جستجو
Generic filters
آی سی آنتن موبایل

آی سی آنتن RF چیست ؟

آی سی آنتن موبایل RF اصلی‌ ترین قطعه بلوک RF است و وظیفه آن عمل مدولاسیون و دمودلاسیون است. مدولاسیون به سوار کردن اطلاعات روی یک موج گفته می‌شود، در این صورت با توجه به این که موج می‌تواند در فضا منتشر شود اطلاعات ما نیز همراه موج جابجا می‌شود. به موجی که اطلاعات روی آن سوار می‌ شود، موج حامل می گویند. عمل مدولاسیون برای اطلاعاتی که از موبایل به BTS ارسال می‌ شود انجام می‌ گردد. دمودولاسیون به عمل جدا سازی اطلاعات از روی فرکانس حامل می‌گویند. این عمل نیز توسط آی سی RF انجام شده و روی سیگنال‌ های دریافتی از BTS انجام می‌ شود.

قطعات بلوک RF

این بلوک شامل چنین قطعاتی است :

1- آنتن:

وظیفه این قطعه دریافت فرکانس از دکل‌های BTS است.

2- سوئیچ آنتن:

این قطعه وظیفه جابه‌ جایی گوشی شما در حالت فرستنده و گیرنده است و بین این دو حالت سوییچ می‌شود.

3- فیلتر های SAW :

این قطعه وظیفه فیلترینگ و نویز گیری در گوشی موبایل را بر عهده دارد و به فرکانس هایی به جز فرکانس GSM اجازه ورود به گوشی نمی‌دهد.

4- آی سی RF :

این آی سی وظیفه مدولاسیون و دمدولاسیون رو بر عهده دارد.

5- آی سی PF :

این آی سی یک تقویت کننده فرکانس های ارسالی است و ان فرکانس یا امواج را به سمت سوییچ آنتن ارسال می‌کند. بعداز ارسال امواج به سوییچ،

سوییچ با کمک آنتن گوشی وظیفه پخش این فرکانس ها به فضا است.

6- VCO :

این قطعه در حقیقت وظیفه تبدیل یک فرکانس به فرکانسی دیگر را بر عهده دارد.برای درک بهتر کار VCO زمانی را فرض کنید که شما در حال مکالمه با گوشی هستید.

در این حالت شما از نزدیک ترین دکل BTS فرکانس ها را دریافت می کنید حال اگر شما درحال حرکت باشید و از دکل BTSکه اطلاعات را دریافت می کنید دور شوید و به دکل دیگر نزدیک شوید باید ارتباط شما با دکل قبلی قطع و فرکانس ها را از دکل جدید و نزدیکتر دریافت کنید. اما از انجایی که دکل های BTS دارای فرکانس های متفاوتی هستند در حالت عادی شما قادر به دریافت فرکانس ها از دکل جدید نمی باشید و ارتباط شما قطع خواهد شد. برای رفع این مشکل در برد گوشی ها قطعه ای به نام VCO طراحی و ساخته شده است.VCO فرکانس های قبلی را با فرکانس های جدید مطابقت میدهد و شما بدون هیچ مشکلی میتوانید فرکانس ها را دریافت کنید.

آی سی PA چیست ؟

در این نوع آی سی قبل از ارسال اطلاعات، از یک آی‌ سی تقویت‌ کننده به نام PA استفاده می‌ شود و سیگنالی که از موبایل خارج می‌ شود در نهایت توسط این واحد تقویت خواهد شد.

PA سیگنال‌ هایی را که باید تقویت کند از آی سی RF دریافت می‌ کند. آی سی PA جهت تقویت سیگنال‌ های TX به تغذیه نیاز دارد که تغذیه آن به صورت مستقیم از باتری گرفته می‌ شود.

اسم اصلی این آی سی (PA (Power Amplifier می باشد ولی در عرف تعمیرکاران PF نامیده می شود.

ساختار اصلی آی سی PF :

  1. پایه تغذیه
  2. ورودی سیگنال
  3. پایه Power Amplifier Control) PAC)
  4. پایه OUT یا خروجی سیگنال تقویت شده
  5. GND یا منفی

علائم خرابی در آی سی آنتن موبایل :

آنتن دهی کاذب : در این حالت گوشی موبایل به ظاهر آنتن دارد ولی در واقع امکان برقراری تماس یا ارسال پیام نمی‌باشد.

آنتن دهی به صورت لحظه ای و موقت : در این حالت گوشی موبایل هنگام روشن شدن آنتن دارد ولی با گشت زمان ستگاه قدرت آنتن هی رو از دست می‌دهد.

گوشی در وضعیت بدون آنتن : در این حالت گوشی موبایل قدرت شناسایی سیم کارت را ندارد و گوشی بدون آنتن است.

9 دیدگاه برای “آی سی آنتن RF-PA چیست ؟ علائم خرابی در آی سی آنتن”

  1. گوشی وقتی سیم کارت می‌ندازی روش زود باتری خالی می‌کنه میگن از آی سی آنتن هس درسته ؟

  2. نقاط قوت
    • خلاصه و کاملا مفید

    تشکر فراوان از بیان مطالب بسیار زیبا و آموزندتون…
    دوستان یه سوال داشتم: یه گوشی سامسونگ دارم که آنتن دهی اون اوایل یه کم ضعیف شد و بعد یه مدتی کلا پرید اما داخل شهر یه ذره آنتن داره اونم نه کل مناطق شهر ولی توی روستا اصلا آنتن نداره در صورتی که همه گوشی ها آنتن دارند.الان آی سی RF رو عوض کنم یا آی سی PA ؟ به نظرتون بخاطر PA نیست چون داخل شهر انتن داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *