی کرده و تفاوت سرعت آن را بررسی کنید.

افزایش سرعت گوشی با آپدیت سیستم عامل

بیشتر بخوانید: گوشی ریپک چیست؟

روت کردن گوشی

روت کردن دستگاه یعنی امکان دسترسی پیدا کردن به فایل های سیستمی گوشی شما. به این ترتیب با روت کردن دستگاه، آزادی عمل بیشتری در تغییر تنظمیات اولیه گوشی خواهیم داشت. اگرچه سیستم عامل اندروید به صورت متن باز برنامه ریزی شده و می توانید تغییرات متنوعی روی آن اعمال کنید با این حال برای دسترسی به برخی مناطق دستگاه به ROOT نیاز دارید.

با روت کردن گوشی پردازنده گوشی Overclock شده و سرعت دستگاه هم افزایش می یابد. البته باید در نظر داشته باشید که روت کردن موبایل، کار آسانی نیست و با خطراتی روبرو است. شما عملاً به سیستم عامل گوشی دسترسی پیدا می کنید و در صورت بروز خطا سیستم گوشی شما از کار می افتد. بنابراین این کار باید توسط افراد متخصص تعمیرات موبایل انجام شود. همچنین برای روت گوشی، باکس ها و دانگل های متعددی نیز در بازار موجود می‌باشد.

بررسی مشکلات CPU

در صورتی که هیچ کدام از دلایل بالا مشکل دستگاه را حل نکرد، پس به احتمال زیاد نقصی در CPU دستگاه وجود دارد. این قطعه تمامی فعالیت های شما و عملکرد برنامه را پردازش کرده و عملیات محاسباتی را انجام می دهد.

یکی از کارهایی که سرعت موبایل را افزایش می دهد، اورکلاک سی پی یو است. اورکلاک اندروید یعنی که پردازنده دستگاه به حداکثر توانایی خود رسیده و سرعت عملکرد آن افزایش می یابد. همانطور که گفتیم روت کردن دستگاه CPU را به حالت اورکلاک تبدیل می کند. در نهایت اگر این روش نیز پاسخگو نبود، ایراد از سخت افزار گوشی می باشد و ممکن است یکی آی سی های CPU و یا سایر قطعات دچار مشکل شده باشد.

پاک کردن برنامه ها از صفحه اصلی

بهتر است تاجای ممکن صفحه اصلی یا Home گوشی خود را خالی نگه دارید و از قرار دادن اپلیکیشن ها و آیکون های سنگین در صفحه اصلی خودداری کنید. به ظاهر شاید این برنامه ها کاری انجام ندهند اما در اصل مقدار زیادی از فضای موبایلتان را درگیر می‌‎کنند، به این ترتیب وقتی صفحه گوشی خود را روشن کنید باید زمان زیادی صبر کنید تا صفحه لود شود. زمانی که با چنین مشکلی مواجه شدید حتما این برنامه ها را از صفحه Home حذف کنید.

بازگشت گوشی به تنظیمات کارخانه

از روش های دیگری که برای افزایش سرعت گوشی اندورید، ریست فکتوری و یا بازگشت به تنظمیات کارخانه هست که به نوعی آخرین مرحله است. البته اگر این کار را انجام دهید، تمام اطلاعات شما از دست می رود، پس قبل از هر کاری باید یک بکاپ از داده و فایل های خود گرفته و سپس فکتوری ریست را انجام دهید. با راه اندازی مجدد گوشی، سرعت آن افزایش می یابد.معمولا یکی از راه هایی که اغلب اوقات برای بسیاری از مشکلات گوشی موبایل قابل استفاده و کاربردی هم هست، ریست فکتوری موبایل است.

جمع بندی

دراین مقاله سعی کردیم تا تمامی روش ها و راه هایی که باعث افزایش سرعت گوشی اندرویدی می‌شوند را بررسی کنیم تا بتوانید مشکل کند بودن گوشی خود را برطرف کنید. با انجام حتی برخی از توضیحاتی که داده شد، قطعا شاهد تغییراتی در سرعت گوشی خود خواهید بود. حالا نوبت شماست تا به ما بگویید که شما برای افزایش سرعت گوشی های اندرویدی خود چه کارهایی انجام داده اید؟ یا کدام یک از کارهای گفته شده به شما کمک کرد؟ خوشحال خواهیم شد اگر نظرات و تجربیات خودتان را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا با انتشار آن ها در سایت آسان جی اس ام ، به سایر دوستان هم اطلاعات مفید و منحصر به فردی بدهیم تا آن ها هم از تجربیات شما استفاده کنند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *