جستجو
Generic filters
اموزش روت اندروید

اموزش روت اندروید – اندروید یک سیستم عامل متن باز محسوب می شود اما دسترسی به تمام قابلیت های اندرویدی موجود در این دستگاه ها امکان ‍‍پذیر نیست. به کمک روت کردن می توانید کنترل تمام قابلیت های گوشی اندرویدی را در دست بگیرید. در این مقاله می خواهیم به آموزش روت اندروید بپردازیم.

آموزش روت موبایل اندرویدی:

همان طور که گفته شد به کمک روت کردن می توانید کنترل تمام بخش های سیستم عامل را در دست بگیرید. بعد از روت، می توانید تغییرات موردنظر خود را بر بسیاری از نرم افزارهای موجود در گجت لحاظ کنید.

همچنین به کمک روت می توانید نرم افزارهای پیش فرض گوشی را حذف کنید.

مزایای روت کردن گوشی:

بهتر است در همین ابتدا این نکته را در نظر بگیرید که روت کردن گوشی تمام مشکلات شما را حل نمی کند.

روت فقط این قدرت را به شما می دهد که بتوانید برخی از مشکلات را حل کنید. در ادامه ی مقاله به بررسی تعدادی از مزایای روت اندروید می پردازیم.

  • حذف نرم افزار های پیش فرض دستگاه:

اکثر شرکت های سازنده ی موبایل –همانند سامسونگ- در گوشی های خود انواع و اقسام نرم افزارهای پیش فرض را تعبیه می کنند که بسیاری از آن ها قابل حذف نیستند. از طریق روت گوشی می توانید نرم افزارهایی که نیاز ندارید را حذف کرده و اندروید گجت را سبک تر کنید.

  • پشتیبان گیری بهتر:

پس از روت کردن گوشی به کمک برنامه هایی همچون Titanium Backup، می توانید از خود اپلیکیشن و اطلاعات درون آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. این نکته را فراموش نکنید که به نسخه های پشتیبان Nandroid که حاوی اطلاعات و داده های فراوانی از سیستم عامل هست هم نیاز دارید.

 

نرم افزار آموزش روت اندروید

  • کاستوم رام:

اگر سرعت گوشی شما کاهش پیدا کرده با نصب کاستوم رام می توانید این مشکل را تا حدودی برطرف کنید. کاستوم رام معمولا از جدیدترین نسخه اندروید و به روزرسانی های امنیتی بهره می برد و بیشتر آن ها مبتنی بر اندروید خالص هستند؛ به همین علت استفاده از آن ها تاثیر چشم گیری بر سرعت گوشی موبایل دارد.

  • عمر بیشتر:

گوشی موبایل HTC HD 2 در بین طرفداران روت اندرویدی بسیار مشهور است. این گوشی در اواحر سال 2009 به بازار عرضه شده اما به لطف بهره گیری از کاستوم رام ها، اندروید 7 با موفقیت بر روی آن نصب می شود. به همین علت با کمک کاستوم رام های متنوع می توانید عمر مفید گوشی خود را افزایش دهید.

 

لزوم پشتیبان‌گیری پیش از روت کردن دستگاه اندرویدی:

در زمان روشن شدن گجت اولین نرم افزاری که اجرا می شود bootloader است که برای روت اندروید باید قفل این نرم افزار را باز کنید. پیشنهاد تیم تعمیرات نرم افزاری موبایل آسان جی اس ام در این است که حتما قبل از شروع این فرآیند، از اطلاعات دستگاه خود یک نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.

قبل از روت زدن گوشی امکان پشتیبان گیری از اطلاعات هست اما پس از آن دیگر این امکان وجود نخواهد داشت. در نظر داشته باشید اطلاعاتی همچون فهرست مخاطبین، پیام ها و اسناد مهم را در پوشه ای ذخیره کنید. برای انتقال اطلاعات از گوشی به کامپیوتر می توانید از سرویس هایی همچون گوگل فوتوز استفاده کنید.

برای پشتیبان گیری از نرم افزارها هم سرویس های زیادی همچون گولگل درایو و دراپ باکس وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

نرم افزارهای روت اندرویدی

آموزش روت گوشی های اندرویدی:

خب بهتر است در همین ابتدا این نکته را در نظر داشته باشید که هزاران گجت اندرویدی و صدها ابزار مختلف برای روت اندروید وجود دارد. برای درک بهتر این فرآیند در نظر داشته باشید که ابتدا باید قفل bootloader را باز کنید.

روش باز کردن این قفل در مدل های مختلف گوشی متفاوت است اما به صورت کلی با نصب ADB و درایورهای Fastboot در کامپیوتر و قرار دادن گوشی در حالت USB Debugging و با اتصال گوشی به کامپیوتر می توان این قفل را باز کرد.

البته لازم به ذکر است که قبل از شروع به کار مدل گوشی و نحوه ی باز کردن قفل bootloader گوشی خود را در اینترنت جست و جو کنید.

سپس نیاز است تا به جای استفاده از محیط ریکاوری سیستم از یک محیط ریکاوری دیگر همچون TWRP استفاده کنید. با کمک این محیط ریکاوری می توانید فایل ها را بر روی گوشی خود اجرا کنید که در نهایت منجر به دسترسی به روت می شود.

برای دانلود فایل TWRP متناسب با نوع برند گوشی خود اینجا کلیک کنید. پس از دانلود و اجرای آن در گوشی از طریق محیط ریکاوری TWRP ، باید فایل SuperSU را از اینجا دانلود کرده و آن را به گوشی خود منتقل کنید.

بعد از اجرای گوشی از طریق TWRP و نصب فایل SuperSU می‌توانید از دسترسی روت بهره ببرید.

چرا نباید از اپلیکیشن‌های روت با یک کلیک استفاده کرد؟

پس از باز شدن قفل bootloader، دو راه پیش روی شما قرار دارد:

در روش اول می توانید راه سنتی که کمی پیچیده است را انتخاب کنید یا در روش دوم به کمک برنامه هایی همچون کینگ روت تنها با یک کلیک گجت خود را روت کنید.

در راه اول نیاز است تا گوشی به کامپیوتر متصل شوید و اجرای فرمان ها دستی است. به دلیل پیچیدگی این روش بسیاری از افزاد از برنامه های روت با یک کلیک استفاده می کنند.

برخی از این برنامه ها بدون نیاز به کامپیوتر و برخی ها با کمک کامپیوتر می توانند گوشی شما را روت کنند. از آنجایی که در هنگام استفاده از شیوه سنتی کنترل بیشتری بر نجوه ی اجرای آن دارید؛ پس این روش قابل اعتماد تر است.

در استفاده از برنامه های روت با یک کلیک باید به توانایی های توسعه دهنده و میزان سازگاری برنامه با گجت خود اعتماد کنید.

محیط نرم افزار کینگ روت

 

اپلیکیشین های روت موبایل اندرویدی کدامند؟

اپلیکیشن‌هایی همچون KingRoot، KingoRoot، CF-Auto-Root و OneClickRoot روت گوشی های اندرویدی را با یک کلیک انجام می دهند.

به زبان ساده این اپلیکیشن ها مجموعه ای از اکسپلویت ها هستند. زمانی که این اپلیکیشن را فعال می کنید مجموعه ای از داده های گجت به سرور آن منتقل شده و در عوض اکسپلویت های مرتبط روانه ی گجت شما می شوند.

این اکسپلویت ها می توانند تمهیدات امنیتی سیستم عامل را غیرفعال و دسترسی اپلیکیشن به روت اندروید را امکان پذیر کنند.

اما مشکل اصلی اکسپلویت ها این است که نمی توان روی آن ها حساب باز کرد! گاهی اوقات این اکسپلویت ها بر روی نسخه ی خاصی از سیستم ها یا مدل های مختلفی از گوشی درست کار نمی کنند.

برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی و دیگر موارد، اپلیکیشن‌هایی مانند KingRoot و KingoRoot خود از اپلیکیشن‌های داخلی کمک می گیرند. به همین علت پس از روت، برخی از برنامه های جدیدی که بر روی سیستم عامل نصب می شوند می توانند بر روی عملکرد سیستم عامل تاثیر بگذارند. همچنین اگر قصد نصب کاستوم رام را دارید بهتر است از شیوه ی سنتی گوشی خود را روت کنید.

آموزش روت گوشی

آموزش نصب کاستوم رام:

پس از اتمام مراحل روت گوشی اندرویدی، نوبت به نصب کاستوم رام می رسد. فرآیند نصب کاستوم رام در بیشتر گوشی های اندرویدی یکسان است.

نصب کاستوم رام به معنای جایگزینی کل سیستم عامل است. به همین علت تمام اطلاعات موجود بر روی گوشی خود را از دست خواهید داد.

در این مرحله برای محکم کاری می توانید یک نسخه پشتیبان Nandroid تهیه کنید. در ابتدای امر در محیط ریکاوری TWRP بر گزینه‌ی Backup کلیک کنید تا فرایند پشتیبان‌گیری کلی آغاز شود. همچنین با استفاده از نرم افزار Titanium Backup می توانید از اطلاعات نرم افزار های گوشی خود پشتیبان تهیه کنید. پس از نصب کاستوم رام به کمک این پشتیبان تمامی نرم افزارهای گوشی به وضعیت سابق خود برمی گردند.

پس از اتمام کار پشتیبان گیری، رام دانلود شده که پسوند zip دارد را به حافظه ی داخلی گوشی منتقل کنید. بعد از پاک کردن اطلاعات سیستم عامل فعلی از طریق TWRP وارد بخش install شده و رام مورد نظر را نصب کنید. پس از ریبوت، رام ذکر شده اجرا می شود.

از بین کاستوم رام های معروف می توان به LineageOS، PAC-ROM و Paranoid Android اشاره کرد.

 

در آخر این نکته را درمورد برنامه های روت در نظر داشته باشید:

تنها در صورتی از برنامه های روت با یک کلیک استفاده کنید که هیچ چاره ی دیگری نداشته باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *